تجمع هواداران دونالد ترامپ روز جمعه در مراسم تحلیف او در مقایسه با دوره‌های گذشته آنقدر چشمگیر نبود اما تجمع مخالفانش دیروز تاریخ‌ساز شد.

آمریکا

بيش از 500 هزار نفر از زنان آمريكايي از شهرهاي مختلف اين كشور خود را به واشنگتن رساندند تا يك روز پس از اداي سوگند دونالد ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمين رئيس‌جمهور اين كشور، اعتراض‌شان نسبت به او و سياست‌هايش را اعلام كنند. چنين تجمع بزرگي هيچ‌گاه در تاريخ آمريكا سابقه نداشته است. طبق گزارش رسانه‌هاي آمريكا بيش از يك ميليون و 500هزار زن در ديگر شهرهاي اين كشور هم به خيابان‌ها رفتند تا به رياست‌جمهوري دونالد ترامپ، سرمايه‌دار بزرگ نيويوركي اعتراض كنند.

خيابان پنسيلوانيا در قلب واشنگتن روز جمعه پذيراي هواداران ترامپ بود اما كمتر از 24ساعت بعد، اين مخالفان پرشمار او بودند كه با حضورشان در خيابان‌ها، نگراني‌شان را از رياست‌جمهوري‌اش اعلام مي‌كردند. هواداران ترامپ حتي يك سوم فضايي را كه براي مراسم تحليف درنظر گرفته شده بود پر نكرده بودند. 8سال پيش در چنين روزي و با پيروزي باراك اوباما در انتخابات رياست‌جمهوري، حدود يك ميليون و 800هزار نفر از مردم آمريكا در همين محل در مراسم تحليف او شركت كردند.

فعالان حقوق زنان از ماه‌ها قبل اعلام كرده بودند قصد دارند يك روز پس از مراسم تحليف ترامپ، راهپيمايي بزرگ زنان را در واشنگتن برگزار كنند. اعتراض آنها عليه سخنان توهين آميز ترامپ در مورد زنان و رفتارهاي غيراخلاقي او با 24زني است كه طي ماه‌هاي گذشته عليه او اتهام‌هاي جنسي مطرح كرده‌اند. اماترامپ اين اتهام‌ها را رد كرده است.

آخرين باري كه زنان آمريكايي يك راهپيمايي بزرگ اين‌چنيني ترتيب دادند به 113سال قبل، يك روز پيش از مراسم تحليف وودرو ويلسون، رئيس‌جمهور وقت آمريكا بازمي‌گردد. در آن زمان حدود 5هزار نفر از زنان آمريكايي در يك راهپيمايي بي‌سابقه قدم به خيابان پنسيلوانيا گذاشتند و خواستار اعطاي حق رأي شدند. اين خيابان به طول حدود 2.5كيلومتر، ساختمان كنگره را به كاخ سفيد وصل مي‌كند.

مراسم روز جمعه هواداران ترامپ هم آنقدرها بدون حاشيه برگزار نشد. حدود 200هزار نفر با حضور در نزديكي محل برگزاري مراسم، اعتراض خود را به حضور او در عالي‌ترين منصب حكومتي در آمريكا نشان دادند. حضور معترضان در خيابان‌هاي منتهي به كاخ سفيد و كنگره، ابتدا در آرامش برگزار شد اما سپس با حركت معترضان به سمت محل برگزاري مراسم و دخالت نيروهاي پليس، با زد وخورد ميان دو طرف همراه شد. نيروهاي پليس براي متفرق كردن مردم از اسپري فلفل، گاز اشك‌آور و نارنجك‌هاي صوتي استفاده كردند. برخي از معترضان هم اقدام به تخريب معابر و فروشگاه‌ها كردند و ماشين‌ها را به آتش كشيدند. طبق گفته پليس واشنگتن، بيش از 200نفر از معترضان طي روز جمعه دستگير شده‌اند.

  • آغاز جنجالي

باراك اوباما كه ديگر بايد براي او عنوان «رئيس‌جمهور پيشين» به‌كار برد، طي هفته‌هاي اخير به بهانه‌هاي مختلف تلاش كرد از عملكرد دولتش طي 8سال گذشته دفاع كند و از دونالد ترامپ بخواهد ميراث دولتش به‌خصوص بيمه درماني همگاني، موسوم به «اوباماكر» را حفظ كند. ترامپ روز جمعه ترجيح داد بلافاصله پس از سخنراني در مراسم تحليف، نخستين دستورهاي اجرايي دوران رياست‌جمهوري‌اش را امضا كند.

او در نخستين قدم در اقدامي جنجالي دستور داد موانع موجود براي لغو قانون اوباماكر برطرف شود. در كنگره‌اي كه اكنون تحت كنترل حزب جمهوريخواه قرار دارد، لغو اين قانون ديگر آنقدرها پيچيده نخواهد بود.ترامپ همچنين دستور داد مقدمات كار براي اجراي برنامه دفاع موشكي جديد به بهانه «دفاع از آمريكا در برابر موشك‌هاي ايران و كره‌شمالي» فراهم شود.

تيم ترامپ نيز در اقدامي غيرمنتظره تمام طرح‌ها و برنامه‌هاي دولت قبل را از وب‌سايت‌ كاخ سفيد پاك كرد. اطرافيان اوباما كه گويا پيش‌بيني چنين اقدامي را مي‌كردند، تمام محتواي وب سايت كاخ سفيد در دوره اوباما را در وب سايت ديگري به نام «كاخ سفيد اوباما» در دسترس قرار داده‌اند.

  • ادامه حضور در توييتر

دونالد جي ترامپ 2‌ماه پيش در ميان ناباوري همگان پيروز انتخابات آمريكا شد. او در مبارزات انتخاباتي بارها از رسانه‌هاي اين كشور به‌خاطر حمايت‌شان از نامزد حزب رقيب، يعني هيلاري كلينتون، انتقاد كرد. ترامپ در مقابل رسانه‌هاي جريان اصلي، موفق شد با استفاده از توييتر پيامش را به مردم آمريكا و هوادارانش برساند و پيروز انتخابات باشد.

او ديروز هم بار ديگر رسانه‌هاي آمريكايي را «دروغگو» خواند و اعلام كرد كه همچنان قصد دارد حضور پررنگي در توييتر داشته باشد. اگرچه حساب توييتري potus يا همان حساب رسمي رئيس‌جمهور آمريكا از تيم اوباما به تيم ترامپ منتقل شده، اما رئيس‌جمهور جديد آمريكا مي‌گويد قصد دارد همچنان از حساب شخصي‌اش هم براي ارتباط با مردم استفاده كند.

  • استقبال كرملين از ورود ترامپ به كاخ سفيد

پيروزي ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا شايد براي هيچ كشوري به اندازه روسيه خوشايند نبوده است. ترامپ هفته گذشته در مصاحبه‌اي گفته بود كه يكي از نخستين برنامه‌هايش طي هفته پس از مراسم تحليف ديدار با ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه خواهد بود.

ديروز سخنگوي كرملين ضمن استقبال از به قدرت رسيدن ترامپ گفت كه ديدار 2 رئيس‌جمهور احتمالا نه در هفته‌هاي پيش رو، بلكه در ماه‌هاي آينده اتفاق مي‌افتد. او گفت: پوتين به‌طور حتم براي تبريك مجدد انتخاب ترامپ طي روزهاي آينده با او تماس خواهد گرفت اما فراهم آوردن شرايط براي ديدار اين دو به زمان بيشتري نياز دارد. مخالفان ترامپ او را به نزديكي بيش از حد به مسكو و شخص پوتين متهم مي‌كنند و آن را خطري بزرگ براي آمريكا مي‌دانند.

  • ترامپ، صاحب كدهاي هسته‌اي

كدهاي محرمانه پرتاب موشك‌هاي هسته‌اي آمريكا پس از آنكه دونالد ترامپ سوگند ياد كرد، در اختيار او قرار داده شد. او اكنون دستش روي ماشه‌اي است كه مي‌تواند جان ميليون‌ها انسان را بگيرد. علاوه بر كدهاي هسته‌اي كه در دولت آمريكا تنها در اختيار رئيس‌جمهور قرار مي‌گيرد و اختيار استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي اين كشور را به او مي‌دهد، يك كيف آلومينيومي با روكش چرم سياه رنگ هم به ترامپ تحويل شده است. در اين كيف يك راهنماي استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي، دفترچه سياه فهرست هدف‌هاي احتمالي و ليست پناهگاه‌هاي زيرزميني آمريكا قرار دارد. اين كيف توسط يك نفر كه هميشه همراه ترامپ خواهد بود، حمل مي‌شود.

  • پاسخ اوباما به ترامپ

دونالد ترامپ در سخنراني مراسم تحليفش، سياستمداران آمريكايي را مورد انتقاد قرار داد و فقر، بيكاري و آمار بالاي جرايم در اين كشور را نتيجه اقدامات آنها دانست. روي بسياري از سخنان او در اين مراسم، باراك اوباما و دولتش بود. اوباما ساعتي پس از ترك مراسم تحليف رئيس‌جمهور جديد، در جمع كاركنان كاخ سفيد، سخنراني خداحافظي‌اش را ايراد كرد و نسبت به اظهارات ترامپ هم واكنش نشان داد.

اوباما گفت: «قدرت ما به ساختمان‌ها و بناهاي يادبود و سلاح‌هايمان نيست، بلكه قدرت ما به دمكراسي و مردم‌مان است.» او تلويحا دوره رياست‌جمهوري ترامپ را دوره‌گذار خواند و گفت: «اين يك توقف طولاني نخواهد بود؛ اين دوره در داستان بلند ما تنها يك ويرگول است؛ نقطه نيست.»

کد خبر 359461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha