مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هر وسایل نقلیه‌ای که از ادغام دو یا چند منبع تولید انرژی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم برای پیشرانه انتقال قدرت در خودرو استفاده نماید را خودرو هیبریدی (سوخت ترکیبی) می‌گویند.

هیبریدی

معمولا خودروهاي هيبريدي از ترکیب کردن انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری‌ها با انرژی احتراقی سوخت‌هایی همچون بنزین، دیزل و یا گاز مي‌باشند كه در حال حاضر بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده تاکنون از نوع بنزيني - الکتریکی هستند. گرچه بعضی شرکت‌های خودروسازی مانند پژو سیتروئن خودروهای هیبریدی از نوع دیزل-الکتریکی نیز تولید کرده‌اند.

سيستم موتورهاي هيبريدي تنها در خودرو‌هاي سواري بكار نمي‌روند بيشتر لوکوموتیو‌ها،‌ اتوبوس‌ها از سیستم دیزل - الکتریک و زیر دریایی‌ها از سیستم‌های هسته‌ای - الکتریکی و یا دیزل - الکتریکی استفاده مي‌كنند كه از ديگر انواع سيستم‌هاي هيبريدي هستند.

  • تاریخچه خودروی هیبریدی

اولين خودرو هيبريدي در سال 1905 ميلادي توسط يك مهندس آمريكايي به نام H.Piper ساخته شد كه قادر بود طي 10 ثانيه تا 25 مايل (بيش از 40 كيلومتر) شتاب بگيرد. موتور این خودرو ترکیبی از موتور بنزینی و موتور الکتریکی بود که امروزه به عنوان موتور هیبریدی شناخته می‌شود.

وي 3.5 سال بعد، اختراع خود را ثبت نمود؛ اما پیشرفت سریع موتورهای احتراق داخلی با قدرت و گشتاور بالا در آن دوره، همچنین قابلیت استارت بدون هندل آنها و از همه مهمتر پایین بودن قیمت سوخت‌های فسیلی و مطرح نبودن آلودگی محیط‌زیست، سبب عدم توجه به این نوع خودروها شد؛ تا اينكه در پی بحران‌های نفتی سال‌های ۱۹۷۰ دوباره این خودروها مورد توجه قرار گرفتند ولی تا سال ۱۹۹۰ كار جدي و اصولي بر روي توسعه اين‌ خودرو صورت نگرفت.

  • عملكرد خودروهاي هيبريدي

خودروهای هیبریدی معمولا تلفیقی از موتور احتراق داخلی خودروهای متداول با باتری و موتور الکتریکی یک خودرو الکتریکی هستند.

این تلفیق انتشارات (گازهای خروجی) اندک همراه با توان بیشتر و برد عملیاتی و سوخت مصرفی مناسب نسبت به خودروهای معمول (گازوئیل و بنزین ) را عرضه می‌کند و این خودروها هرگز نیاز به اتصال به برق ندارند و این انعطاف پذیری ذاتی خودروهای هیبریدی، آنها را برای ناوگان حمل و نقل و مصرف شخصی مناسب کرده است خودرو‌های هیبریدی می‌توانند سرعت و مسافت بیشتری نسبت به انواعی که موتورهای درون سوز دارند داشته باشند، با این حسن بزرگ که شارژ باتری‌هایش هرگز تمام نمی‌شود بازدهی این خودروها بسیار بالا بوده و میزان تولید آلودگی‌شان کاهش یافته است. به همین دلیل بسیاری از کارخانه‌ها از سال ۱۹۹۹ تولید خودروهای هیبریدی را به صورت انبوه آغاز کرده‌اند مانند شركت‌هاي خودروسازي تویوتا، هوندا، میتسوبیشی، فورد، فیات، جنرال موتورز، نیسان و پژو و ... .

اما بالاخره چطور خودروهای هیبریدی کار می‌کنند؟ براي مطالعه بيشتر مي‌توانيد روي لينك زير كليك كنيد:

کد خبر 357898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha