مواد‌مخدر بیشترین تعداد زندانیان را در کشور به‌خود اختصاص داده است.

زندان

 آنطور كه سعيد صفاتيان، رئيس كارگروه كاهش تقاضاي مواد‌مخدر مجمع تشخيص مصلحت نظام اعلام كرده سالانه 230هزار نفر در كشور در ارتباط با مواد‌مخدر زنداني مي‌شوند كه مجازات زندان براي آنها تأثيري ندارد. به استناد آمار بيش از نيمي از زندانيان كشور را مجرمان مرتبط با موادمخدر تشكيل مي‌دهند. براساس قانون مبارزه با مواد‌مخدر مصرف‌كنندگان و استعمال‌كنندگان موادمخدر و قاچاقچياني كه از 5گرم تا زير 5كيلوگرم ترياك به همراه دارند و افرادي كه تا زير 30گرم مواد روانگردان به همراه دارند به زندان مي‌روند. اين در حالي است كه اگر حكم زندان براي افرادي كه به‌دليل مصرف پايين موادمخدر زنداني مي‌شوند برداشته شود، از تعداد زندانيان تا حد زيادي كاسته مي‌شود.

تعيين مجازات مالي براي اين افراد به جاي مجازات زندان راهكاري است كه سعيد صفاتيان براي اين افراد ارائه مي‌دهد و معتقد است اين نوع مجازات تأثيرگذارترين مجازات در همه موضوعات است. به گفته صفاتيان از 230هزار ورودي به زندان در ارتباط با مواد‌مخدر چيزي حدود ۲۰ درصد تكراري بوده و افرادي هستند كه پيش از اين هم دستگير و زنداني شده‌اند. همين مسئله نشان مي‌دهد دستگيري‌ها تأثيرگذار نبوده است و فرد به‌رغم اينكه مي‌داند درصورت همراه داشتن هروئين يا ترياك به زندان مي‌رود، اما بازهم‌چنين ريسكي را مي‌پذيرد.

رئيس سازمان زندان‌ها نيز با اشاره به دستور ساماندهي وضعيت زندانيان كشور از سوي قوه قضاييه مي‌گويد كه نيمي از جمعيت زندانيان كشور مرتبط با جرائم مواد‌مخدر است. به گفته علي‌اصغر جهانگير سالانه 15ميليون پرونده وارد دستگاه قضايي و نيم ميليون نفر نيز وارد زندان‌هاي كشور مي‌شوند كه سال گذشته با اجرايي شدن طرح كاهش جمعيت كيفري اين تعداد به 460هزار نفر كاهش پيدا كرد.

کد خبر 350264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha