مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

زهرا رفیعی: روزانه دست‌کم ۳۰۰نفر در کشور به‌دلیل بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

گرفتگی عروق

اين بيشتر از استاندارد جهاني است ولي جهان به سمت افزايش بيماري‌هاي قلبي عروقي مي‌رود. در سال۲۰۰۲ هر سال ۷ميليون نفر به‌دليل بيماري‌هاي قلبي جان خود را از دست داده‌اند و در سال۲۰۲۰ درصورت عدم‌رعايت الگوهاي جهاني سالانه ۱۱ميليون نفر در جريان ابتلا به اينگونه بيماري‌ها جان خود را از دست خواهند داد.

دكتر مسعود قاسمي، رئيس انجمن آترواسكلروز ايران درباره افزايش بيماري‌هاي قلبي در كشور گفت: در خوشبينانه‌ترين حالت و با اجراي استانداردهاي سازمان بهداشت جهاني، كشورهاي پيشرفته تا حدود ۱۰سال آينده با كاهش ۲۵درصدي بيماري‌هاي قلبي عروقي روبه‌رو خواهند بود اما اين روند در كشورهاي در حال توسعه قدري متفاوت است، به‌گونه‌اي كه در كشوري نظير ما براي كاهش اينگونه بيماري‌ها نيازمند برنامه‌ريزي‌هاي دقيق‌تر و منسجم هستيم.

گرفتگي عروق كرونر در تمام دنيا ازجمله ايران از شايع‌ترين بيماري‌هاي قلبي است اما در تمام كشورها اين بيماري در افراد بالاي 70سال ديده مي‌شود ولي متأسفانه در كشور ما ابتلاي افراد جوان بيش از استاندارد است.

محمدعلي يوسف‌نيا، رئيس انجمن جراحان قلب ايران به همشهري گفت: گرفتگي رگ‌هاي تغذيه‌كننده قلب از شايع‌ترين بيماري‌هاي قلبي در كشور است. استرس، چاقي، ديابت، افزايش قند خون، كاهش تحرك، سبك زندگي غلط و پيروي از الگوي غذايي ناسالم از مهم‌ترين عوامل ابتلاي افراد به گرفتگي عروق كرونر است.

عليرضا دهستاني، متخصص جراحي قلب اطفال نيز در گفت‌وگو با همشهري اظهار داشت: گرفتگي عروق كرونر دلايل مختلفي دارد. بخشي از اين دلايل مربوط به ژنتيك است و شايد نتوان براي اين دسته از افراد كاري انجام داد اما بخش ديگري از آنها آنچنان كه گفته شد مربوط به سبك زندگي و مصرف غذاهاي ناسالم، سوسيس و كالباس، فست‌فود‌ها، استعمال سيگار و اشتغال به مشاغل پرتنش است. اين افراد بدون‌شك خود را در معرض بروز زودهنگام چنين بيماري‌هايي قرار مي‌دهند اما نظام سلامت مي‌تواند براي اين دسته از افراد فرهنگسازي كند و آنها را با مخاطرات سبك زندگي‌شان آشنا سازد.

دبير اجرايي كنگره مشترك قلب و عروق ايران افزود: زمينه ايجاد بيماري‌هاي قلبي، بيماري‌هاي زمينه‌اي مانند ديابت و فشار خون و كلسترول بد بالا و... است. اطلاع‌رساني در مورد اينكه هفته‌اي ۳نوبت نيم‌ساعت ورزش‌كردن مي‌تواند اثرات اين بيماري زمينه‌اي را كاهش دهد، از ابتلا به بيماري‌ّ‌هاي قلبي در سنين پايين جلوگيري مي‌كند. پيشگيري از بيماري‌ها اصلي‌ترين وظايف نظام سلامت است.

دهستاني با اشاره به اينكه نظام سلامت بايد ورزش و تغذيه سالم در مدارس را گسترش دهد، گفت: پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي در آينده، از سال‌هاي كودكي شروع مي‌شود؛ زماني كه آنها بايد بدانند زنگ ورزش در مدارس از مهم‌ترين بخش‌هاي زندگي آنهاست.

وي در مورد غربالگري بيماري‌هاي قلبي نيز گفت: عوامل خطرساز در بيماري‌هاي قلبي، ديابت، چربي خون بالا و فشارخون بالاست. بنابراين براي غربالگري بيماري قلبي بايد اين موارد را بسته به ژنتيك و سبك زندگي در دوره‌ زماني مشخص غربالگري كرد. مهم‌ترين نكته‌اي كه به‌نظر مي‌رسد نظام سلامت بايد براي آن برنامه‌اي داشته باشد، اين است كه مي‌توان براساس ويژگي‌هاي ايراني‌ها در بروز بيماري‌هاي قلبي اين غربالگري را بومي‌سازي كرد. به اين معنا كه عوامل خطرساز در سنين پايين‌تري بررسي شوند. البته گايدلاين‌هاي موجود براي افراد سالم است و كساني كه بيماري زمينه‌اي دارند بايد با پزشكشان در اين مورد مشورت كنند.

وي نداشتن بانك اطلاعاتي از بيماران قلبي را از ديگر مشكلات پيشگيري در اين حوزه دانست و گفت: ما هنوز نمي‌دانيم در كشور چه تعداد از افراد به اين بيماري مبتلا مي‌شوند تا بتوانيم براي آنها برنامه‌ريزي كنيم. در كنگره امسال 2متخصص ايراني و ژاپني در مورد لزوم داشتن يك بانك اطلاعاتي سخنراني خواهند كرد.

کد خبر 361776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha