یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

پخش سریال «خانه پوشالی» و روی آنتن رفتن بخش‌هایی از مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از تلویزیون ایران با واکنش رسانه‌های مهم ایالات متحده ازجمله واشنگتن‌پست و نیویورکر مواجه شده است.

کوین اسپیسی در « خانه پوشالی» نقش اصلی را ایفا می‌کند.

به گزارش همشهري، رابين رايت در گزارشي كه به همين مناسبت براي نيويوركر نوشته، با اشاره به علاقه زياد ايرانيان به انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا آورده است: با اينكه انتخابات رياست‌جمهوري ايران بهار سال آينده برگزار مي‌شود اما ايراني‌ها بيشتر منتظر نتيجه انتخابات آمريكا هستند. اين را مي‌توان از چاپ تصوير مربوط به رسوايي دونالد ترامپ روي جلد 19 روزنامه ايران به خوبي متوجه شد.

رايت كه در گزارش خود از فواد ايزدي هم نقل قول آورده، با اشاره به تشابه رفتار سياستمداران آمريكايي در واقعيت و دنياي فيلم و سينما، چنين نتيجه‌گيري كرده است: براي مردم ايران كه نگاهي منفي نسبت به سياستمداران آمريكايي دارند، خانه پوشالي همه آن تصورهاي پيشين را تأييد مي‌كند. مردم هم درمي‌يابند سياست در ايران و آمريكا به يك اندازه پيچيده است. ضمن اينكه نبايد از تماشايي بودن سريال خانه‌پوشالي به‌سادگي گذشت.

از سوي ديگر، گزارشگر واشنگتن‌پست از زاويه‌اي ديگر به پخش همزمان مناظره‌هاي ترامپ و هيلاري كلينتون و سريال محبوب شبكه نتفليكس پرداخته و آن را تازه‌ترين استراتژي جمهوري اسلامي ايران براي دست انداختن سياست‌هاي آمريكا دانسته است. به نوشته ريك نوك، تلويزيون ايران اين روزها رنگ و بوي واشنگتن گرفته و پخش مستقيم مناظره‌هاي نامزدهاي جمهوريخواه و دمكرات و البته سريال خانه پوشالي تازه‌ترين ترفند تهران براي نشان دادن فساد در هيأت حاكمه ايالات متحده و ساكنان كاخ سفيد است.

نكته جالب در اين ميان، اعتراف رسانه‌هاي آمريكايي به شباهت ميان دنياي خيالي خانه پوشالي با واقعيت‌هاي دنياي سياست در اين كشور است. آنچه فرانك آندروود و همسرش كلر براي رسيدن به قدرت انجام مي‌دهند، در واقع تصويري است از آنچه اين روزها در آمريكا ميان 2رقيب نه‌چندان خوشنام براي ورود به كاخ سفيد مي‌گذرد؛ نامزدهايي كه عمده‌ترين سلاح هر كدام از آنها در مناظره‌ها، رو كردن اسناد فساد اخلاقي و سياسي ديگري است.

از اين نظر، مي‌توان به مخاطبان خانه پوشالي در ايران حق داد؛ كساني كه هر روز ساعت 23 به تماشاي يك قسمت از خانه پوشالي مي‌نشينند و چند ساعت بعد در پخش مستقيم مناظره ميان كلينتون و ترامپ، داستان سريال را با واقعيت‌هاي روز جامعه آمريكا و روابط ميان سياستمداران آن تطبيق مي‌دهند. تلاش ماكياوليستي شخصيت آندروود در خانه پوشالي براي كسب قدرت همان چيزي است كه در سياست آمريكا جريان دارد.

اين نقل قول محمد كاظمي، دانشجوي ساكن تهران در گفت‌وگوي هفته گذشته با خبرنگار آسوشيتدپرس شايد اصل مطلب را در اين‌باره بيان كرده باشد: خانه‌پوشالي نشان مي‌دهد سياست در آمريكا چقدر كثيف است. آنها براي رسيدن به قدرت دست به هر كاري مي‌زنند. اين خلاصه نگاه مردم ايران به حكومتي است كه هرگز نقش آن را در كودتاي 28مرداد 1332 و همكاري با رژيم عراق در جنگ تحميلي عليه ايران فراموش نمي‌كنند.

  • در انتظار فصل‌هاي بعد

هر چند شركت سوني و شبكه نتفليكس درباره چگونگي پخش «خانه پوشالي» از شبكه نمايش سكوت كرده‌اند اما به‌نظر مي‌رسد مسئولان تلويزيون با اعتماد به نفس حاصل از قانوني بودن كارشان، قصد دارند فصل دوم سريال را به‌زودي روانه آنتن كنند. اين فصل سال 2014 در 13قسمت پخش شد و موفقيت آن به‌گونه‌اي بود كه 2فصل ديگر هم ادامه يافت و هر كدام در 13 قسمت به فاصله يك سال روي آنتن رفت. قرار است فصل پنجم خانه پوشالي با بازي كوين اسپيسي و رابين رايت در نقش‌هاي اصلي سال آينده ميلادي از نتفليكس پخش شود.

کد خبر 350363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha