دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: میشل عون در ۱۸ فوریه سال ۱۹۳۵ در منطقه الشیاح لبنان به دنیا آمد.

میشل عون

وي در جواني به ارتش اين كشور پيوست و در سال 1984 بعد از استعفاي ابراهيم طنوس به عنوان فرمانده ارتش لبنان منصوب شد و تا 1988 در اين سمت باقي ماند.

در سال 1988 اولین بحران ریاست جمهوری در لبنان بر سر انتخاب جانشيني " امين جميل" شكل گرفت و میشل عون به عنوان فرمانده ارتش و نیروهای مسلح لبنان مکلف به تشکیل دولت نظامی در این کشور شد که تقابل دولت وی با دولت مدنی لبنان به ریاست «سلیم الحص» را به دنبال داشت تا در عمل برای یک سال لبنان دارای دو دولت در صحنه سیاسی باشد.

وی از سال 1988 تا 1990 رئیس خودخوانده یکی از دو حکومت لبنان بود که برای به قدرت رسیدن با یکدیگر در جنگ بودند.

ميشل عون در سال 1989 علیه نیروهای سوریه مستقر در لبنان «جنگ آزادیبخش» اعلام کرد و در سال 1990 پس از تصرف بیروت توسط ارتش سوریه به سفارت فرانسه پناهنده شده و بعداً اجازه یافت تا به فرانسه برود.

عون بعد از گذشت 15 سال در ماه مه سال 2005 به لبنان بازگشت و دور جدیدي از فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز كرد.

او شرکت در انتخابات‌های قبلی مجلس در سال ها 92 و 96 و 2000 را تحریم کرده بود، در انتخابات سال 2005 شرکت کرد و در مناطق مسیحی نشین به پیروزی بزرگی دست یافت و در رأس فراکسیون پارلمانی «تغییر و اصلاح» قرار گرفت که تعداد اعضایش بیش از بیست نماینده بود.

فراکسیون تغییر و اصلاح وابسته به وی در پارلمان لبنان در انتخابات سال 2009 توانست 27 کرسی از مجلس 128 نفری لبنان را به خود اختصاص دهد.

عون با خانم فادیا شامی ازدواج کرده و سه دختر دارد؛ "میرای" که عون، او را عقل خود می‌داند. "کلودین "که عون او را بازوی خود می‌خواند. و "شانتال" که عون او را قلب خود می‌شمرد.

ميشل عون در 31 اكتبر (10 آبان) سال 2016 و پس از 30 ماه خلاء قدرت در لبنان به عنوان سيزدهمين رئيس‌جمهوري اين كشور برگزيده شد.

کد خبر 351194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha