جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

مهدی کریمی تفرشی: یکی از مؤلفه‌های اصلی رشد اقتصادی در سالی که اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال نام گرفته بهبود وضعیت بنگاه‌های صنعتی به‌عنوان موتور محرک اقتصاد کشور است.

مهدی کریمی تفرشی

در اين ميان بنگاه‌هاي كوچك و متوسط نقش بسزايي در ايجاد اشتغال، ارزش افزوده، فراهم كردن بسترهاي مناسب براي نوآوري و بهره‌برداري از منابع كوچك مالي دارند. بر اساس آمار نيز بخش عمده اشتغال صنعتي كشور در بنگاه‌هايي با كمتر از 400نفر نيروي كار اتفاق افتاده است. همچنين اين بنگاه‌ها در زنجيره تأمين بنگاه‌هاي بزرگ نقش بسزايي دارند.

بنابراين حمايت از اين بنگاه‌ها و توجه به مقوله تأمين منابع مالي آنها و رفع مشكلات و كمبودهاي موجود از اولويت‌هاي كمك به رشد اقتصادي و صنعتي كشور است. به‌رغم اين الزامات، متأسفانه اجراي طرح رونق توليد در سال گذشته منجر به بهبود شرايط بنگاه‌هاي كوچك و متوسط نشد.

بنگاه‌هاي كوچك و متوسط در صنعت غذا نيز مستثني از ساير بنگاه‌هاي توليدي و صنعتي نبودند با وجود اين، مهدي صادقي نياركي، مديركل دفتر صنايع غذايي، دارويي و بهداشتي وزارت صنعت تأكيد كرده كه اين وزارتخانه امسال افزايش 500ميليون دلاري صادرات در اين حوزه با رشد رقم صادرات از 3ميليارد دلار سال گذشته به 3ميليارد و 500ميليون دلار را مدنظر قرار داده است. تحقق اين رشد صادراتي در گرو رونق مجدد بنگاه‌هاي كوچك و متوسط در بخش‌هاي مختلف صنعتي و فراهم شدن پيش‌شرط‌ها و الزماتي است.

نخستين شرط بازگشت رونق به اين بنگاه‌ها، ايجاد تحول ساختاري در نوع نگرش و تخصيص جايگاه ويژه به اين واحدهاي صنعتي در برنامه‌ريزي‌هاي كلان كشور است. اكنون اغلب مشكلات صنعت ناشي از ركود حاكم بر فضاي كسب و كار است و براي ايجاد تحرك واقعي در توليد كالاهاي صنعتي بايد با اتخاذ سياست‌هاي كارآمد، تقاضاي مؤثر بازار را تحريك كرد. همچنين با ايجاد تعادل بين قيمت مواداوليه و نرخ خريد تضميني محصولات‌، شرايط كاهش هزينه‌هاي سربار توليد را فراهم يا حداقل شرايط راهيابي كالاهاي رقابت‌پذير به بازارهاي صادراتي را تسهيل كرد.

اصلاح و نوسازي ماشين‌آلات و خطوط توليد مستهلك با پرداخت تسهيلات به نرخ مناسب مي‌تواند انگيزه توليد‌كنندگان براي رشد توليد و بسته‌بندي مناسب محصولات را فراهم كرده وضمن كاهش مصرف انرژي، بهره‌وري را افزايش دهد. يكسان‌سازي‌ نرخ ارز، طرح‌هاي تشويقي و بخشودگي جرايم مالي و... از عوامل اصلي بهبود وضعيت توليد در اين بنگاه‌هاست. با اين شرايط نبايد انتظار داشت كه تنها با پرداخت تسهيلات توليد حتي با نرخ ارزان و شرايط تخصيص مناسب، شاهد بازگشت رونق به اين بنگاه‌ها باشيم.

  • رئيس هيأت مديره مواد غذايي هم‌صنف
کد خبر 367657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha