دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جاستین پیر جیمز ترودو (Justin Pierre James Trudeau) ۲۵ دسامبر۱۹۷۱ در اتاوا در انتاریو کانادا به دنیا آمد.

جاستین ترودو

او یک سیاست‌مدار کانادایی و رهبر حزب لیبرال کانادا است.

وی در سال ۲۰۰۸ از حوزه انتخاباتی پپینو (به فرانسه:Papineau) استان کبک به عضویت مجلس عوام کانادا درآمد و در سال ۲۰۱۳ به عنوان رهبر حزب لیبرال کانادا برگزیده شد. ترودو پس از رهبری حزب لیبرال در انتخابات سال ۲۰۱۵ و پیروزی این حزب با اکثریت آرا به عنوان نخست وزیر کانادا انتخاب شد.
جاستین ترودو بزرگترین فرزند پانزدهمین نخست‌وزیر کانادا، پیر الیوت ترودو و مارگارت ترودو (سینکلر) است. وی از همان ابتدای زندگی به واسطه شغل پدر سفرهای زیادی را به همراه خانواده به مناطق مختلف جهان داشت. سال ۱۹۷۷ زمانی که ۶ سال داشت پدر و مادر از یکدیگر جدا شدند. طلاقی که جاستین علتش را ۳۰ سال اختلاف سنی پدر و مادرش می‌داند.

پس از اخذ مدرک کارشناسی در رشته ادبیات از دانشگاه مک‌گیل، جاستین به همراه تعدادی از دوستانش سفر یک‌ساله‌ای به دور جهان را شروع کرد. پس از پایان سفر به مک‌گیل بازگشت و در رشته آموزش شروع به تحصیل کرد. پس از دو سال ترجیح داد تحصیلش را در دانشگاه بریتیش کلمبیا دنبال کند، بنابراین به ونکوور نقل‌مکان کرد و در سال ۱۹۹۸ فارغ‌التحصیل شد. در خلال سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ به آموختن چند رشته و موضوع از جمله نمایش، زبان فرانسوی، مطالعات اجتماعی و ریاضیات پرداخت.

ترودو پس از اتمام تحصیل، مدتی را در ونکوور به آموزگاری پرداخت. او در آکادمی وست‌پوینت گری و دبیرستان وینستون چرچیل دروس اجتماعی و فرانسوی تدریس می‌کرد. زمان اقامت جاستین ترودو در ونکوور مصادف با دو اتفاق تلخ در زندگیش بود. در سال ۱۹۹۸ برادرش را در حادثه سقوط بهمن از دست داد و در سال ۲۰۰۰ پدرش در اثر بیماری سرطان پروستات درگذشت. این حوادث و به ویژه سخنانش در مراسم تشییع جنازه پدر، باعث شد مجدداً تحت توجه رسانه‌ها و افکار عمومی قرار بگیرد.

جاستین ترودو در سال ۲۰۰۵ با سوفی گرگوار مجری تلویزیون در مونترال ازدواج کرد. سوفی در دوران کودکی، همکلاس مایکل کوچکترین برادر جاستین بود. آنها در سال ۲۰۰۳ به واسطه فعالیت در امور خیریه مجدداً با یکدیگر در ارتباط قرار گرفتند و پس از مدتی رفت‌وآمد در اکتبر ۲۰۰۴ با یکدیگر نامزد شده و در مه ۲۰۰۵ ازدواج کردند.

آنها دارای ۲ فرزند پسر به نام زاویر جیمز و آدرین و ۱ فرزند دختر به نام الا-گریس مارگارت هستند.

اگر چه جاستین ترودو از جوانی کمابیش فعالیت‌های سیاسی داشت و در انتخابات فدرال ۱۹۸۸ از جان ترنر حمایت کرده بود اما فعالیت‌های سیاسی‌اش پس از سال ۲۰۰۰ جدی‌تر شد و به تدریج افزایش یافت. در سال ۲۰۰۶ و پس از شکست لیبرال‌ها در انتخابات فدرال به عنوان رئیس کارگروه نوسازی جوانان حزب منصوب شد و در نهایت در سال ۲۰۰۷ به عنوان نماینده حزب لیبرال جهت شرکت در انتخابات از حوزه انتخابیه پپینو انتخاب شد. انتخابات فدرالی که وی در اکتبر سال ۲۰۰۸ توانست نماینده حزب بلوک کبکوا را شکست دهد و به عنوان نماینده وارد مجلس عوام کانادا شود. در این انتخابات اگر چه لیبرال‌ها شکست سختی خورده و محافظه‌کاران به قدرت رسیدند، اما آغاز راهی برای ترودوی جوان بود.

پس از اعلام عدم تمایل باب ری برای رهبری حزب لیبرال، جاستین ترودو با انبوهی از درخواست‌ها برای پذیرش شرکت در انتخابات رهبری حزب مواجه شد. در اکتبر ۲۰۱۲ ترودو شرکت خود را در انتخاب رهبری حزب اعلام کرد و در نهایت در ۱۴ آوریل ۲۰۱۳ با اختصاص نزدیک یه ۸۰ درصد آرا به خود به عنوان رهبر حزب لیبرال کانادا انتخاب شد.

جاستین ترودو در مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد مالیات شهروندان کانادایی را به ۲۰۰ هزار دلار در سال افزایش خواهد داد. این درحالیست که مالیات شهروندان طبقه متوسط کاهش می‌یابد. از دیگر برنامه‌های جاستین ترودو، آزاد کردن استعمال ماری‌جوانا در این کشور است. وی همچنین قصد دارد بودجه بیشتری را برای تقویت زیرساخت‌ها اختصاص دهد. این موضوع باعث کسری بودجه کوتاه‌مدتِ دولت خواهد شد.

جاستین ترودو اظهار داشته است دنباله‌رو سیاست‌های استفان هارپر (نخست وزیر اسبق) نخواهد بود و از طرح وی مبنی بر ممنوعیت استفاده از "روبنده" حمایت نخواهد کرد. ترودو معتقد است استفاده زنان مسلمان از روبنده، جزو حقوق ابتدایی آنها به عنوان شهروندان کانادا به شمار می‌رود.

کد خبر 350211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha