پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

مریم رشدی: یکی از خوشمزه‌ترین و رسمی‌ترین غذاهای پاییزی، خورش به است

آشپزی

باتوجه به اینکه در پخت این خورش به و آلو مورد استفاده قرار گرفته و به این ترکیب شکر نیز اضافه می‌شود، در زمره خورش‌های شیرین به حساب آمده و درنتیجه، طرفداران خاص خود را دارد.

مواد لازم:
- گوشت خورش، 350 گرم
- به، 2 عدد متوسط
- آلو بخارا، 100 گرم
- پیاز، یک عدد متوسط
- شکر، یک قاشق سوپ‌خوری
- رب گوجه‌فرنگی، یک قاشق سوپ‌خوری
- زعفران ساییده شده، یک قاشق چای‌خوری
- زردچوبه، یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه:
1 – ابتدا به‌ها را شسته و پس از پوست‌گرفتن، به صورت هلالی برش بزنید؛ سپس داخل تابه‌ای مقداری روغن بریزید و به‌ها را داخل آن سرخ کنید.
پس از اینکه برش‌های به تغییررنگ پیدا کرده و نرم شدند، شعله اجاق‌گاز را خاموش کنید و تابه را کناری بگذارید.
نکته: شما می‌توانید به جای پوست‌کندن به‌ها، آنها را با پوست برش داده و به همان صورت تفت دهید.
2 – آلو بخاراها را شسته، سپس داخل کاسه کوچکی حاوی آب به مدت حدود 2 ساعت خیس کنید.
نکته: باتوجه به اینکه آلو نقش طعم‌دهنده به غذا را برعهده دارد، میزان آن را بسته به ذائقه‌تان می‌توانید کمتر یا زیادتر کنید.
3 – پیاز را هم پوست کنده و پس از شستن به صورت خلالی خرد کنید. سپس در قابلمه‌ای که برای پخت خورش آماده کرده بودید، مقداری روغن بریزید و روی حرارت اجاق‌گاز قرار دهید. وقتی روغن داغ شد، پیاز خردشده را داخل آن بریزید و بگذارید تفت داده شود. حین سرخ‌شدن، زردچوبه را هم به پیاز اضافه کنید. در این فاصله زمانی، گوشت را بشویید و به اندازه مناسب برای خورش خرد کنید؛ سپس داخل سبدی بریزید تا آب حاصل از شست و شوی آن خارج شود. حالا در مراحل پایانی سرخ‌شدن پیازها، گوشت خردشده را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا تکه‌های گوشت نیز در روغن تفت داده شود. پس از آن، پودر زعفران را افزوده و با گوشت و پیاز مخلوط کنید.
4 – در قابلمه حاوی گوشت و پیازداغ، مقداری آب جوشیده بریزید. در آن را بگذارید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا گوشت بپزد. پیش از کامل‌شدن پخت گوشت یا پس از گذشت حدود یک ساعت، آلو بخارای خیس‌شده را به آن اضافه کنید و به حرارت‌دادن ادامه دهید تا گوشت به طور کامل بپزد.
نکته: شما می‌توانید آلوها را در ظرف دیگری به صورت جداگانه بپزید و سپس به گوشت اضافه کنید ولی پختن گوشت به همراه آلو باعث بیشتر طعم‌دارشدن گوشت و در نتیجه خورش می‌شود.
5 – پس از آنکه از پخت گوشت به همراه آلو مطمئن شدید، به‌های سرخ‌شده را به همراه شکر به مواد اضافه کنید.
نکته: مقدار شکر نیز بستگی به ذائقه شما دارد. اگر به‌های خریداری‌شده برای خورش ترش‌مزه‌ هستند، مقدار شکر را اضافه کنید.
6 – در مرحله پایانی ابتدا رب را در تابه کوچکی به صورت جداگانه در کمی روغن تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود و سپس به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. میزان حرارت شعله را کم کنید و بگذارید خورش به مدت یک‌ربع دیگر نیز به جوش‌زدن ادامه دهد. حالا دیگر خورش آماده است.
نکته: اگر آب باقیمانده برای خورش کافی نبود، مقداری آب جوشیده به آن اضافه کنید و بگذارید یکی دو دقیقه بجوشد.

روشی سریع برای پخت خورش
درصورتی که وقت شما تنگ است، می‌توانید به جای انجام مراحل فوق از روش زیر استفاده کنید:
پیاز و زردچوبه را در روغن داخل دیگ زودپز سرخ کرده و سپس گوشت را به این مخلوط اضافه کنید. پس از تفت‌دادن گوشت و اضافه‌کردن زعفران و مقداری آب، در دیگ زودپز را ببندید و بگذارید گوشت بپزد. در این فاصله به‌ها را نیز تفت دهید. پس از پخت گوشت، بقیه مواد – یعنی آلو، به سرخ شده، شکر و رب – را به طور همزمان اضافه کنید و دوباره به مدت نیم‌ساعت روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید. پس از گذشت این مدت، خورش آماده خواهد شد.

کد خبر 36094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز