چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: افشین یداللهی متولد دی ماه ۱۳۴۷ در اصفهان و بزرگ شده تهران بود. پدر او از بزرگان شهر ایزدخواست بود و مادر وی نیز اهل اسفرجان.

 وي دكتر روانپزشك (متخصص اعصاب و روان) بود كه با وجود علاقه به شعر و ترانه به رشته تحصيلي‌اش وفادار مانده و معالجه بيماران را در اولويت كاري‌اش قرار داده بود.

یداللهی كار حرفه‌اي خود در ترانه‌سرایی را در سال 1376 با سرودن ترانه‌اي در باب شخصيت امام حسين(ع) شروع كرد كه با آهنگسازي فواد حجازي و خوانندگي خشايار اعتمادي در اركستر سازمان صداوسيما اجرا شد.

كار دوم وي، ترانه «از فارس تا خزر» با آهنگسازي شادمهر عقيلي و خوانندگي خشايار اعتمادي اجرا شد. وي براي بسياري از سريال‌هاي ماندگار تلويزيوني ترانه سروده است که آخرین آن ساخت ترانه برای سریال معمای شاه بود كه ترانه آن  از سوی سالار عقيلي خوانده شد.

یداللهی همچنين با خوانندگان مطرح موسيقي ملي و پاپ در آلبوم‌هاي مختلف همكاري كرده است.  ترانه سريال «شب دهم» ساخته حسن فتحي از جمله معروفترین ترانه‌هایی است که با آهنگسازی فردین خلتعبری و صدای علیرضا قربانی شهرت بسزایی یافت.

  • بخشي از ترانه شناسي افشين يداللهي:

-ترانه تيتراژ سريال تبريز در مه از سالار عقيلي
-ترانه تيتراژ سريال مسير زاينده رود از احسان خواجه اميري
-ترانه تيتراژ سريال كمربندها را ببنديم از فتحعلي اويسي
- ترانه تيتراژ سريال غريبانه از احسان خواجه اميري
-ترانه تيتراژ سريال ميوه ممنوعه از احسان خواجه اميري
-ترانه تيتراژ سريال مدار صفر درجه از عليرضا قرباني
-ترانه تيتراژ سريال پول كثيف از احسان خواجه اميري
-ترانه تيتراژ سريال شب دهم از عليرضا قرباني
و ترانه هاي براي آخرين بار، خيال تو، غريبانه، وقتي كه نباشي و... از آلبوم «براي اولين بار» احسان خواجه اميري- ترانه هاي فال، تب تلخ، رفتن از آلبوم فصل تازه از احسان خواجه اميري
-ترانه هاي شانس، جدايي، تمومش كنم، باور نمي كنم و... از آلبوم سلام آخر احسان خواجه اميري
-ترانه شب نقاشي از آلبوم فقط نگاه مي كنم از حامي
-ترانه شب آفتابي از آلبوم نون و دلقك از محمد اصفهاني
-ترانه طعنه از آلبوم طعنه خشايار اعتمادي
-ترانه با من خطر كن از آلبوم با من خطر كن عليرضا بلوري

افشين يداللهي، در سال 1380 با همكاري يغما گلرويي، سعيد اميراصلاني، عباس سجادي، محمدرضا حبيبي، افشين سياهپوش، نيلوفر لاري و... جلساتي را تحت عنوان خانه ترانه به صورت مستقل و وابسته به هيچ ارگاني راه‌اندازي كرد. ابتدا اين جلسات در محافل دوستانه به صورت دوره‌اي برگزار مي‌شد كه به خواندن ترانه، نقد ترانه و جلسات كارگاهي مي‌گذشت و به تدريج با هماهنگي‌هايي جلسات خانه ترانه به فرهنگسراي قانون منتقل شد و به علت افزايش تعداد شركت كنندگان جلسات در سالن آمفي تئاتر فرهنگسرا برگزار شد. اما بهترين جلسات خانه ترانه از نظر كيفيت و كميت در فرهنگسراي شفق برگزار شده است تا جايي كه آهنگسازان مشهوري چون بابك بيات، داريوش تقي پور در آنجا حضور پيدا كردند كه فرهنگسرا بعد از مدتي به دلايل نامعلومي همكاري‌اش را با خانه ترانه قطع كرد و خانه ترانه، 9 ماه را در خاموشي به سر برد تا اينكه دوباره جلسات در سالن آمفي تئاتر بيمارستان امام خميني(ره) برگزار شد و بعد به ترتيب دوباره به فرهنگسراي شفق، دانشجو و... رفت و مدتی در مركز همايش‌هاي شهيد قندي در خيابان شريعتي و زمانی هم در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شد. 

افشين يداللهي هدف از گردهمايي خانه ترانه را اين گونه عنوان كرد: «هيچ گاه ترانه جدي گرفته نشده، نقد و بررسي انجام داده نشده، ما مي خواستيم بچه هاي علاقه مند و ترانه سراها دور هم جمع شوند، ترانه ها را بشنوند و از تجربيات ديگران استفاده كنند و در واقع به گردهمايي براي تبادل نظر بين ترانه سرايان تبديل شود و خوانندگان و آهنگسازان بتوانند بدون واسطه از خود شخص ترانه سرا، ترانه اي را كه علاقه مند هستند، بگيرند.»

افشین یداللهی صبح چهارشنبه ۲۵ اسفند و هنگام بازگشت از هشتگرد به تهران بر اثر سانحه تصادف اتومبیل درگذشت.

کد خبر 365154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha