همشهری آنلاین: سخنگوی سازمان آتش نشانی اعلام کرد صبح امروز ساختمان‌ پلاسکو از ساختمان‌های بلند مرتبه تجاری تهران در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی که دچار حریق گسترده شده بود مهار شد اما ساختمان لحظاتی بعد فرو ریخت.

پلاسکو

ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان‌های بزرگ و تجاری تهران که قدمتی 53 ساله دارد صبح امروز دچار آتش سوزی گسترده شده بود مهار شد.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت:‌ صبح امروز آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو به سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اعلام و مأموران 10 ایستگاه آتش‌نشانی به همراه وسایل و تجهیزات به محل حادثه اعزام شدند. ضمن اینکه 15 تانکر آب به همراه 200 آتش نشان هم اکنون در حال اطفا حریق هستند.

وی افزود: ساختمان پلاسکو از طبقه هشتم به بعد دچار حریق شده و دود بسیاری از این ساختمان متصاعد شده است.

آلودگی هوای تهران مانع از دیده شدن دود شدید ناشی از این حریق گسترده در فواصل دوردست است.شدت حادثه به حدی است که ترافیک در این خیابان را دچار مشکل و اختلال کرده و دود ناشی از حادثه نیز آسمان این منطقه را فراگرفته است.

ملکی افزود:‌ دود این آتش سوزی هنوز وجود دارد اما به رنگ سفید است که این نشان از مهار آتش و تحت کنترل بودن آن است. ضمن اینکه با مهار دامنه آتش،‌ خطر سرایت به مکان‌های دیگر وجود ندارد.

پلیس راهور هم به دلیل شدت آتش سوزی و حجم بالای خودروهای امدادی و آتش نشان در محل محدودیت‌های ترافیکی در خیابان جمهوری، چهارراه استانبول و خیابان سعدی اعمال کرده است و کلیه وسایل نقلیه باید از خیابان سی تیر به سمت شمال تهران حرکت کنند.

یک از خبرنگاران خبرگزای فارس که در محل مستقر است گفت: قسمتی از ساختمان پلاسکو که احتمالا طبقه 11 این ساختمان است ریزش کرده و چند نیروی امدادی زیر آوار ساختمان پلاسکو گرفتار شدند. 

همچنین برخی از اخبار حاکی از آن است که ۴ طبقه از پلاسکو دوباره آتش گرفته که هنوز این خبر از سوی مراجع ذی‌صلاح مورد تایید قرار نگرفته است. 
  •  ساختمان پلاسکو به طور کامل فروریخت

این اتفاق در حالی روی داد که تعدادی از نیروهای دستگاه های امدادی در حال عملیات در محل حادثه بودند.

ازدحام جمعیت در محل حادثه و خیابان های منتهی به آن به حدی است که کار امدادرسانی برای نیروهای امدادرسانی دشوار شده است.

فيلم فرو ريختن ساختمان پلاسكو را در كانال همشهري آنلاين همشهري آنلاين ببينيد

  • حضور شهردار تهران در محل حادثه

قالیباف که صبح امروز برای دیدار با مراجع تقلید عازم قم شده بود، پس از دریافت خبر آتش سوزی ساختمان پلاسکو سفر خود رادنیمه تمام گذاشت و پس از بازگشت به تهران بلافاصله در محل حادثه حاضر شد.

  • جزئيات بيشتر از زبان معاون عمرانی فرماندار تهران:

با توجه به اینکه حریق این ساختمان اطفاء شده بود، اما به دلیل انباشت کالاها در طبقات فوقانی این ساختمان متاسفانه لحظاتی پیش این ساختمان به طور کامل فروریخت و احتمالا مصدومین و یا کشته‌شدگان این حادثه با توجه به اینکه از صبح امروز ساختمان به طور کامل تخلیه شده بود، تنها از نیروهای آتش‌نشانی هستند.

  • تدابیر شدید امنیتی پلیس در کنار دو سفارت خانه انگلیس و ترکیه

حلقه امنیتی مأموران ناجا در اطراف سفارت‌های نزدیک به محل حادثه پلاسکو شکل گرفته است.

  • نشت گاز در منطقه!

بنا به گفته عوامل امدادی در محل ریزش ساختمان پلاسکو، نشت شدید گاز رخ داده از این رو عوامل انتظامی و امدادی از شهروندان می‌خواهند که اطراف محل حادثه را تخلیه کنند.

  • تمدید طرح ترافیک تا ساعت هفده

به اطلاع شهروندان تهرانی می‌رساند با توجه به وقوع حادثه اتش سوزی و تخريب ساختمان پلاسکو و ضرورت تسهيل عبور و مرور نيروهای امدادی ضمن دعوت از عموم مردم به عدم تردد در محور های منتهی به خیابان جمهوری و چهارراه استانبول اعلام مي‌دارد طرح ترافیک امروز پنجشنبه ۹۵/۱۰/۳۰ تا ساعت ۱۷ تمديد می‌باشد.

  • گزارش سخنگوی آتش نشانی تهران:

به گزارش فارس سخنگوی آتش نشانی تهران اعلام كرد قطعا کسانی زیر آور هستند. اطلاع دقیقی از نفرات زیر آوار مانده نیست.  آتش نشانان با خون خود بی احتیاطی دیگران را پوشش می‌دهند. نامه نگاری‌های زیادی با مسئولان ساختمان شده بود ولی توجهی صورت نگرفت. دیگر حریقی نیست دنبال آواربرداری هستیم.

  • پلاسكو | لحظه به لحظه با بحران

- دقایقی پس از درخواست اورژانس ،قرارگاه ثارالله مجوز پرواز بالگرد برای امدادرسانی به مجروحان پلاسکو را صادر کرد
- نیروی زمینی ارتش برای کمک به امر امدادرسانی به محل حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو اعزام شد.
- چند انفجار در طبقات فوقاني عامل ريزش ساختنان شد
- سخنگوي سازمان اتش نشاني: اتش رو به خاموشي بود اما به يكباره در طبقات بالايي انفجار رخ داد و ساختمان در جند ثانيه فرو ريخت. هنوز آمار دقيقي از كساني كه داخل ساختمان هستند نداريم. ساختمان‌هاي اطراف و مقابل را در ابتداي كار خالي كرديم.
- خالدی، سخنگوی اورژانس: اگر ساختمان به صورت عمودی ریزش نمی‌کرد، آمار مصدومین به شدت افزایش می‌یافت. همه بیمارستان‌ها آماده‌باش هستند. نگرانی درباره خدمات پزشکی وجود ندارد. نکته مهم این است که ازدحام مردم مانع خدمات‌رسانی بهینه شده است. مردم مسیر تردد آمبولانس‌ها و مسیرهای منتهی را باز نگه‌دارند.

  • اورژانس: 70 زخمی در ریز آوار برج پلاسکو تهران هستند

رئیس اورژانس تهران اعلام كرد: تعداد مصدومین به ۷۰ نفر رسیده است که ۲۳ نفر به بیمارستان رفته اند و باقی سر پایی درمان شده‌اند.

اورژانس تهران اعلام كرد: ۴۷ آتش نشان مصدوم به صورت سطحی مداوا شدند گرچه برخی از این افراد نیاز به انتقال به بیمارستان برای مداوا داشتند اما به دلیل شرایط محل و نامعلوم بودن وضعیت دیگر آتش نشانان از ترک محل امتناع کردند.

۲۳ نفر به دلیل شدت جراحات به بیمارستان های نفت، سینا، بانک ملی منتقل شدند و همه بیمارستانهای تهران در آماده باش کامل هستند.

در حال حاضر ۵۷ آمبولانس و ۴ اتوبوس آمبولانس در محل حادثه حضور دارند.

قطعا تعدادی افراد فوتی داریم اما آماری از این تعداد در دست نیست. بخشی از این آمار به اکیپی از آتش نشانان که در محل مشغول امداد و نجات بودند بر می گردد.

  • امداد رساني نيروي زميني

تعداد ١٠٠ نفر از دانشجويان دانشكده افسري امام علي به اتفاق امير سرتيپ جلالوند جانشين فرماندهي دانشگاه جهت امداد رساني به ساختمان پلاسكو اعزام شدند.

همچنين فرمانده نيروي زميني ارتش به آماد اين نيرو دستور داد تا تعداد ١٠ دستگاه لودر و بولدوزر جهت كمك رساني به محل حادثه اعزام كنند.

  • قاليباف: به شايعات توجه نكنيد

آمارمان دقيق نيست. بين 20 تا 25 نفر گرفتار در آوار هستند. همه تلاشمان اين است كه بتوانيم افراد را از زير آوار نجات بدهيم. از مردم كسي در ميان محبوسان نيست و بيشتر آنها از مجموعه آتش‌نشاني هستند.

  • پیامک محبوس شدگان به نیروهای امدادی

شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران: یک یا دو نفر از محبوس شدگان با ارسال پیامک به نیروهای امدادی اعلام کرده‌اند که در موتورخانه ساختمان پلاسکو در جان پناهی محبوس شده‌اند.

قطعا با برش ساختمان و آوار برداری کامل می‌توان به این افراد دسترسی پیدا کرد.

منابع حاضر در صحنه عنوان می‌کنند هر طبقه‌ای که شکافته می‌شود دود و آتش خارج می‌شود و باد و سرمای هوا مزید بر علت شده است.

  • امار مصدومان | مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران:

تا ساعت 20 امشب تعداد مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو به 88 نفر رسید. 33 نفر به بیمارستانها منتقل شدند که از این تعداد 23 نفر مرخص و تنها 10 مصدوم در بیمارستانها تحت درمان قرار دارند

  • پلاسکو | گزارش شهردار تهران در شبکه خبر

همه همکاران ما در آتش نشانی با دل و جان تلاش کردند و آتش را در نهایت مهار کردند. در مرحله اول امدادرسانی، عزیزان آتش نشان مردم و کسانی را که در داخل پلاسکو بودند از محوطه و نزدیکی محل خارج کردند.

اما متاسفانه در مرحله دوم با آتش گرفتن در طبقه دهم، ساختمان فروریخت. در این جا از زحمات شجاعانه آتش نشانان تشکر میکنم. این 20 تن از شهدای عزیزمان از جمله کسانی بودند که برای اطمینان از این که مبادا کسی هنوز در ساختمان باشند، به

داخل ساختمان رفتند و متاسفانه بحث ریزش ساختمان مطرح شد و این عزیزان به شهادت رسیدند.

همه توانمان را به کار می بندیم و در حال حاضر به دنبال آواربرداری هستیم. کار سختی است اما همه زحمتمان را می کشیم.
در انتها هم به همه همکاران آتش نشانمان تسلیت عرض می‌کنم.

 

  • پوشش لحظه به لحظه ريزش ساختمان پلاسكو در كانال همشهري آنلاين:

 

کانال

کد خبر 359228

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha