یکشنبه ۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ده‌ها هزار نفر از شهروندان ضد جنگ در راهپیمایی‌‌های گسترده‌ای که در بیش از 10 شهر آمریکا برگزار شد، خواستار پایان فوری جنگ در عراق و قطع بودجه مالی کنگره برای این جنگ شدند.

به گزارش رویترز، در روز شنبه 27 اکتبر که از سوی ائتلاف برای صلح و عدالت، روز اقدام نام گرفته است، ده‌ها هزار نفر از مردم در شهر‌های بستون و نیو اورلئانز تا شیکاگو و لوس آنجلس در پنجمین سال رای سنای آمریکا مبنی بر صدور مجوز جنگ عراق به راه پیمایی پرداختند.

به رغم هوای بارانی در نیویورک بسیاری از تظاهرکنندگان در محله منتهن این شهر برای شرکت در تظاهرات ضد جنگ حضور یافتند، بسیاری از تظاهر کنندگان ضد جنگ با حمل پلاکارد‌هایی که شعار‌های "همین الان به جنگ خاتمه دهید" ، "خدمات اجتماعی به جای خدمات جنگی" و بوش را استیضاح کنید، خواستار پایان فوری جنگ در عراق و قطع بودجه نظامی این جنگ از سوی کنگره آمریکا شدند.

و همچنین ایرنا به نقل از رویترز گزارش داد: تعدادی از تظاهرکنندگان نیز راهپیمایی خود را از نیوجرسی آغاز کردند و با عبور از پل جورج واشینگتن به دیگر معترضان ضد جنگ در میدان وحدت منهتن از جمله سربازان کهنه‌کار جنگ و بستگان نظامیان آمریکایی در عراق پیوستند. "لسلی کیلسن از سازمان‌دهندگان محلی تظاهرات گفت : هزینه‌ی گزاف صرف شده برای جنگ، مبلغی است که می‌توانست برای آموزش، مسکن و تغذیه گرسنگان هزینه شود.

در شیکاگو نیز حدود ‪ ۱۰‬هزار نفر پس از تجمع در  پارک اتحاد این شهر، به سمت "فدرال پلازا راهپیمایی کردند. دنی دیویس و یان چاکووسکی دو نماینده دمکرات و جمهوری‌خواه آمریکا به حاضران گفتند که با هر گونه تخصیص هزینه بیشتر برای جنگ در عراق بدون اعلام تاریخی رسمی برای خروج نظامیان آمریکایی از این کشور مخالفت می‌کنند.

سربازان کهنه‌کار آمریکایی در جریان جنگ خلیج فارس نیز خطاب به جمعیت گفتند: به رهبران سیاسی اجازه ندهید ما را دچار تفرقه کنند. در ارتباط با این مسائل، باید وحدت خود را حفظ کنیم.

مایک کورانو یک مسوول هماهنگ‌کننده‌ی "دمکرات‌های ترقی‌خواه آمریکا" نیز گفت که برپایی این مراسم به واقع نشانگر احساسات و نظر مردم در سراسر کشور است که مایلند با پایان اشغالگری، هزینه‌های آن صرف نیازمندان این کشور شود و امیدوارند که کنگره مقاومت کند و به تلاش‌هایش برای پایان دادن به تامین هزینه جنگ ادامه دهد.

سازمان‌دهندگان شمار احتمالی شرکت‌کنندگان در تظاهرات سان‌فرانسیسکو را ‪ ۱۰۰‬هزار نفر برآورد کردند. براساس این گزارش، همچنین قرار بود تظاهراتی در سیاتل، سالت لیک سیتی، اورلاندو، فیلادلفیا و تنسی برگزار شود.

گزارش خبرگزاری سوئیس

خبرگزاری سوئیس هم از نیویورک گزارش داد، در ده‌ها شهر آمریکا مردم با در دست داشتن پلاکاردهایی مانند «این جنگ را اکنون متوقف کنید» به خیابان‌ها آمدند.
در پنجمین سالگرد تصویب حمله به عراق در سنا، تظاهر‌کنندگان از کنگره آمریکا خواستند تا منبع تغذیه مالی حمله به عراق را قطع کنند. آنها همچنین خواستار خلع جورج بوش از سمت ریاست جمهوری آمریکا شدند.
تظاهرات در شهرهایی مانند نیویورک، شیکاگو یا سان فرانسیسکو را گروه «اتحاد برای صلح و عدالت»، بزرگ‌ترین انجمن ضدجنگ در آمریکا ترتیب داده بود.

کد خبر 35124

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز