سید محمد فخار: پس از توقف حدود ۳هفته‌ای از دوم آبان طرح کاهش دوباره به خیابان‌های پایتخت بازمی‌گردد تا خودروهای فاقد معاینه فنی را در هر روز ۵۰هزار تومان جریمه کند.

ترافیک

طرح كاهش كه در فاز نخست قرار است گامي براي كنترل معاينه فني خودروهاي سواري باشد، در واقع بازگشتي به قانون اخذ معاينه فني براي خودروهاي سواري است كه از 11سال پيش به‌صورت جدي در تهران اجرايي شده و راهي براي كاهش تصادفات خطرساز و آلودگي هواست. 80درصد آلودگي هوا را خودروهاي تهراني پديد مي‌آورند و از ميان آنها، خودروهاي فاقد معاينه فني سهم بالايي در خاكستري كردن هوا دارند.

  • مصوبه‌اي براي اجراي قانون

براساس مصوبه شوراي‌عالي ترافيك طرح كاهش از اول شهريور در مرحله ارشادي كليد خورد و از ابتداي مهر در مرحله جريمه‌اي هر خودروي فاقد معاينه فني را 50هزار تومان جريمه كرد اما در كمتر از يك هفته پليس آن را متوقف كرد. تنها دليل اين اقدام ناگهاني نيز صف خودروهايي بود كه پس از 11سال بي‌قانوني، تن به قانون معاينه فني داده اما به زعم پليس از اجراي قانون نگران بودند.

سردار تيمور حسيني، رئيس پليس راهور تهران در اين‌باره با اشاره به اجراي طرح كاهش و جريمه خودروهاي فاقد معاينه فني از ابتداي مهر، گفت: با توجه به اينكه بسياري از خودروهاي شهر تهران فاقد معاينه فني بودند، تصميم گرفته شد تا جريمه خودروهاي فاقد معاينه فني از طريق دوربين‌هاي طرح زوج و فرد متوقف شود و چند روزي به رانندگان فرصت داده شد تا به مراكز معاينه فني مراجعه كرده و برگه معاينه فني مجاز بگيرند. وي ادامه داد: در اين مدت البته طرح اجرا شده و مأموران پليس راهور در شهر خودروهاي فاقد معاينه فني را شناسايي و جريمه مي‌كردند.

رئيس پليس راهور تهران با بيان اينكه اجراي طرح كاهش در تهران متوقف نشده بود، تاكيد كرد: با پايان مهلت داده شده، از شنبه اول آبان‌ماه تمامي خودروهاي فاقد معاينه فني معتبر توسط دوربين‌هاي محدوده زوج و فرد اعمال قانون مي‌شوند. حسيني در مورد معاينه فني معتبر گفت: خودروهايي كه معاينه فني خود را از مراكز سيمفا (سامانه يكپارچه معاينه فني كشور) دريافت كرده باشند داراي معاينه فني معتبر شناخته مي‌شوند. همچنين خودروهايي كه تاكنون معاينه فني دريافت نكرده‌اند و نمي‌توانند در صف‌هاي طولاني معاينه فني تهران قرار بگيرند، مي‌توانند با مراجعه به مراكز اطراف تهران كه متصل به سامانه سيمفا هستند، معاينه فني دريافت كنند.

  • هزاران خودروي متخلف

از ابتداي طرح كاهش يعني اول شهريور 95تا پايان هفته گذشته 255هزاردستگاه خودرو معاينه فني خود را دريافت كرده‌اند. اين در حالي است كه تا پايان مرداد از 1.8ميليون خودروي تهراني واجد شرايط، حدود1.2ميليون دستگاه معاينه خود را دريافت كرده بودند و تنها 600هزار خودرو باقي مانده بودند كه هنوز به قانون تن نداده بودند. حال و در آستانه فصلي ديگر از اجراي طرح كاهش، حدود400هزار خودرو هنوز معاينه فني خود را دريافت نكرده‌اند. اين عدد پيش‌بيني مديريت شهري براي خودروهاي آلاينده‌اي است كه سال تا سال معاينه فني نمي‌گيرند و بيشتر كاربراتوري و فرسوده هستند.

  • بي‌توجهي به آلاينده بودن خودروها

روز گذشته مديرعامل ستاد معاينه فني شهر تهران از مراجعه نكردن ۴۰۰هزار خودروي مشمول معاينه فني به مراكز معاينه فني خبر داد. اين در حالي است كه پليس با توقف طرح كاهش فرصت بيش از 3هفته‌اي را براي اين مالكان اين خودروها درنظر گرفته بود. حسيني‌منش با بيان اينكه علت مردودي ۱۵درصد از خودروهاي مردودشده به‌دليل آلايندگي بوده است، گفت: اين در حالي است كه در گذشته تنها ۷درصد خودروها به‌دليل آلايندگي در تست‌ها مردود مي‌شدند. وي با اشاره به اجراي دوباره طرح كاهش از امروز تأكيد كرد: تمام ايام هفته حتي پنجشنبه و جمعه مراكز معاينه فني شهر تهران از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۴ آماده پذيرش خودروها هستند.

کد خبر 350112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha