چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، در واکنش به تأثیر تصمیمات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به سختگیری برای ورود ایرانی‌ها و ممنوعیت ورود شهروندان ۷کشور ازجمله ایران به خاک آمریکا و بازگرداندن آثار تاریخی متعلق به ایران از آن کشور گفت: با تدبیر دولت، مشکلی برای بازگرداندن اشیای تاریخی از آمریکا وجود ندارد.

الواح هخامنشی

روزنامه همشهري، 2 روز پيش در گزارشي به موضوع تاثير تصميمات ترامپ در بازگرداندن الواح هخامنشي كه به امانت در اختيار مؤسسه شرق‌شناسي دانشگاه شيكاگو قرار گرفته و مراحل نهايي بازگشت به كشور را مي گذراند، پرداخت.

اكنون رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در حاشيه رونمايي و افتتاح نمايشگاه اشياي تاريخي استردادي از كشورهاي مختلف در موزه ملي ايران به خبرنگاران گفته است: مشكل بازگرداندن اشياي تاريخي متعلق به ايران از آمريكا با تدبير دولت مرتفع مي‌شود.

نمايشگاه اشياي تاريخي ايران در موزه ملي ايران مشتمل بر ۲۸۷‌شيء تاريخي از مجموع ۵۵۰ شيء تاريخي استردادي به ايران در دولت يازدهم دايراست. اين اشيا از آمريكا، ايتاليا و بلژيك در قالب 4محموله به ايران بازگردانده شده و اكنون در موزه ملي ايران به نمايش درآمده‌است.

زهرا احمدي‌پور بازگرداندن آثار تاريخي به كشور را با دفاع مقدس مقايسه كرد و گفت: بايد تلاش كنيم تا بخش‌هايي(آثاري) كه در مناطق مختلف دنيا پراكنده شده‌اند به زادگاه خود(ايران) بازگردانده شوند.او همچنين ابراز اميدواري كرد كه در سال‌هاي آينده «تمام بخش‌هاي هويت‌ساز ايران»(اشياي تاريخي) كه ممكن است در جاي‌جاي دنيا و در حراجي‌ها به‌فروش رفته باشند به كشور بازگردانده شوند.

  • 4هزار قطعه از تخت‌جمشيد در جهان

سيدمحمد بهشتي، رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي و رئيس كنوني پژوهشگاه ميراث و گردشگري نيز در مراسم افتتاحيه نمايشگاه مجموعه‌هاي استردادي فرهنگي‌تاريخي و دستاوردهاي ديپلماسي فرهنگي كه در موزه ملي ايران برپا شد گفت: 4هزار قطعه از تخت‌ جمشيد در موزه‌هاي مختلف دنيا وجود دارد. وي با اشاره به افتخار موزه‌هاي جهان به داشتن آثار ايراني گفت: بايد با ارائه اسناد متقن مالكيت خود را درخصوص آثار تاريخي متعلق به ايران اثبات و زمينه بازگشت اين آثار به كشور ايجاد شود.

او در حضور سفير ايتاليا در اين مراسم از كشورهايي سخن گفت كه نسبت به هند، چين، ايتاليا، يونان و ايران تاريخ كوتاه‌تر اما ‌زبان درازتر در مجامع بين المللي دارند و سعي بر زير سؤال بردن كنوانسيون ۱۹۷۰ يونسكو در موضوع استرداد اشياي تاريخي كشورها دارند.

رئيس پژوهشگاه ميراث‌فرهنگي با اعتراض به اينكه ‌اشياي تاريخي ايران را درموزه‌هاي اروپايي با نام غرب آسيا نمايش مي دهند، از موزه‌هاي جهان خواست آثار ايران را با نام اصلي خود نمايش دهند.

  • فضاي ناامن جهاني براي قاچاق اشيا

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث‌فرهنگي كشور نيز دراين مراسم خواستار آن شد تا فضاي جهاني براي قاچاق اشياي تاريخي كشورها ناامن شود.به‌گفته او، فروش غيرقانوني آثار فرهنگي و تاريخي در جهان رو به افزايش است و كشورهايي كه سابقه تاريخي پرباردارند، بيشتر هدف دستبردها قرار مي‌گيرند.

طالبيان تأكيد كرد: كشورهايي با سابقه تاريخي و فرهنگي كمتر، به فروش غيرقانوني آثار فرهنگي دامن مي‌زنند.معاون ميراث فرهنگي با تأكيد بر لزوم رعايت كنوانسيون 1970 يونسكو مبني بر ممنوعيت خريد و فروش اشياي تاريخي به سرقت رفته از كشورها و لزوم بازگرداندن آنها به موطن اصلي، رصد كردن حراجي‌هاي بين‌المللي را از مأموريت‌هاي سازمان ميراث‌فرهنگي اعلام كرد.

او گفت: تعدادي از اموال فرهنگي و تاريخي كه به‌حراج گذاشته مي‌شوند موروثي هستند، اما به اين دليل كه هرگز فهرست اموال تاريخي و فرهنگي از اين دست به سازمان ميراث فرهنگي ارائه نشده، نمي‌توان موارد سرقتي را شناسايي كرد.طالبيان همچنين خبر داد كه از سال گذشته نامه‌نگاري به همه دستگاه‌ها آغاز شده تا فهرست اموال سازمان‌ها در اختيار سازمان ميراث‌فرهنگي قرار بگيرد و بتوان از قاچاق اموال فرهنگي جلوگيري كرد.وي همچنين از مردم خواست، فهرست اموال فرهنگي و تاريخي خود را در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار بدهند تا از سرقت يا قاچاق آنها جلوگيري شود.

کد خبر 361419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha