سه شنبه 3 مهر 1397 | به روز شده: 44 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
شنبه 20 آذر 1395 - 20:06:11 | کد مطلب: 355078 چاپ

رژیم غذایی کم کربوهیدرات به متابولیسم بدن زنان کمک می‌کند

زندگی > سلامت - همشهری آنلاین:
طبق نتایج یک مطالعه، خوردن وعده‌های غذایی کم کربوهیدرات منجر به تغییرات سالمی در متابولیسم زنان می‌شود که در صورت مصرف وعده‌های غذایی با میزان کربوهیدرات بالا اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش مهر، محققان همچنین دریافته اند كه زمان‌بندی ورزش در نحوه عملکرد متابولیسم نقش دارد.

طبق گزارش محققان، زمانی‌که افراد سه وعده غذایی حاوی فقط ۳۰ درصد کربوهیدرات در یک دوره ۲۴ ساعتی مصرف کردند، ۳۰ درصد کاهش در مقاومت انسولین و میزان انسولین بعد از وعده غذایی‌شان مشاهده شد.

هورمون انسولین به بدن کمک می‌کند تا از غذا برای تامین سوخت سلول‌های بدن و مغز استفاده کند. افرادی که نسبت به انسولین مقاوم هستند در معرض ریسک بالای پیش دیابت و دیابت نوع دو قرار دارند.

مطالعه نشان داد زمانی‌که افراد سه وعده غذای حاوی ۶۰ درصد کربوهیدرات در طول ۲۴ ساعت مصرف کردند شاهد هیچ کاهشی در میزان انسولین با مقاومت انسولین نبودند.

این مطالعه شامل ۳۲ زن سالم بعد از دوره یائسگی و در رده سنی ۵۰ تا ۶۵ سال بود. هیچ یک از این زنان دارای علائم دیابت یا پیش‌دیابت نبودند.

این زنان در یکی از چهار گروه زیر گنجانده شدند: رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا با کربوهیدرات بالا، و ورزش یا عدم ورزش قبل از وعده غذایی. زنان شب قبل از مطالعه در آزمایشگاه یک وعده غذایی و روز بعد دو وعده غذایی، یکی در صبح و دیگری در ساعت ۵ عصر، دریافت کردند.

به گفته کاترینا بورر، استاد دانشگاه میشیگان، هر وعده غذایی حاوی حدود ۸۰۰ کالری بود. وعده غذایی کم کربوهیدرات دارای ۳۰ درصد کربوهیدرات، ۲۵ درصد پروتئین و ۴۵ درصد چربی بود که البته محققان از چربی‌های خوب و مفید نظیر روغن زیتون استفاده کرده بودند. وعده‌های غذایی شامل ماکارونی و پنیر، سوسیس و همبرگر، سالاد، میوه، برگر سبزیجات و سوپ بود.

وعده غذایی با میزان کربوهیدرات بالا حاوی ۶۰ درصد کربوهیدرات، ۱۵ درصد پروتئین و ۲۵ درصد چربی بود. این وعده‌ها شامل سالاد تخم مرغ، همبرگر و ساندویچ پنیر، هویج، موز، سالاد کلم، اب پرتقال، شیر فاقد چربی، بیسکوئیت با آرد گندم سبوس‌دار، و بستنی وانیل بود.گروه ورزش نیز تقریبا به مدت دو ساعت فعالیت ورزش انجام می‌دادند و ورزش یک ساعت قبل از غذا پایان می‌یافت.

معمولا تصور می‌شود ورزش به کاهش مقاومت انسولین و کاهش قندخون کمک می‌کند. اما در این مطالعه ورزش قبل از غذا خوردن موجب افزایش سطح قند خون زنان در شب شد.