مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

سید‌محمد فخار: با آغاز سال ۹۶، ‌سال‌های تحریم اتوبوسی پایتخت به ۸ رسید.

برخلاف قانون، دولت از سال 89 تاكنون هيچ اتوبوسي به تهران نداده است. در بخش سرويس ادارات نيز اتوبوس‌هايي با ميانگين عمر 30سال در خيابان‌‌ها تردد و آسمان تهران را آلوده مي‌كنند.

  • يك مقايسه ساده

ناوگان اتوبوسراني پايتخت باوجود فرسودگي سال‌هاست از حركت نايستاده و توانسته بار تردد ميليون‌ها شهروند در سطح شهر را بر دوش بكشد. مترو نيز بخش قابل توجه ديگري از ترددهاي شهري را برعهده دارد. در بخش اتوبوسراني بيشترين بار جابه‌جايي بر دوش سامانه‌هاي تندروست كه هم‌اكنون بيش از 3ميليون جابه‌جايي در روز را بر عهده دارند اما فرسودگي علاوه بر كاهش كيفيت تردد، موجب آلودگي هواي ناوگان نيز شده است. مديريت شهري از سال 92 براي مقابله با اين پديده، نسخه فيلتر دوده را تجويز كرده و هم‌اكنون روند نصب فيلترهاي دوده روي 2هزار دستگاه اتوبوس ادامه دارد. از سوي ديگر هزاران اتوبوس در تهران تردد مي‌كنند كه هيچ طرحي براي از رده خارج كردن آنها وجود ندارد و عمر آنها وارد دهه سوم توليد شده است.

همين هفته گذشته بود كه رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس نسبت به عمر بالاي سرويس ادارات هشدار داد و مقصر بخش مهمي از مرگ‌ها بر اثر آلودگي هوا را به آنان نسبت داد. به گفته مهرداد بائوج لاهوتی، هم‌اكنون ۲هزار اتوبوس فرسوده سرويس ادارات با عمر بالای ۳۰ سال در تهران تردد مي‌كنند. در اين راه البته خروج خودروهای فرسوده نیازمند اراده و عزم جدی دستگاه‌های دولتي است اما شرايط فعلي نشان مي‌دهد كه هیچ‌گونه انسجامی در راستاي از رده خارج‌کردن خودروهای فرسوده وجود ندارد.

  • تكليف برنامه ششم

براساس برنامه ششم توسعه، مجلس دولت را مکلف کرده كه از سال دوم لایحه برنامه ششم توسعه، سالانه ۲۰درصد از خودروهای فرسوده را از رده خارج کند اما نوسازی خودروهای فرسوده تنها با تدوین و تصویب لایحه و قانون محقق نمی‌شود و باید دولت را ملزم به اجرای طرح‌ها و قوانین نوسازی کرد و نظارت لازم از سوي نهادهاي ناظر صورت گيرد.

در اين مسير اما قانونگذار راه‌حل ديگري نيز دارد كه همان استفاده از فيلتر دوده است. اين فيلتر تا 99درصد خروجي دوده موتورهاي ديزلي را پالايش مي‌كند و به‌دليل سيستم خودپالايي، تا يك دوره ميان‌مدت براي قديمي‌ترين اتوبوس‌ها نيز قابل استفاده است.

يكي از مهم‌ترين نهادهاي ناظر بر روند نوسازي ناوگان فرسوده حمل‌ونقلي، سازمان حفاظت محیط زیست است كه به خوبي از نحوه كار فيلترهاي دوده اطلاع دارد و در خرداد 95، قانون الزام نصب فيلتر دوده روي محصولات ديزلي جديد را نيز در هيأت دولت تصويب كرد.

در اين زمينه بايد دانست كه سازمان حفاظت محیط زیست وظيفه دارد با قاطعیت از تردد این خودروها در پایتخت جلوگیری کند زیرا تردد این خودروها سلامت شهروندان را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

  • وضعيت ناوگان تهران

۳ هزار و ۵۶۳ اتوبوس شهر تهران بیش از ۸ سال عمر کرده‌اند. پیمان سنندجی، مدیر‌عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اين‌باره مي‌گويد: هم‌اكنون ۶ هزار و ۲۶۸ دستگاه اتوبوس در ۲۴۱ خط اتوبوسرانی فعالیت می‌کنند اما بیشترین درصد اتوبوس‌ها متعلق به اتوبوس‌های گازسوز تک‌کابین با ۲‌هزار و ۶۶۹ دستگاه و کمترین متعلق به اتوبوس‌های برقی و هیبریدی با ۴ دستگاه اتوبوس است که با توجه به آلودگی شهر تهران، اتوبوس‌های برقی و هیبریدی باید افزایش پیدا کنند. باتوجه به آلودگی شهر تهران نزدیک به نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده است و موجب آلودگی هوا و آلودگی‌هایی نظیر آلودگی صوتی، بصری و‌... می‌شوند که هرچه سریع‌تر باید نوسازي شوند. براساس مصوبه هیأت وزیران، عمر مفید اتوبوس‌ها ۸ سال تعیین شده که بر این اساس نیمی از ناوگان شرکت واحد یعنی بیش از ۳ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند.

با آغاز سال 96، ‌سال‌هاي تحريم اتوبوسي پايتخت به 8 رسيد. برخلاف قانون، دولت از سال 89 تاكنون هيچ اتوبوسي به تهران نداده است. در بخش سرويس ادارات نيز اتوبوس‌هايي با ميانگين عمر 30سال در خيابان‌‌ها تردد و آسمان تهران را آلوده مي‌كنند.

  • سال‌هاي فراموشي قانون

براساس قانون مديريت حمل‌ونقل و سوخت، دولت بايد 82.5درصد هزينه‌هاي يك اتوبوس را به تهران بپردازد و 17.5درصد هزينه هر اتوبوس بر عهده شهرداري است اما دولت‌هاي دهم و يازدهم اين سهم قانوني را از مردم تهران دريغ كردند. هم‌اكنون شرکت واحد اتوبوسرانی در سال جاری با ۲۴ درصد کمبود ناوگان مواجه است و در حالی به تهرانی‌ها خدمات‌رسانی می‌کند که نزدیک به نیمی از آن فرسوده هستند. اين فرسودگي ثمره 7سال بي‌توجهي به اين قانون است و اگر ناوگان تندرو در تهران از سال 86 پا نگرفته بود، امروز از هر 5 اتوبوس تهران، 4دستگاه آن غيرقابل استفاده بود.

آمار اتوبوس های شهری

کد خبر 368275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha