همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه 23 آبان در سخنانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به دفاع از وزرای پیشنهادی خود برای تصدی وزارتخانه‌‌های نفت و صنایع و معادن پراخت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس جمهور هنگام معرفی وزرای پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی برای تصدی وزارتخانه‌های نفت و صنایع و معادن، به تشریح ماموریت‌های مهم و سنگین این دو وزارتخانه در برنامه چهارم توسعه و افق چشم انداز 20 ساله پرداخت.[معرفی نوذری و محرابیان برای تصدی وزارت‌خانه‌های نفت و صنایع]

احمدی نژاد گفت: نفت به عنوان یکی از پایه های اصلی اقتصاد کشور نیازمند چند تحول و کار اساسی است.

آقای احمدی نژاد افزود: تحول نخست در ساختار و سازوکار اتخاذ تصمیم و بهینه کردن برنامه‌ها و تحول دوم در زمینه اکتشاف و توسعه ظرفیت‌های تولید به عنوان پشتوانه قدرت سیاسی و اقتصادی کشور باید در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: پاسخگویی به نیازهای داخلی، تبدیل نفت به محصولات دارای ارزش افزوده، حضور موثر در بازارهای جهانی، کاهش هزینه‌های تولید، بهینه سازی و تامین نیازهای ابزاری با فناوری پیشرفته در جهت رسیدن به رشد پیش بینی شده در برنامه و کنترل و تنظیم درآمد و هزینه در داخل وزارت نفت از کارهای بسیار مهم در دستور کار وزیر جدید است.

رئیس جمهوری گفت: امروز تقاضاهای فراوانی ازجانب کشورهای تولیدکننده نفت از ایران در زمینه‌های آموزش، اکتشاف، انتقال فناوری و سرمایه گذاری وجود دارد و ما باید حضور فعال در بازارهای صنعتی و فنی مرتبط با نفت در جهان داشته باشیم.

آقای احمدی نژاد افزود: برای این منظور آقای نوذری برای شما نمایندگان چهره‌ای آشناست و بخش عمده زندگی کاری خود را در حوزه نفت و دو دوره نمایندگی مجلس سپری کرده و امروز هم از عناصر مومن، دلسوز و از نیروهای مسلط به مسائل نفت با نگاه تحولی و تصمیم گیری است.

وی افزود: ایشان باید درچارچوب سیاست‌های تنظیمی افق چشم انداز و برنامه چهارم، تلاش وسیعی را سازمان دهد و با استفاده از عناصر کارآمد در عرصه نفت که فراوان هستند کارها را پیش ببرد.

رئیس جمهور با اشاره به بخش صنعت به عنوان یکی دیگر از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور گفت: دستیابی به رشد پیش بینی شده در قانون برنامه، تقویت تولید داخل، فتح بازارهای جهانی و فعال شدن در عرصه رقابت از مهم ترین وظایف و برنامه‌های این وزارتخانه است.

آقای احمدی نژاد افزود: صدور کالاهای صنعتی، توسعه فناوری‌های پیشرفته در جهت ایجاد اشتغال پیش بینی شده در برنامه، کاهش هزینه‌ها، بهینه سازی تولید، واگذاری وسیع باید در این وزارتخانه انجام شود و انتقال مدیریت به بخش مردمی به نحوی که آسیب پذیری نداشته باشد صورت گیرد.

وی به توانمندی‌های بخش معدن و ناشناخته بودن آن تا امروز اشاره کرد و گفت: تاکنون برنامه مدون و جامع و همچنین اراده محکمی برای حفظ حقوق ملت در بخش معادن وجود نداشته است.

رئیس جمهوری گفت: اخیرا کارخانه ای بیش از بیست درصد سهامش به ارزش 1200 میلیارد تومان فروش رفت، برای بهره برداری از معدن در اختیارش حتی یک ریال به دولت حق مالکیت نپرداخته است.

آقای احمدی نژاد افزود: در زمینه شناسایی و شیوه پیشرفته بهره برداری از طیف وسیعی از معادن و همچنین حفظ حقوق ملت در این بخش، نیازمند کار انقلابی و جدی هستیم.

وی گفت: برای این منظور از آقای محرابیان، از نیروهای متخصص و توانمند کشور دعوت به همکاری شده است؛ با ایشان در دانشگاه علم و صنعت آشنا شدم؛ وی بر علوم گوناگون و روز دنیا مسلط و مدیری جدی و توانمند است که اگر مورد اعتماد نمایندگان قرار گیرد جوان ترین عضو کابینه خواهد بود که این هم از مزیت‌های ایشان است.

رئیس جمهور گفت: نگاه دولت و مجلس شورای اسلامی در اعتماد به نسل‌های سوم و چهارم و فرصت دادن به آن‌ها برای مشارکت در تصمیم گیری‌های کلان ارزش است .

آقای احمدی نژاد افزود: باورم این است هر دو وزیر موفق خواهند بود و گروه خونشان با مجلس شورای اسلامی همخوانی دارد و در گرفتن تصمیمات بزرگ و تحولی، تعامل خوبی صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور گفت: تجربه خوبی بود که سه ماه فرصت مناسبی برای تسلط وزیران بر امور وزارتخانه‌ها و تعامل با نمایندگان به وجود آمد تا دیدگاه‌ها منطبق و جهت گیری‌ها کاملا روشن شود و کارها با سرعت پیش رود.

آقای احمدی نژاد همچنین از خدمات آقایان وزیری هامانه و طهماسبی وزیران پیشین نفت و صنایع و معادن قدردانی کرد و افزود: آن دو برادر همکاران خوبی در دولت بودند اما همان طور که قبلا گفتیم مربی تشخیص می‌دهد همراهان و گروه همکار خود را جا به جا، و آرایش جدید و مناسبی را برای پیشبرد امور تنظیم کند.

کد خبر 36576

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز