یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

براساس تازه‌ترین آمار اعلامی از سوی آموزش و پرورش، امسال و درمجموع ۶۶.۶۳ درصد دانش‌آموزان پایه دهم به شاخه نظری، ۱۶.۹۹درصد به شاخه فنی و حرفه‌ای و ۱۶.۳۸درصد به شاخه کاردانش وارد شده‌اند.

به استناد آخرين گزارش‌هاي دريافتي تا روز بيست و هشتم مهرماه، اطلاعات ثبت‌نامي 885هزار و 975نفر به‌عنوان دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم نظري در سامانه سناد به ثبت رسيده است. مديركل آموزش متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش در توضيح جزئيات انتخاب رشته دانش‌آموزان شاخه نظري گفت: در مجموع 17.8درصد در رشته رياضي فيزيك، 46.1درصد در رشته علوم تجربي، 35.5درصد در رشته علوم انساني و 0.75درصد در رشته علوم و معارف اسلامي ثبت‌نام كرده‌اند. اگرچه به‌گفته قربانعلي افشاني سال گذشته آمار دانش‌آموزان در رشته علوم تجربي 46.37درصد بوده و به اين ترتيب با كاهش 0.27درصدي دانش‌آموزان در اين رشته مواجه بوده‌ايم اما اين ريزش كمتر از نيم درصد در تحليل علاقه دانش‌آموزان ايراني به رشته تجربي معنا دار نيست و همچنان بايد نگران هشدارها درباره گرايش نامتعادل به اين رشته، بر هم خوردن آمايش تحصيلي و تورم در رشته‌هاي دانشگاهي مرتبط با پزشكي در سال‌هاي آينده بود.

  • همه به‌دنبال دكتر شدن

مشابه اين اظهارات را معاون متوسطه آموزش و پرورش يك‌ماه قبل هم داشت و گفت: «از ۸۸۰هزار داوطلب كنكور امسال، ۵۲۰ هزار داوطلب رشته تجربي و ۳۶۰ هزار داوطلب 2 رشته انساني و رياضي بودند.» آماري كه علي زرافشان اعلام كرده بود هم نزديك به همين اعداد اعلام شده از سوي افشاني است و اين در حالي است كه وي جزئيات اين اتفاق را اينطور توضيح داد: «اين درحالي است كه كل ظرفيت رشته تجربي، ۲۰۰هزار نفر است.» زرافشان در همان مقطع هم هشدار داد: «اين تمايل براي رشته تجربي تا چند سال آينده كه چندان هم دور نيست ميزان داوطلبان كنكور در رشته تجربي را به‌شدت افزايش خواهد داد و تجربه تلخ پشت‌كنكوري‌ها براي فارغ‌التحصيلان رشته تجربي و ديپلم‌هاي تجربي تكرار مي‌شود.» پيش از اين البته عده زيادي درباره تورم در رشته‌هاي تجربي و تمايل بالا براي دكتر شدن هشدار داده بودند.

در يك نمونه سال گذشته معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري به صراحت گفت: «در ايران همه به‌دنبال دكتر شدن هستند كه اين امر در حال آسيب زدن به خروجي دانشگاه‌هاست.» مخاطب اين هشدار البته هم دانشگاه‌ها و هم مدارس بودند و حالا آمار هم تأييد‌كننده نگراني كارشناسان است. حالا فقط چند سالي تا تحقق كامل نظام آموزشي جديد باقي نمانده است. امسال براي نخستين‌بار پايه دهم در مدارس مستقر شد و مقطع پيش دانشگاهي هم تا 2سال ديگر حذف خواهد شد.آموزش و پرورش هم براي نخستين بار هدايت تحصيلي را در پايه نهم اجرا كرد كه البته تجربه موفقي نبود.

کد خبر 350263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha