همشهری آنلاین: توفان متئو بعد از برجای گذاشتن ۳۳۶ کشته در هائیتی خود را به ایالت فلوریدا در آمریکا رسانده و رئیس جمهوری این کشور را مجبور به اعلام وضعیت اضطراری کرده است.

 Hurricane Matthew

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، توفان سهمگین «متئو» بعد از درنوردیدن کشورهای هائیتی، کوبا و جمهوری دومنیکن اکنون به سمت ایالات متحده پیش رفته و باعث شد «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در ایالت «جورجیا» وضعیت اضطراری اعلام کند.

شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گزارش داد اوباما بامداد جمعه ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده در جورجیا دستور داد کمک‌های دولتی برای این ایالات اعزام شود.

اوباما همچنین به وزارت امنیت داخلی و اژانس مدیریت بحران فدرال دستور داد تا در ارائه کمک‌های انسانی و برطرف کردن خسارات احتمالی که به بیش از 30 شهر و شهرستان در این ایالت وارد خواهد آمد، با یکدیگر همکاری کنند.

توفان متئو بعنوان اولین «توفند یا تندباد دریایی» که طی یک دهه اخیر مستقیما به سمت آمریکا پیش می‌رود، روز جمعه به ایالت فلوریدا رسیده و بارش‌های سهمگینی را باعث شده است.

مراکز هواشناسی در فلوریدا اعلام کردند سرعت وزش باد در این طوفان، حداقل 100 کیلومتر بر ساعت بوده و از باران‌ سنگین متعاقب آن، انتظار جاری شدن سیل می‌رود.

در حالی که «چشم» یا همان مرکز توفان با درجه قدرت 4 (توفند در 5 درجه قدرت دسته بندی می‌شوند) به سواحل شرقی فلوریدا نزدیک می‌شود، سازمان ملی سنجش توفان در آمریکا اعلام کرد قدرت متئو به درجه 3 کاهش یافته است. بنظر می‌رسد این اعلامیه برای جلوگیری از وحشت و ترس عمومی صادر شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» فرماندار ایالت فلوریدا در یک نشست خبری ضمن اعلام اینکه برق 140هزار واحد مسکونی در این منطقه قطع شده، گفت: «این توفان شما را می‌کُشد!»

آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان‌های محلی نشان می‌دهد تعداد کشته‌های توفان متئو در هائیتی به 336 نفر افزایش یافته است. سرعت وزش باد در برخی مناطق(جنوب باهاماس) به 215 کیلومتر بر ساعت نیز رسیده بود.

کد خبر 348759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha