همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: منچستر کنار دریا در ژانر ملودرام اجتماعی ساخته کنت لونرگان در اسکار ۸۹ نامزد دریافت شش جایزه شده است.

منچستر کنار دریا ساخته کنت لونرگان | Manchester By The Sea

 در ساخت يك اثر سينمايي تاثيرگذار و متفاوت احتمالا سينماي درام اجتماعي هميشه مي‌تواند پرمخاطب باشد چنانچه داستان به قواعد ژانر پايبند باشد.

منچستر كنار دريا؛به عنوان يك فيلم تلخ خانوادگي در اين ژانر و به عنوان يك اثر مستقل و جمع و جور فيلمي تاثيرگذار و داراي مابه ازاي اجتماعي است و فراتر از يك زبان و يك فرهنگ قابليت نشو و نما و جلوه‌گري دارد. اينجا يك توضيح ضروري قابل ارائه است.در تعریف فراگیر در ادیبات نمایشی؛ به هر اثر نمایشی درام می‌گوئیم. از این منظر درام می‌تواند گستردگی فراوانی داشته باشد. و به زیرمجموعه‌هایی نظیر درام کمدی، ملودرام و درام تراژیک طبقه‌بندی‌شود.

جدای از این در سینما؛ به جز برخی ژانر‌های خاص ، به تمامی آثار ساخته شده می توان نام درام نهاد. البته مرزبندی خاصی بین درام و ملودرام و زیرمجموعه‌های آنها باید درنظر گرفت. در معنای نزدیکتر باید بگوئیم فیلمی در سینما درام نامیده می‌شود که از انگاره کشمکش و تفاوت و تعارض سود بجوید. منچستر كنار دريا دقيقا به اين موارد در عناصر داستان و نحوه روايت وفادار است.

كنت لونرگان را با فيلم معتبر و فيلمنامه درجه اول آن يعني دارو دسته نيويوركي مي‌شناسيم. اگر فيلمي كه اسكورسيزي با آن همه جزئيات از كار درآورد يك شاهكار حماسي به شمار بياوريم؛ منچستر كنار دريا يك شمايل كوچكتر در ژانر درام اجتماعي و سرشار از جزئيات ناب و حقيقي است.

داستان منچستر كنار دريا با 135 دقيقه زمان در باره لی چنلر( بابازي كيسي افلك) سرایدار جوانی است که زندگی یکنواختی دارد و وقایع زندگیش به اتفاقات تلخی مثل اخراج از محل کار بخاطر توهین کردن به مستأجر محل کارش یا دعوا با غریبه‌ها در بار خلاصه می‌شود. یک روز صبح به لی تلفن می‌شود و او می‌فهمد برادرش ( با بازي كايل چندلر) که برای مدت‌ها از دور بوده به علت سکته قلبی در بیمارستان بستری است. لی به طرف بیمارستان حرکت می‌کند اما دیر می‌رسد و تنها موفق به دیدن جنازه برادرش می‌شود. سپس او برای خبر دادن به برادر زاده اش که در شهر منچستر در ماساچوست زندگی می‌کند راهی این شهر کوچک می‌شود که اطرافش را سراسر دریا گرفته است. رابطه او با برادر زاده اش پاتریک ابتدا چندان جدی نیست اما به مرور زمان حکم نوعی قیم را برای او پیدا می‌کند و خاطرات خود را دربارهٔ دلیل رفتنش از منچستر و تلاشش برای دوری جستن از گذشته را نقل می‌کند...

  • درباره عنوان فيلم

برخلاف تصور اشتباهی که دربارهٔ فیلم وجود دارد عنوان «منچستر» اشاره به شهر معروفی در انگلیس ندارد. داستان در آمریکا اتفاق میفتد و در منابع تاریخی ذکر شده است که در کرانه شمالی ماساچوست شهری به اسم Manchester-by-the Sea وجود دارد که پیش تر «منچستر» نام داشت اما در سال ۱۹۸۹ به واسطه حکم ایالتی جنجالی و عدم اشتباه گرفتن با شهر اصلی منچستر در انگلستان نامش به Manchester by the Sea یا «منچستر کنار دریا» تغییر کرد. علت این نام هم نزدیک بودن این شهر به آب دریا بوده است.

منچستر کنار دریا ساخته کنت لونرگان | Manchester By The Sea

کد خبر 362431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha