شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سنای آمریکا روز جمعه اول بهمن، کمی پس از تحلیف دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا نخستین وزیران کابینه دولت رئیس جمهور جدید این کشور را تایید کرد.

ژنرال بازنشسته جیمز ماتیس به عنوان وزیر دفاع جدید و ژنرال بازنشسته جان کلی به‌عنوان وزیر امنیت داخلی جدید آمریکا تایید شدند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: تایید این دو وزیر جدید در آمریکا ساعاتی پس از مراسم تحلیف ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جدید و فرمانده کل نیروهای مسلح آمریکا انجام شد.

سنای آمریکا با 98 رای موافق و یک رای مخالف جیمز ماتیس را برای هدایت وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) تایید کرد. در رای‌گیری درباره جان کلی نیز 88 سناتور رای مثبت و 11 سناتور رای منفی دادند و سرانجام او برای تصدی وزارت امنیت داخلی آمریکا تایید شد.

سنا همچنین با 89 رای موافق و هشت رای مخالف ، مایک پمپئو را به عنوان رئیس جدید سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جمهوری‌خواهانِ هم‌قطار ترامپ که 52 کرسی از 100 کرسی سنا را در اختیار دارند بر سر تایید نامزدهای ترامپ برای کابینه و دیگر پست های مهم با دموکرات ها دچار کشمکش هستند.

جمهوری‌خواهان امیدوار بودند دست‌کم هفت نفر از وزیران پیشنهادی ترامپ روز جمعه اول بهمن در سنا مورد تایید قرار گیرند اما دموکرات‌ها مخالفت و اعلام کردند جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند روند رای‌گیری را به سرعت به پیش ببرند.

جان برنان، رئیس سابق سیا که از منتقدان ترامپ بود روز جمعه از سمت خود استعفا داد.

جان مک کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا در رای‌گیری سنا گفت :« ما با تهدیدهای خارجی و داخلی روبه‌رو هستیم و ضروری است رئیس‌جمهور جدید همین امروز یک تیم امنیتی کامل داشته باشد.»

کریستن گیلی‌برند تنها سناتور دموکرات بود که به ماتیس رای مخالف داد.

گیلی برند گفت برای ماتیس احترام قائل است اما با اقدام ترامپ درخصوص بی‌توجهی به قانونی که بر کنترل غیرنظامی بر پنتاگون تاکید دارد، مخالف است.

براساس قانون آمریکا، وزیران دفاع این کشور باید غیر نظامی باشند اما ترامپ روز جمعه قانونی را امضا کرد که در این خصوص استثناء قائل می‌شود و به این ترتیب امکان داد ژنرال ماتیس در حالی که سه سال و نیم از بازنشستگی‌اش می گذرد سمت وزارت دفاع آمریکا را به عهده بگیرد.

قانون کنترل غیر نظامی بر پنتاگون در گذشته فقط یک بار نادیده گرفته شده بود و آن سال 1950 بود که ژنرال جرج مارشال سمت وزارت دفاع آمریکا را به عهده گرفت.

کنگره آمریکا هفته گذشته قانون استثناء قائل شدن در مورد ماتیس را تصویب کرده بود و ترامپ نیز روز جمعه پس از مراسم تحلیف خود آن را امضا کرد.

کد خبر 359366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha