جمعه ۲۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با سفرمحمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عربستان، وی خواهان سرنگونی حماس در نوار غزه شد

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، از زمان به قدرت رسیدن حماس،‌ این نخستین بار است که محمود عباس به طور آشکار خواستار خلع حماس از قدرت شده است.

محمود عباس که روز جمعه (25 آبان) برای دیدار با عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به عربستان سفر کرد، در سخنان خود اظهار داشت: ما باید این گروه را که با زور اسلحه غزه را گرفته و از درد و رنج ملت‌مان سوء استفاده می‌کند، سرنگون کنیم.

یکی از مشاوران عباس نیز اظهار داشت که وی خواستار قیام مردم علیه حماس نشده است بلکه سخنانش تنها واکنشی به خونریزی‌های اخیر در غزه بود.

حماس از زمان درگیری روز دوشنبه میان حامیان این جنبش و حامیان فتح،‌ اقدامات تازه‌ای را برای استحکام بخشیدن به تسلط خود بر غزه انجام داده است. از جمله دستگیری 400 فعال طرفدار فتح، اعلام محدودیت‌های تازه برای رسانه‌ها و اعمال برنامه‌هایی برای محدود کردن تجمع‌های عمومی.

در همین حال،‌ حماس سخنان عباس را محکوم و به علت انجام مذاکرات صلح با اسراییل وی را به خیانت علیه مردم فلسطین متهم کرد.

اسماعیل هنیه، نخست وزیر برکنار شده‌ی حماس، در سخنان خود که از طریق تلویزیون پخش شد با رد درخواست عباس اظهار داشت: حماس سخت‌تر و قدرتمند‌تر از آن است که شکسته شود یا از بین برود. ما مردمی هستیم که بدون ما هیچ چیز نمی‌تواند نهایی شود.

هنیه همچنین اعلام کرد: یک کمیته‌ صادق، منصف و شفاف برای رسیدگی به اتفاقات رخ داده در تظاهرات اخیر در غزه تشکیل خواهد شد. همچنین تمامی فعالان دستگیر شده‌ فتح به جز افرادی که مستقیما در تحریک خشونت دست داشتند، آزاد خواهند شد.

اظهارات عباس درباره‌ حماس در حالی بیان شده که نظامیان صهیونیست در بیت حانون واقع در شمال غزه با تیراندازی به سمت خودروی حامل مبارزان فلسطینی، دو تن را شهید و 10 تن دیگر را زخمی کردند.

مقامات ارتش اسراییل نیز اعلام کرده‌اند که سربازان نیروی زمینی آنها به گروهی از فلسطینی‌ها که قصد پرتاب موشک به سمت شهرهای اسراییل را داشتند حمله کرده‌اند. در مجموع روز پنجشنبه شش موشک و خمپاره به سمت اسراییل پرتاب شد.

درخواست محمود عباس برای براندازی حکومت حماس در غزه در حالی اعلام شد که وی سعی دارد پیش از کنفرانس صلح در آناپولیس آمریکا، بسیاری از اختلافات را با اسراییل حل کند. عباس جمعه برای مذارکره با مقامات عربستان در خصوص این کنفرانس به ریاض سفر کرد.

کد خبر 36690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز