همشهری آنلاین: مقامات رسمی ، شخصیت‌ها و تشکل‌های بین‌المللی فرانسه ، عراق، ایتالیا، پاکستان ، سوریه ، روسیه ، ترکیه، لبنان، امارات،لیتوانی، گروه‌های مبارز فلسطینی و اتحادیه اروپا حادثه تروریستی تهران را محکوم کردند.

واکنش های بین المللی به حوادث تروریستی در تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما واکنش‌های بین‌المللی به حوادث تروریستی تهران به شرح ذیل است ....

  • پاکستان حملات تروریستی در تهران را به شدت محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری شین هوا از اسلام آباد، وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد دولت پاکستان، حمله تروریستی امروز به مجلس ایران و مرقد امام خمینی (ره) را که گزارش شده است بر اثر آن تعدادی از مردم بیگناه کشته شده اند، به شدت محکوم می کند.

در این بیانیه تاکید شده است: « ما در این غم و اندوه ، در کنار مردم ایران خواهیم بود. »

در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است :« اسلام آباد، تروریسم را که یک پدیده شوم جهانی و یک چالش بین المللی است ، محکوم می کند و اعلام می کند برای مبارزه با این پدیده شوم، رویکردی قاطع و هماهنگ لازم است. »

وزارت خارجه پاکستان در این بیانیه مراتب تسلیت عمیق خود را به دولت و ملت ایران و همچنین خانواده های داغدیده اعلام کرده و بهبودی مجروحان این حادثه را نیز خواستار شد.

  • واکنش وزیر خارجه لیتوانی به حملات تروریستی تهران

وزارت خارجه لیتوانی در واکنش به حملات تروریستی تهران در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت حادثه ای اسف بار در تهران. به بستگان و دوستان قربانیان این حملات تروریستی صمیمانه تسلیت می گوییم.

  • رئیس جمهور عراق حملات تروریستی تهران را محکوم کرد

رئیس جمهور عراق حملات تروریستی امروز به مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی (ره) را محکوم کرد .

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از بغداد فواد معصوم در بیانیه ای افزود: مردم عراق و دولت این کشور شریک غم قربانیان این حمله تروریستی هستند و امیدوارم مجروحان هر چه زودتر بهبود یابند .

همچنین برخی مسئولان سیاسی عراق در بیانیه های جداگانه حملات تروریستی تهران را محکوم کردند .

  • گروه های مبارز فلسطینی حادثه تروریستی تهران را محکوم کردند

گروه های مبارز فلسطینی حادثه تروریستی امروز در حرم مطهر امام خمینی (ره) و مجلس شورای اسلامی را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما از دمشق ، سخنگوی ائتلاف گروه های مبارز فلسطینی گفت : این جنایت تروریست ها، نقشه آمریکا ، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی است که با هدف متزلزل کردن ثبات و امنیت در ایران صورت گرفته است.

خالد عبدالمجید با اشاره به اینکه استکبار جهانی و ابزارهای آنها در منطقه گمان می کنند که با اینگونه عملیات انتحاری ، ایران را از ادامه نقش محوری خود در رویارویی با چالشهای فراروی منطقه بازدارند، تصریح کرد، حادثه تروریستی امروز تهران اقدام مذبوحانه تروریست ها و حامیان آنهاست و بیانگر یاس و درماندگی آنان است

وی گفت: بی شک این عملیات تروریستی در زمره پیامدهای سفر ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ریاض قراردارد، به ویژه اینکه پس از این "سفر شوم" حمله تبلیغاتی آنها علیه ایران اسلامی گسترش یافته است و سرویس های اطلاعاتی آمریکا و عربستانی سعودی با هماهنگی رژیم صهیونیستی سناریوهایی را برای هدف قراردادن ایران در ابعاد سیاسی ، امنیتی و اقتصادی تدارک دیده اند.

گروه های مبارز فلسطین در بیانیه ای با "ملت ، رهبری فرزانه و شجاع" و دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام همبستگی و تاکید کردند، "چنین عملیات جایتکارانه هرگز اراده مردم ایران را متزلزل یا موجب کمرنگ شدن نقش عظیم و کلیدی ایران در منطقه نخواهد شد.

در این بیانیه آمده است ، تروریسم و حامیان آن ، اعم از غرب، رژیم صهیونیستی و پادشاهی آل سعود با درپیش گرفتن این عملیات تروریستی هرگز به اهداف خود نخواهند رسید و دیر یا زود تاوان سنگینی را برای این جنایات خواهند پرداخت.

افزون بر این بیانیه ، جبهه خلق برای آزادی فلسطین به دبیرکلی احمد جبریل و جنبش فتح انتفاضه در بیانیه های جداگانه ای حادثه تروریستی تهران را محکوم کردند.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین با تاکید بر اینکه حادثه تروریستی تهران بازتابنده نتایج نشست حامیان تروریسم در ریاض است که با حضور ترامپ صورت گرفت ، خاطرنشان کرد که اینگونه جنایات ، تهران را از ادامه راه مبارزه علیه تروریسم تکفیری صهیونیستی و نیز حمایت از مردم مقاوم فلسطین بازنمی دارد.

  • فرانسه حملات امروز در تهران را به شدت محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، وزارت امور خارجه فرانسه حمله به ساختمان مجلس شورای ایران و مرقد امام خمینی (ره) را به شدت محکوم کرد.

  • ایتالیا اقدامات تروریستی در ایران را به شدت محکوم کرد

انجلینو الفانو وزیر امور خارجه ایتالیا اقدامات تروریستی در ایران را به شدت محکوم کرد .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از رم، انجلینو الفانو در نشست مشترک خبری در رم با استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل برای سوریه گفت: «ایتالیا با نگرانی تحولات مربوط به حملات تروریستی در ایران را دنبال و با قدرت و به شدت آنچه که روی داده است، محکوم می کند».

وی افزود:« ایتالیا با قربانیان تروریسم جهانی که به همه جا ضربه وارد کرده اند و ارزشی برای جان انسانها قائل نیستند، ابراز همبستگی و نزدیکی می کند». آلفانو در این نشست خبری که دقایقی پیش برگزار شد، گفت : « ما بر این الزام جدی تاکید داریم که تمامی کشورهایی که در این مدت درگیر حملات تروریستی بوده اند باید وارد گفتگو و آشتی بشوند و با تکیه بر منافع مشترک در مسیر شکست تروریسم گام بردارند».

  • سوریه حملات تروریستی در تهران را محکوم کرد

وزارت امور خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای حملات تروریستی در تهران را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت امور خارجه سوریه دو حمله تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران را که به ساختمان مجلس شورای اسلامی و مرقد امام خمینی (ره) رهبر و بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران، صورت گرفت به شدت محکوم می کند.

وزارت امور خارجه سوریه اعلام کرد: «سوریه با رهبری، دولت و ملت برادر جمهوری اسلامی ایران ابراز همدردی می کند و به خانواده‌های قربانیان صادقانه تسلیت می گوید. این حملات تروریستی خائنانه که برخی کشورها و طرف‌های مشخص در آن نقش دارند ، مانع از مبارزه سوریه و ایران با تروریسم نخواهد شد.

  • امارات حمله تروریستی تهران را محکوم کرد

به گزارش تلویزیون المیادین ، امارات عربی متحده حمله تروریستی در تهران را محکوم کرد.

  • رادیو هند در واکنش به حملات تروریستی تهران: دهلی نو همه اشکال تروریسم را محکوم می کند

رادیو هند در واکنش به حملات تروریستی تهران در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت هند همه اشکال تروریسم را محکوم می کند. گزارش های اولیه از ایران دریافت شده است، این حوادث بسیار جای تاسف دارد.

  • وزارت خارجه ترکیه حملات تروریستی ایران را محکوم کرد

به گزارش المیادین ، وزارت امور خارجه ترکیه حملات تروریستی امروز در ایران را محکوم کرد.

  • رئیس مجلس لبنان :حملات تهران، باعث تقویت اراده ایران برای نابودی تروریسم می‌شود.

شبکه تلویزیونی المیادین لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: نبیه بری رئیس مجلس لبنان تاکید کرد حملات تهران باعث تقویت اراده ایران برای نابودی تروریسم خواهد شد.

  • رئیس شورای روابط خارجی آمریکا:محکومیت تروریسم نباید گزینشی باشد

به گزارش تلویزیون المیادین ، ریچارد هاس رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در واکنش به حملات تروریستی امروز در تهران گفت: محکوم کردن تروریسم نباید گزیشنی باشد. باید تروریسم در تهران را محکوم کنیم همانطور که حملات در اروپا را محکوم کردیم.

  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران تسلیت گفت

فدریکا موگرینی در اظهاراتی در کمیسیون اروپا گفت بگذارید سخنان خود را با گفتن تسلیت و همدردی به خانواده های قربانیان حملات در تهران آغاز کنیم. ما تحولات را در ایران از نزدیک دنبال می کنیم که هنوز بسیار مبهم و غیرروشن است. می خواستم این موضوع را در ابتدا خاطرنشان کنم زیرا امروز دوباره روز بسیار غم انگیزی برای ماست. در واقع هر زمان که حمله ای تروریستی در هر جای جهان رخ می دهد، برای ما غم انگیز است و ما آن اتفاق را از نزدیک دنبال می کنیم. من امروز با آقای ظریف وزیر خارجه ایران در تماس خواهم بود.

  • رئیس پارلمان اروپا با مردم ایران ابراز همدردی کرد

در پی حملات تروریستی تهران، رئیس پارلمان اروپا در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت من با رئیس پارلمان ایران و مردم ایران ابراز همدردی می کنم.

  • رئیس حزب تحریک عوامی پاکستان حملات تروریستی در تهران را محکوم کرد

محکومیت تروریسم نباید گزینشی باشد

دکتر تحریر القادری رئیس «حزب تحریک عوامی» پاکستان در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «من قویا حمله تروریستی در پارلمان ایران و حرم امام خمینی (ره) را محکوم می کنم».

  • رئیس نیاک: به نظر می رسد سعودی ها با ابزار منافقین در حملات تهران دست دارند

تریتا پارسی رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا (نیاک) در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت فقط چند هفته پس از آنکه سعودی ها گفتند ثبات ایران را برهم می زنند، عامل انتحاری به مکان هایی در تهران از جمله ساختمان مجلس ایران حمله کرد.

وی در پیامی دیگر نوشت خیلی عجیب است. آخرین باری که یک عامل انتحاری به تهران حمله کرد، یک دهه پیش بود. انتخاب این هدف یعنی مرقد امام خمینی (ره)، بسیار نمادین است. حمله به مرقد آیت الله خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و مجلس ایران پیامی روشن مخابره می کند. داعش موفقیت بسیار اندکی در داخل ایران داشته است. دلیل اصلی این است که آنها نمی توانند به راحتی از ایرانی ها کسی را جذب کنند بنابراین اطلاعات محلی ندارند. تنها گروه مطلع از اطلاعات محلی که می تواند به راحتی به ایران نفوذ کند گروه تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) است. اسرائیل از مجاهدین برای نفوذ در ایران و ترور دانشمندان هسته ای این کشور استفاده کرده است. مجاهدین اولین گروهی هستند که در ایران عملیات انتحاری انجام دادند. آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران یکی از قربانیان حمله انتحاری مجاهدین در دهه هشتاد است که در آن حمله سلامت دست خود را از دست داد. سعودی ها چندین سال است که از مجاهدین حمایت و به آنها کمک مالی می کنند. سعودی ها احتمالا هزینه پویش برای خارج کردن نام مجاهدین از فهرست تروریستی آمریکا را تامین کردند. مجاهدین خلق به عنوان منفورترین گروه در بین ایرانی ها شناخته می شود از این رو بسیاری منطق عربستان را درباره حمایت از این گروه زیرسوال برده اند. اما اگر هدف نفوذ و بی ثباتی در ایران باشد، بدیهی است آنها بهترین گزینه برای قمار عربستان محسوب می شوند. هنوز مشخص نیست چه کسی پشت حمله کنونی در ایران است اما مجاهدین (و حامیان سعودی آنها) مظنون اصلی هستند. البته زمان وقوع این حملات حائز اهمیت است. یک عامل انتحاری زن با سیانور بازداشت شده است. این مورد نیز اشارات بیشتری به دست داشتن مجاهدین خلق می کند. آنها از عاملان انتحاری زن مسلح به سیانور استفاده می کنند. نکته معنادار این است آیا مجاهدین خلق در پس پرده حملات تروریستی تهران هستند آمریکا این گروه را از فهرست تروریستی اش در سال دو هزار و دوازده خارج کرده است و ما به این اقدام اعتراض کردیم.

مجاهدین حمایت گسترده ای از واشنگتن از جمله اعضای کابینه ترامپ و البته سناتور مک کین دریافت می کند. آیا دولت ترامپ حملات تروریستی تهران را محکوم می کند؟ یا آیا ترامپ ابتدا منتظر دریافت اشاره ای از عربستان است؟ آخرین چیزی که ایران اکنون و بعد از انتخابات آزادشان، به آن نیاز دارند بهانه ای برای تندروها جهت امنیتی کردن فضای داخلی است.

ترتیا پارسی گفت من درباره ادعای داعش درخصوص قبول مسئولیت حملات تهران تردید دارم. اما اگر اینطور باشد ژنرال ماتیس باید اعتراف کند که اشتباه کرده است. ولیعهد عربستان درست ماه گذشته اعلام کرد ریاض برای کشاندن نبرد به داخل ایران سخت تلاش می کند. آیا سعودی ها معتقدند آنها از ترامپ در سفر اخیرش به ریاض چراغ سبزی برای انزوای قطر، سرکوب بحرین و حتی حملات تهران دریافت کرده اند؟ همین دیروز وزیر امور خارجه عربستان اعلام کرد ایران باید مجازات شود و امروز تروریست ها به تهران حمله کردند.

  • کرملین حملات تروریستی تهران را محکوم کرد

­به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، کرملین حملات روی داده در ایران را محکوم کرد و هماهنگی بین کشورها را برای مبارزه با داعش خواستار شد.

  • لاوروف: حمله تروریستی تهران ثابت می کند تروریستها تسلیم نخواهند شد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد حمله تروریستی در تهران ثابت می کند که تروریستها تسلیم نخواهند شد (از اقدامات تروریستی خود دست نخواهند کشید).

  • جبهه خلق برای آزادی فلسطین فرماندهی کل:حملات تهران عملی شدن مصوبات اجلاس ریاض است

به گزارش تلویزیون المیادین جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین فرماندهی کل، تاکید کرد حملات امروز در تهران، عملی شدن مصوبات اجلاس ریاض است.
این جبهه با صدور بیانیه ای افزود: جنایت های تروریست ها مانع از آن نخواهد شد که تهران به مبارزه با تروریسم تکفیری-صهیونیستی و حمایت از ملت فلسطین ادامه ندهد.

  • واکنش معاون موگرینی به حملات تروریستی در ایران: امروز هم روز بسیار غم انگیزی است

سابرینا بلوسی معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در صفحه توییتر خود با اشاره به حملات تروریستی در ایران نوشت امروز یک بار دیگر روز بسیار غم انگیزی است. با دقت اخبار این حملات را دنبال می کنیم و من با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تماس خواهم بود.

کد خبر 372521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha