دوشنبه ۷ آبان ۱۳۸۶ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

مصطفی شوقی: معاون‌سازمان ورزش: قلعه‌نویی هنوز سرمربی تیم ملی است.

سایه امیر قلعه‌نویی هنوز بالای سر تیم‌ملی است حتی اگر اکثریت کمیته انتقالی که این روزها به جای پاسخ به ابهامات انتخابات فدراسیون فوتبال از روی اجبار در قامت کمیته فنی فدراسیون دست به انتخاب سرمربی تیم‌ملی می‌زنند، با او مخالف باشند.

سازمان ورزش اما دوسویه بازی می‌کند؛ از یک طرف در جلسات کمیته انتقالی سخن از استخدام یک مربی خارجی صاحب‌نام به میان می‌آورد و حتی علی‌آبادی که نامزدی انتخابات فدراسیون فوتبال را همراه با ریاست سازمان تربیت‌بدنی همزمان در اختیار دارد، پس از اینکه خود را در میان حلقه خبرنگاران مشتاق سخنان جنجالی دید، از حمایت برای استخدام یک مربی خارجی بزرگ به عنوان یکی از برنامه‌های انتخاباتی خود سخن می‌گوید.

 در سویی دیگر اما امیر قلعه‌نویی را هنوز سرمربی تیم ملی می‌داند. این سردرگمی در مواضع شاید یک استراتژی باشد برای حفظ گزینه‌ای که حساب عملکردش به پای سازمان ورزش هم نوشته می‌شود.

 این شاید طعنه تلخی باشد بر انتخاب‌های سازمان ورزش برای فوتبال، چه هر کس که از سوی سازمان برای فوتبال برگزیده شد، به اجبار و قهر جامعه فوتبال کنار گذاشته شد، بدون اینکه حسابرسی دقیقی از عملکرد آنها صورت بگیرد؛ داریوش مصطفوی، دبیر موقتی که سازمان پشت و پناهش نشد، مدیران 2 تیم استقلال و پرسپولیس که عزل شدند و سرمربی تیم ملی که با خردجمعی در حالی که سازمان ورزش استفاده از پتانسیل‌های وطنی را سرلوحه برنامه خود قرار داده بود،انتخاب‌شد.

 امیر قلعه‌نویی محصول مشترک چراغ سبز سازمان ورزش و خردجمعی در شرایطی بود که استفاده از گزینه‌ای داخلی و بومی برای تیم‌ملی شعار سازمان ورزش محسوب می‌شد، گرچه بسیاری معتقد بودند رأی اهالی فوتبال در جلسه خردجمعی هیچ‌گاه امیر قلعه‌نویی نبود و نهادهایی غیر از فوتبال در اوضاع نابسامان فوتبال در دوران تعلیق انتخاب‌گر اصلی بودند اما هر چه بود، قلعه‌نویی تنها گزینه نزدیک به سازمان ورزش به شمار می‌رفت که مورد حمایت آنها نیز قرار گرفت.

حتی پس از جام ملت‌های آسیا که انتقاد از او به بالاترین حد خود در میان جامعه فوتبال رسیده بود، این سازمان تربیت‌بدنی بود که با سکوت خود و اظهارنظرهای حمایت‌آمیز کوتاه در نقش فرستنده پیامی به قلعه‌نویی قرار داشت که از او می‌خواست برابر انتقادات بایستد.

پشت‌گرمی‌ای که حتی باعث نشد او برای آرام کردن فضا، پس از مناظره‌ای سخت با کارشناسان فوتبال در برنامه نقد عملکرد تیم‌ملی در جام ملت‌ها در شبکه 3 تلویزیون، از مردم عذرخواهی کند.

حتی اگر این تاکتیک سازمان ورزش هم باشد، ریشه در علاقه‌مندی سازمان به قلعه‌نویی دارد. کشاندن موضوع انتخاب جانشین قلعه‌نویی در تیم‌ملی به جلسات کمیته انتقالی در حالی که موضوع انتخابات پر از ایراد و ابهام است، باعث ایجاد گمانه‌هایی در مورد به حاشیه راندن چالش انتخابات فوتبال شده است و حتی برخی رسانه‌ها از آن به عنوان توافق سازمان با 3 عضو منتسب به فیفا در کمیته انتقالی خبر دادند.

 انتخاب سرمربی تیم‌ملی به سرنوشت انتخابات گره خورده است. البته نقش سازمان ورزش بی‌تردید بیشتر است در این گره زدن، چه در دو طرف طناب پوسیده منازعات اخیر فوتبال، سازمان پرقدرت‌تر از کمیته انتقالی به کشیدن طناب به سمت خود زورآزمایی می‌کند. در سوی دیگر تنها سلاح کمیته انتقالی، نقشه راه فیفاست که به دلیل مصلحت‌اندیشی علاقه‌ای به استفاده از آن نمی‌رود.

 جلسات کمیته انتقالی هنوز به رأی و نظر واحدی نرسیده است، حتی اگر حداکثر با صفایی فراهانی، خبیری و غفاری باشد. شاید به این دلیل است کیومرث هاشمی که همیشه گریزان است از خبرنگاران در تله خبرگزاری فارس گرفتار آمده، به جای پاسخگویی صریح بر ابهامات موجود می‌افزاید: «فوتبال ما باید با این همه استعداد و حامی بزرگ مثل تماشاگران، هرچه زودتر با قدرت کار خود را شروع و اردوهای منظمی برگزار کند. در یک تا 2 هفته آینده تصمیم‌گیری در این مورد صورت خواهد گرفت. کاری نمی‌توان کرد. اگر می‌خواهیم تیم خوب، مستحکم و بدون حاشیه‌ای آماده کنیم، باید تحمل کنیم ولی باید بگویم با تشکیل جلسه‌ای در فدراسیون، اردوهای تیم‌ملی شروع می‌شود. سرمربی تیم‌ملی هم آقای قلعه‌نویی است.»

 تناقض‌گویی میان اعضای کمیته انتقالی بر سر مفاهیم و کلمات نیست؛ یکی به طور کلی از برکناری قلعه‌نویی سخن می‌گوید و دیگری از حضور او حتی اگر با تیم‌ملی قرارداد نداشته باشد.

 کیومرث هاشمی در مواجهه با این سئوال که قلعه‌نویی قرارداد ندارد هم جمله‌ای پر ابهام می‌گوید:« چون بارها خبرنگاران مختلف این سؤال را از من پرسیده‌اند، باید بگویم فعلاً ایشان هستند و باید ببینیم بعداً چه خواهد شد. شاید هم کمیته انتقالی تصمیم گرفت.»

معاون علی‌آبادی به منبع اخباری اشاره می‌کند که مذاکره با سرمربی خارجی را منتشر کرده‌اند و می‌گوید: «با قدرت می‌گویم که به هیچ عنوان تاکنون با گزینه‌های بزرگ خارجی مذاکره نکرده‌ایم. واقعاً از شایعات اخیر در مورد سرمربیگری تیم ملی متعجبم. حالا چه کسانی را عنوان کرده‌اند؟ »

 وی ادامه می‌دهد: «فقط بگویم به غیر از شایعه و شیطنت بعضی، هیچ مورد دیگری نیست. یک بار گفتم و باید بازهم بگویم اصلاً چیزی نشده که زیرش بزنم. اهل دروغ‌گویی و سر کار گذاشتن مردم نیستم. مطمئن باشید اگر موردی پیش بیاید، از طریق رسانه‌های ملی اعلام خواهیم کرد. البته شاید در آینده موردی پیش بیاید که در کمیته انتقالی تصمیم‌گیری شود.»

عضو منتسب به سازمان ورزش، حاضر نیست در شرایطی که اقدامات سازمان یافته‌شده‌ای برای ریاست علی‌آبادی در فوتبال صورت گرفته است، از قطعیت انتخاب او سخن بگوید: «ایشان هم یکی از نامزدها برای پست ریاست است. بنشینید و ببینید چه کسی رئیس می شود؟»

 سازمان با 2 چهره در انتخابات فوتبال و انتخاب سرمربی تیم ملی ظاهر شده است؛ یکی در قامت اینکه چون فوتبال به ما ربطی ندارد در انتخابات فوتبال دخالت نمی‌کنیم و فدراسیون مجری انتخابات و مسئول انتخاب سرمربی تیم ملی است و دیگر آنکه با قلعه‌نویی جلسه می‌گذارد و با او به چانه‌زنی می‌نشیند و انتخابات فوتبال هم پر از نکته و راز است.

 فقط یک موضوع واضح است؛ همه چیز به ساختمان سفید ورزش در خیابان سئول شمالی ختم می‌شود، حتی اگر بخواهی به ساختمان فوتبال در جنوب سئول بروی.

کد خبر 35193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز