پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا ساعت‌ها به طول انجامید و به شدت جنجالی بود.

اشپیگل آنلاین از واشنگتن گزارش داد، صدها دیپلمات آمریکایی در برابر دستور جدید وزارت امور خارجه ایالات متحده که می‌گوید امکان دارد آنها بالاجبار به عراق اعزام شوند یا در غیر این صورت آینده شغلی‌شان به خطر می‌افتد، مقاومت کردند.

جک کروتی دیپلمات باسابقه در میان تشویق حاضران گفت این دستور جدید «حکم اعدام بالقوه» است. میان اینکه یک دیپلمات از روی اختیار در عراق مشغول کار شود، یا به اجبار مشغول خدمت شود، تفاوت هست. چه کسی از فرزندان ما مراقبت می‌کند اگر بمیریم یا مجروح شویم؟

بسیاری از کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا از مخاطرات حضور در عراق گلایه دارند و در این خصوص به حملاتی اشاره می‌کنند که در منطقه سبز بغداد – محدوده‌ای بسیار امنیتی در پایتخت عراق که سفارت آمریکا نیز در آن قرار دارد – انجام می‌گیرد.

دستور وزارت امور خارجه آمریکا در این باره هفته گذشته اعلام شد. این وزارتخانه به صورت مستقیم کارکنانش را در جریان این دستور قرار نداده است، بلکه بسیاری از دیپلمات‌های آمریکایی به واسطه گزارش مطبوعات در جریان موضوع قرار گرفته‌اند.

در مجموع ظرف ماه‌های آینده 250 موقعیت شغلی جدید در عراق خالی خواهد بود. این امر به دلیل جابجایی نیروها اتفاق می‌افتد. بیشتر سمت‌ها را دیپلمات‌هایی می‌گیرند که از روی اختیار خدمت در عراق را پذیرفته‌اند. با این حال هنوز 50 سمت خالی مانده است.

کارکنان فعلی که با رفتن‌شان سمت‌های‌شان خالی می‌شود ظرف 10 روز آینده به کشور خود باز می‌گردند. همین امر سبب انتشار مصوبه جدید وزارت امور خارجه آمریکا شده است. در صورتی که دیپلمات‌ها از اجابت امر سر باز بزنند، آینده شغلی خود را به مخاطره انداخته‌اند.

در همین حال، هری توماس، یکی از کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا از این اقدام دفاع می‌کند. به گفته وی، کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا باید به تعهدات‌شان عمل کنند. توماس گفت: «ما همگی آمادگی خود را برای کار در سراسر مناطق جهان اعلام کرده‌ایم.»

این اولین بار ظرف چند ده سال اخیر است که وزارت امور خارجه آمریکا با قانون‌گذاری دیپلمات‌هایش را مجبور به حضور در مناطق بحرانی می‌کند. در گذشته سمت‌های خالی فقط از سوی کارکنانی اشغال می‌شد که خودخواسته برای این دست عملیات ثبت نام کنند. خدمت اجباری برای دیپلمات‌های آمریکایی‌ آخرین بار در دوران جنگ ویتنام صورت گرفت.

کد خبر 35510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز