همشهری آنلاین: شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز، (Turkish Airlines) بزرگترین ایرلاین ترکیه , اصلی‌ترین پیمانکار ترانزیت ورود و خروج مسافران هوایی از این کشور است.

Turkish Airlines

اين شركت در فرودگاه آتاتورک مستقر و پروازهایی به ۲۹۰ مقصد در سراسر جهان برقرار می‌کند. هواپیمایی ترکیش با داشتن ۲۴۷ مسیر پروازی چهارمین شرکت بزرگ دنیا از لحاظ مسیرهای پروازی به شمار می‌رود.

شرکت هواپیمایی دولتی ترکیه در 20 مه 1933 به دستور مصطفي كمال آتاتورك به عنوان یکی از بخش‌های وزارت دفاع این کشور تاسیس شد. در این زمان تنها دو هواپیمای پنج نفره، دو هواپیمای چهار نفره و یک توپولوف ۱۰ نفره همه ناوگان هوایی این دپارتمان را تشکیل می‌داد.

دو سال بعد این بخش به سازمانی عمومی و تحت نام مدیریت عمومی ایرلاین‌ها بدل گشت تا اینکه در سال ۱۹۳۸ به مجموعه وزارت حمل و نقل این کشور منتقل شد.

در سال ۱۹۵۶ دولت ترکیه نام ایرلاین را Turk Hava Yollari (به اختصار THY) تعیین كرد. سپس به اتحادیه جهانی هواپیمایی (IATA) پیوست و یک سال بعد با فروش بخشی از سهام به شرکت بریتیش ایرویز، از خدمات فنی این شرکت بهره برد.

وقوع ۷ حادثه مابین سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۳ وضعیت این شرکت را در وضع بغرنجی قرار داده بود. تغییر دولت در ۱۹۸۳ و نگاه جدید به این شرکت هواپیمایی سبب تغییرات وسیع و نوسازی ناوگان آن شد. در سال‌های آغازین قرن بیست و یکم، افتتاح ترمینال جدید در فرودگاه آتاتورک استانبول و عقد قراردادهای همکاری با ایرلاین‌های مطرح جهان، بر وسعت فعالیت‌های این شرکت افزود.

در سال ۲۰۰۴ میلادی ۳۶ هواپیمای ایرباس و ۱۵ بوئینگ جدید توسط این شرکت خریداری شد.

در اواخر سال ۲۰۱۳ شمار پروازهای این شرکت با افزایش تعداد مسیرهای آن به ۲۴۱ مقصد جهان رشد چشمگیری یافت.

ترکیش ایرلاينز بعد از هولدینگِ لوفت‌هانزا، بزرگ‌ترین ناوگان هوایی جهان را در اختیار دارد و به 290 مقصد در سراسر جهان مسیر پروازی دارد. اين شركت رشد خیره‌کننده‌ خود را از سال 2014 آغاز کرد و در حال حاضر از برترین شرکت‌های هواپیمایی جهان است.

  • جوایز کسب‌شده توسط ترکیش ایرلاینز

بهترین ایرلاین اروپا برای چهارسال متوالی از طرف Skytrax، بهترین ایرلاین جنوب اروپا و جایزه بهترین صندلی کلاس اقتصادی جهان در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ از افتخارات این شرکت هواپیمایی است.

  • نشان ترکیش ایرلاین

قبلا آرم این شرکت با زمینه‌ سفید و نوشته قرمز بود که در سال ۲۰۱۰ برعکس شد. نوشته‌ی Turkish Airlines و نشان پرنده از مشخصه‌های هواپیماهای متعلق به این شرکت می‌باشند.

دفتر مرکزی شرکت ترکیش ایرلاینز در شهر استانبول قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی آتاتورک و فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن، قطب‌های این شرکت هواپیمایی به‌شمار می‌آیند. در سال ۲۰۱۶ سایت worldairlineawardss که رده‌بندی‌های شرکت‌های هوایی در جهان را انجام می‌دهد، شرکت هوایی ترکیش ایرلاینز را به عنوان هفتمین خط هوایی برتر سال انتخاب کرد.

ترکیش ایرلاینز هم اکنون ۳۳۳ هواپیمای عملیاتی دارد و حدود ۱۸۰ فروند هواپیمای دیگر نیز در دست سفارش دارد.

کد خبر 366778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha