یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

گروه بورس: رئیس جمهوری، وزیران 4وزارتخانه نفت، صنایع، اقتصاد و ارتباطات را برای بررسی وضعیت بورس و روند واگذاری سهام دولتی فراخواند.

به گزارش همشهری، به دنبال بروز نوسان‌هایی در بورس تهران که در نتیجه برخی تصمیم‌های وزارت صنایع و معادن رخ داد، احمدی نژاد وزیران  4وزارتخانه اقتصادی را برای جلوگیری از ایجاد بحران در بورس و همچنین تعیین روش واگذاری سهام شرکت‌ها در چارچوب سیاست‌های اصل44  فرامی‌خواند. قرار است در این نشست به غیر از مسئولان 4 وزارتخانه اقتصادی مسئولان بورس تهران و سازمان خصوصی سازی نیز حضور داشته باشند.

علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار ضمن تائید این خبر گفت: این جلسه به منظور بررسی مسایل مربوط به واگذاری سهام دولتی و همچنین نحوه اعتماد‌سازی در بورس تهران تشکیل می‌شود.

وی درباره زمان واگذاری این نشست گفت: هنوز زمان دقیق برگزاری این نشست مشخص نیست و منتظر بازگشت رئیس‌جمهوری از سفر عربستان و اجلاس اوپک هستیم.

این تصمیم احمد‌ی‌نژاد به دنبال بروز تنش‌هایی در بورس تهران رخ داد که براساس آن بزرگترین شرکت‌های معدنی و فولادی بورس تهران با بحران مواجه شدند.

هفته گذشته انتشار شایعاتی درباره افزایش بهره مالکانه  و حقوق دولتی معادن باعث شد تا شاخص‌های بورس تهران با سقوط مواجه شوند.

این موضوع موجب  شد، مسئولان بورس نیز بلافاصله دست به کار شده و با ارسال نامه‌ای به وزیر اقتصاد خواستار پی‌گیری موضوع شوند. حتی علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به دیدار محمود احمدی‌نژاد رفت و موضوع را به اطلاع وی رساند. در این دیدار، احمدی‌نژاد قول دادموضوع را بررسی کند.

علی رحمانی پیش از این درباره ارسال نامه‌ای به وزیر اقتصاد گفته بود: هفته گذشته نامه‌ای به وزیر اقتصاد ارسال شد تا درباره وضعیت مبهم بهره مالکانه شرکت‌های معدنی و محصولات پتروشیمی و همچنین تعیین تکلیف سیاست دولت درخصوص صنایع گوناگون اقداماتی انجام شود که بر همین اساس احتمال دارد با حضور رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت نشستی برگزار شود.

عرضه سهام پتروشیمی فناوران

علی رحمانی در گفتگو با فارس،  با اشاره به برگزاری جلسه  هماهنگی عرضه سهام پتروشیمی فناوران گفت: مقرر شد پس از دریافت اطلاعات درخواستی از شرکت مراحل درج و پذیرش پنجمین شرکت مشمول اصل 44 قابل واگذاری در بورس طی شود. وی ادامه داد: با توجه به پایان یافتن آبان ماه، شرکت پتروشیمی فناوران باید نسبت به ارائه گزارش عملکرد حسابرسی شده 6 ماه اول و هم چنین ارائه بودجه حسابرسی شده سال 86 که تاکنون اعلام نشده به بورس اقدام کند.

رحمانی افزود: با این اوصاف درج و پذیرش این شرکت در بورس بعد از دریافت اطلاعات درخواستی انجام خواهد شد که زمان آن نیز به ارائه اطلاعات از سوی شرکت بستگی دارد.
مدیرعامل شرکت بورس به مصوبه اصلاح شده هیات پذیرش اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه مقرر شد 9 درصد از سهام پتروشیمی فناوران برای کشف قیمت عرضه شود.

وی افزود: بدین ترتیب سازمان خصوصی 5 درصد، سرمایه‌گذاری‌های صندوق بازنشستگی و تأمین اجتماعی (شستا) هر کدام 5/1 درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت یک درصد از سهام پتروشیمی فناوران را عرضه خواهند کرد.

رحمانی در پاسخ به این سؤال که با این اوصاف عرضه اولین شرکت مشمول اصل 44 از وزارت نفت چه زمانی خواهد بود، گفت: با توجه به ارائه اطلاعات مورد نیاز، زمان عرضه سهام این شرکت فعلا نامعلوم است.

بورس لندن

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به شرکت‌های پتروشیمی و مخابراتی که محصولات آنها در بورس لندن مورد معامله قرار می‌گیرد، گفت: تلاش داریم تا این شرکت‌ها در بازار جایگزین بورس لندن وارد شوند.

علی رحمانی  در گفتگو با موج، درخصوص ورود شرکت‌های خارجی به بورس تهران، به سؤالات مطرح شده از شورای بورس درخصوص تعیین تکلیف فعالیت شرکت‌های خارجی در بورس تهران اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مقررات خاصی در این زمینه در قانون جدید بازار سرمایه وجود ندارد، اظهارداشت: ما سؤالاتی را از شورای بورس درخصوص شراکت خارجی‌ها در کارگزاری‌ها و شرکت‌های تأمین سرمایه، سهامدار شدن آنها در بورس و در نهایت چگونگی فعالیت در بورس‌های خارجی مطرح کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در شورای بورس تنها درخصوص فعالیت کارگزاران ما در بورس‌های خارجی تصمیم‌گیری شده است که بر این اساس کارگزاری بانک صادرات بر اساس مجوز شورای بورس می‌تواند  فعالیت‌های خود را در بورس‌های خارجی آغاز کند.

توسعه معادن روی

وی با بیان اینکه لزوما شرکت‌های اصل 44 در بورس‌های خارجی حضور نمی‌یابند، به تلاش شرکت توسعه معادن روی برای حضور در بورس لندن اشاره کرد. وی اظهارداشت: با توجه به معامله 60 تا 70 درصد محصولات روی این شرکت در بورس لندن، حضور شرکت توسعه معادن روی در بورس لندن اعتباری برای این شرکت محسوب می‌شود.

رحمانی تصریح کرد: در واقع شرکت‌هایی مانند پتروشیمی و مخابرات که محصولاتشان در بورس لندن مورد معامله قرار می‌گیرد و سود آوری آنها از سیاست‌های داخلی کمتر متاثر می‌شود، گزینه مناسب تری برای حضور در بورس‌های خارجی به ویژه بورس لندن به شمار می‌روند.

بورس قبرس

وی همچنین با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با بورس قبرس، از این بورس به‌عنوان دریچه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های اروپایی نام برد. مدیرعامل شرکت بورس با بیان اینکه در نظر داریم با یک فرمت خاص شرکت‌های ما در این بورس پذیرش شوند، تصریح کرد: هدف ما معامله مستقیم شرکت‌های قبرسی در بورس تهران نیست.

وی با اشاره به نگرانی بورس تهران از تراز ارزی (در پی خروج سرمایه سرمایه‌گذاران قبرسی از بازار سرمایه کشور)، گفت: تلاش داریم تا بخشی از سهام شرکت‌های ما در بازارهای خارجی عرضه شود تا نوسانات این فعالیت‌ها در بورس تهران تأثیری نداشته باشد.

بورس بین المللی کیش

مدیرعامل شرکت بورس نحوه راه اندازی بورس بین المللی کیش را تشریح کرد و گفت : 40 تا 50 شرکت بورس تهران به بورس بین المللی کیش منتقل می شود، همچنین معاملات این بورس ارزی و ترجیحا برای خارجیان خواهد بود.

 علی رحمانی در گفتگو با مهر، گفت: شرکت بورس به دنبال ایجاد بورسی بین المللی در کیش است تا یکسری از معاملات در آنجا انجام شود.

مدیرعامل شرکت بورس گفت: 40 تا 50 شرکت بورس تهران را به بورس بین المللی کیش منتقل می کنیم و 15 تا 20 درصد سهام شرکت ها را در این بازار عرضه خواهیم کرد، معاملات این بورس ارزی بوده و ترجیحا برای خارجیان است.

وی افزود: پیشنهاد ما این بود که به ما اجازه داده شود، بخشی از سهام این شرکت به بورس‌های خارجی داده شود.

کد خبر 36895

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز