سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۴۳
۰ نفر

علی‌ محمد‌نژاد : مجله آمریکایی«بی‌ارادگی و اعتیاد جنسی» در یکی از شماره‌های خود نوشت اتصال به سایت‌های اینترنتی هرزه‌نگاری محدود به کاربران خانگی نشده بلکه به یکی از معضلات جدی در محیط‌های کاری نیز بدل شده است.

 این مجله می‌افزاید که طی تحقیقات صورت گرفته در مورد تعدادی از شرکتها، مشخص شد که کارمندان مرد، 62 درصد از زمان صرف شده خود در پشت رایانه را به سایت‌های هرزه‌نگاری اختصاص داده‌اند.

دسترسی فزاینده و رو به گسترش افراد به اینترنت، بازار صنعت هرزه‌نگاری را هر روز گسترش بیشتری می‌بخشد.

 در حال حاضر در بسیاری از کشورها و به‌ویژه کشورهای پیشرفته، امکان اتصال و دسترسی به اینترنت برای اغلب افراد فراهم شده است. حتی کودکان بسیاری در کشورهای مختلف جهان امروزه به اینترنت متصل‌ هستند.

 بر اساس گزارش منتشر شده، 90 درصد کودکان بین 5 تا 17 سال در ایالات متحده به رایانه دسترسی دارند و 75 درصد نوجوانان 14 تا 17 ساله به‌طور منظم از آن استفاده می‌کنند.

یکی از عواملی که موجب گسترش هرزه‌نگاری شده، ناشناخته ماندن افراد در آن است. در شبکه جهانی وب افراد بدون این‌که ماهیت اصلی‌شان فاش شود می‌توانند به انتشار اطلاعات اقدام کنند، ارزان بودن هزینه‌های اتصال و استفاده از اینترنت در بسیاری از نقاط جهان عامل مهم دیگری در افزایش دسترسی به اینترنت و به تبع آن افزایش استفاده از محصولات هرزه‌نگاری است.

 در حال حاضر هزاران سایت اینترنتی وجود دارد که حاوی تصاویر مستهجن است. تصاویر موجود در این سایت‌ها بسیار وقیح و زننده است. اشکال گوناگونی از هرزه‌نگاری در اینترنت رو به فزونی و گسترش است. تصاویر و فیلم‌های مستهجن، تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی که آشکارا حاوی اشارات غیر اخلاقی هستند از نمونه‌های این هرزه‌نگاری به‌شمار می‌روند.

هرزه‌نگاری در اینترنت و نیز سایر فناوری‌های ارتباطی اثرات سوء و مخرب بسیاری در جامعه ایجاد می‌کند. امروزه رابطه میان جرایمی چون تجاوز، خودفروشی، سوءاستفاده از اطفال و موارد بسیار دیگر از این دست با گسترش محصولات هرزه‌نگاری اثبات شده است.

 بر اساس آمار اداره تحقیقات فدرال آمریکا ، حدود 81 درصد مجرمان خشونت‌های جنسی مرتباً از محصولات هرزه‌نگار استفاده کرده‌اند.

 هرزه‌نگاری تاثیر بسیاری بر خشونت علیه زنان و کودکان دارد. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد نمایش مکرر تصاویر هرزه‌نگاری و تصایر کلیشه‌ای به صورت‌های رقص و آواز، مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و سبب بروز رفتارهای خشونت‌آمیز و تحقیرکننده نسبت به زنان می‌شود.

 هرزه‌نگاری بر روابط زنان و مردان نیز تاثیرات مخربی را ایجاد می‌کند. خارج شدن روابط بین زن و مرد از یک رابطه انسانی و توأم با احترام به یک رابطه غیرانسانی و همراه با امیال شهوانی از جمله این تاثیرات است. هرزه‌نگاری این‌گونه وانمود می‌کند که زنان از اعمال جنسی منحرف و اجباری لذت می‌برند و فحشا را به عنوان رفتارهای طبیعی و عادی نشان می‌دهند. محصولات هرزه‌نگاری زنان را آلات جنسی می‌داند که برای خشنودی و ارضای دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 به‌تدریج با استفاده مداوم از محصولات هرزه‌نگاری، خشونت و تعارض نسبت به زنان در اعمال جنسی و نیز سایر روابط بین زن و مرد عادی و فراگیر می‌شود. بسیاری از زوج‌هایی که به‌طور مستمر به محصولات هرزه‌نگاری روی می‌آورند، نهایتاً از همسرانشان طلاق گرفته و یا جدا از آنها زندگی می‌کنند. دراین‌باره انجمن روانپزشکان آمریکا گزارش می‌دهد که 20 درصد معتادان به محصولات هرزه‌نگاری به دلیل اعتیادشان طلاق می‌گیرند یا جدا از زوج‌هایشان زندگی می‌کنند.

 بیشترین اثر مخرب هرزه‌نگاری بر قشر نوجوان و جوان جامعه است. وجود روابط جنسی خارج از عرف و اخلاق جامعه در محصولات ارائه شده هرزه‌نگاران، روابط جنسی نامشروع و خارج از ازدواج را اشاعه می‌دهند و این مسئله موجب کاهش تمایل نوجوانان به امر مقدس ازدواج می‌شود.

 رالف کلیمنت محقق رفتارگرای دانشگاه «موری» می‌گوید‌ آمار جدید نشان می‌دهد که 60 تا 70 درصد از نوجوانانی که سراغ شبکه اینترنت می‌روند، در مواجهه با سایت‌های مستهجن دچار هیجان می‌شوند و حتی اگر به خودی خود تحت تاثیر هزاران سایت فعال در این‌گونه مسائل به خطا و لغزش دچار نشوند، ممکن است با دریافت نشانی پایگاه‌های مستهجن از طریق پست الکترونیکی دچار هیجانات عصبی شوند.

دکتر کلیمنت که با بودجه 3 میلیون دلاری مؤسسه ملی سلامت در صدد تحقیق در این زمینه است می‌گوید: تحقیقات نشان می‌دهد نوجوانان هرچه بیشتر محصولات هرزه‌نگاری مشاهده کنند، به تبع آن این تصاویر را بیشتر در ذهن تجسم می‌کنند و در نتیجه احتمال بروز رفتارهای عصبی و تهاجمی در آنها بیشتر می‌شود.

 دکتر مارک سوسین، رئیس انجمن روانشناسی نوزادان و کودکان نیویورک می‌گوید: محصولات هرزه‌نگاری با پر‌کردن خلأهایی که با رؤیاها و خیالات کودک پر می‌شوند و به کمک تصویر عینی که تا به حال به ذهن کودک خطور نکرده، خواب و خیال او را به یغما می‌برند. به عقیده وی، نوجوانان که تصور و احساس درستی از ارتباط نداشته و اصولاً نمی‌دانند که در رابطه عاشقانه، ارتباط جنسی سالم و نرمال چیست، نه‌تنها با دیدن صحنه‌های جنسی در اینترنت هیجان‌زده می‌شوند، بلکه ممکن است این قبیل روابط را به مثابه الگویی از رابطه عاشقانه تلقی کنند.

کد خبر 36476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز