فعالیت‌های تخریبی به بهانه گردشگری در کوه صفه اصفهان ادامه دارد و براساس آخرین گزارش‌های رسیده به روزنامه همشهری، شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی بدون توجه به اخطار اخیر پژوهشگاه میراث فرهنگی مبنی بر توقف ساخت‌وساز و صیانت از شاهدژ تاریخی و ثبت ملی شده صفه اصفهان در حال تداوم فعالیت ایجاد تله کابین است.

شاهدژ اصفهان

همين ديروز فعالان ميراث فرهنگي اصفهان ازجمله احسان رعنايي در تماس با روزنامه همشهري خبر دادند كه فعاليت‌هاي عمراني به‌رغم مخالفت شهردار اصفهان و سازمان ميراث فرهنگي در كوه صفه شهر اصفهان براي ايجاد تله كابين ادامه دارد و هيچ اقدامي براي جمع‌آوري پايه‌هاي تله كابين از محوطه شاهدژ صفه اصفهان انجام نشده است.

وضعيت كوه صفه اصفهان زماني بحراني شد كه ظاهرا شركت توسعه فضاهاي سياحتي، فرهنگي و ورزشي اصفهان تصميم به ايجاد تله كابين در كوه صفه گرفت و ستون‌هاي شاهدژ ثبت ملي شده بر فراز اين كوه تخريب و جاي آن پايه تله كابين تعبيه شد. با رسانه‌اي شدن اين خبر ۱۲۰۰شهروند دوستدار ميراث فرهنگي و محيط‌زيست اصفهان در نامه‌اي به رئيس سازمان ميراث فرهنگي نسبت به تخريب كوه صفه هشدار دادند و از او خواستند به‌طور جدي به ماجراي صفه ورود كند.

فعاليت‌هاي عمراني در كوه صفه اصفهان براي ساخت تله‌كابين و در محوطه شاهدژ اصفهان در حالي جريان داشت كه گروهي از باستان‌شناس‌ها به سرپرستي دكتر سعيدي مشغول انجام كاوش‌هاي باستان‌شناسي بودند. احداث تله‌كابين براي شركت مجري چنان اهميت داشت كه آنها حتي جلوي كار باستان‌شناس‌ها را نيز گرفتند تا موضوع با پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري مطرح شد و حميده چوبك، رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي اين پژوهشگاه به همشهري گفت: دخل و تصرف‌هاي بسيار زيادي در اين كوه صورت گرفته، براي نمونه، اقدام به نصب دكل‌هاي برق و تله‌كابين كرده‌ و محوطه وسيعي را درختكاري كرده‌اند. او تأكيد كرد: اداره ميراث فرهنگي اصفهان تاحدودي اقدام به كنترل دست‌اندازي‌ها به كوه صفه كرده است؛ اگرچه هنوز نمي‌دانيم اين سخن تا چه اندازه با وضعيت كنوني در كوه صفه اصفهان مغايرت دارد. چوبك با تأكيد بر حذف تمامي دست‌اندازي‌ها به كوه صفه اصفهان گفت: پايه‌هاي تله كابين و تاسيسات برق و دكل‌هاي نصب‌شده بر اين كوه بايد برچيده شوند.

شاهدژ صفه از مهم‌ترين قلعه‌هاي ساساني است كه در دوره اسلامي و اسماعيليه كاربري داشت اما در دوره اسماعيليه با حمله سلجوقيان براي از بين بردن نشانه‌هاي اسماعيليه تخريب شد. حسن صباح نيز مدتي در صفه آموزش ديد و اكنون اين محوطه نيازمند حفاظت و مرمت فوري است.

فعاليت عمراني در شاهدژ صفه تاريخي اصفهان 2سال پيش با هدف ايجاد تله‌كابين بر فراز كوه صفه آغاز شد. همان زمان نيز پژوهشكده باستان‌شناسي به‌دليل تهديد و تخريب اين محوطه از ادامه كار ‌جلوگيري كرد اما مجريان احداث تله‌كابين به تمامي مكاتبات و هشدارهاي مقامات مسئول در سازمان ميراث فرهنگي بي‌توجهي كردند.

تصاوير رسيده به روزنامه همشهري نيز مشخص كرده است تا امروز به‌رغم تأكيد سازمان ميراث فرهنگي بر پاكسازي صفه اصفهان از دكل‌ها و پايه‌هاي تله‌كابين، شركت مجري كه مجوز تخريب كوه صفه را از شهردار سابق اصفهان گرفته بود اقدام به ادامه فعاليت‌هاي عمراني و ساخت‌وساز درصفه كرده است. همچنين در اين تصاوير مشخص است كه اين شركت بي‌توجه به درخواست سازمان ميراث فرهنگي و پژوهشكده باستان‌شناسي هيچ‌يك از دكل‌هاي برق و پايه‌هاي تله كابين را از اين مجموعه ثبت ملي شده جمع‌آوري نكرده است. كوه صفه اصفهان در سال 1384در فهرست آثار ملي ثبت شد.

کد خبر 362007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha