همشهری آنلاین: تاج طلایی گنبد حرم مطهر امام اول شیعیان، طی مراسمی به این مکان مقدس بازگردانده شد تا در روز ۱۷ ماه ربیع‌الاول بر بالای قبه حرم علوی نصب شود.

تاج طلایی گنبد حرم مطهر امام علی(ع)

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع)، تاج طلایی گنبد حرم مطهر حضرت امیر‌المؤمنین علی (ع) طی مراسمی به این مکان شریف بازگردانده شد.

این تاج طلایی شامل يك دست به نشانه‌ پنج تن آل عبا و چهارده شعاع نور به نشانه‌ چهارده معصوم(ع) است.

این اثر به دستور صدام در ابتدای حکومتش مصادره شد و هم اکنون با همت تولیت این آستان مقدس آماده بازگشت و نصب در مکان نخستین خود است.

تاج طلایی گنبد حرم مطهر امام علی(ع)

قرار است در روز ۱۷ ماه ربیع‌الاول و به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) این تاج طی مراسمی در بالای قبه‌ حرم علوی نصب شود.

گفته شده حدود ۲۸۰ سال پيش نادرشاه دستور ساخت این تاج طلایی را داده است.

حدود ۲۸۰ سال پیش وقتی نادرشاه افشار به زیارت نجف رفت، دستور داد به جای کاشی‌های سبز رنگ صفوی یادگار شیخ بهایی، گنبد و دو گلدسته حرم را طلاکاری کنند.

تاج طلایی گنبد حرم مطهر امام علی(ع)

تعمیر و طلاکاری گنبد، گلدسته‌ها و ایوان حرم هزینه سنگینی داشت، با این حال نادرشاه علاوه‌بر تأمین آن، ‌هدایایی به خزانه‌ علوی پیشکش کرد که می‌گویند؛ هنوز در خزانه مانده است. رضیه بیگم، همسر نادرشاه افشار نیز در این نوسازی دستی داشت. وقفی کرد که خرج کاشی‌های آستان از آن محل تأمین شد. اقدام شاه ایران به چشم شیعیان آمد و در این وصف اشعاری به زبان‌های فارسی، عربی، ترکی و هندی سرودند که آثار برخی از آن‌ها هنوز در ایوان طلا به جای مانده است.

ایوان طلا از زیباترین و با شکوه‌ترین ایوان‌های حرم حضرت علی (ع) است که در پایین پای مبارک و رو به مشرق واقع شده است. این ایوان ۴۰ متر ارتفاع و ۴۵ متر طول دارد که با طلای ناب روکش شده است.

این طلاکاری به خواست نادر شاه در سال ۲-۱۱۲۱ خورشیدی (۱۱۵۶ قمری) انجام شد.

کد خبر 354942

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha