دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کریم صالح‌ عظیمی در سال ۱۳۲۵ در تبریز متولد شد. او با شنیدن صدای آواز ابوالحسن خان اقبال آذر (اقبال السطان) به موسیقی سنتی علاقمند شد و پس از معرفی از سوی محمود فرنام (نوازنده نامی دایره) به محضر ابوالحسن اقبال آذر راه یافت.

او در اواخر عمر اقبال جلساتی را نزدش به فراگیری ردیف آوازی و شیوه آوازخوانی آن استاد گذراند.

پس از فوت اقبال آذر بنا به درخواست وزارت فرهنگ و هنر وقت، به تهران آمد و پس از گذراندن دوره عالی ردیف آوازی در محضر عبدالله خان دوامی موفق به اخذ گواهینامه  پایان دوره کامل ردیف با دستخط  این استاد نامی شد.

تاکنون دو اثر (آوای همایون و آواز شور) از صالح عظیمی منتشر شده‌ است.

او کنسرت‌هایی را با مجید کیانی، داریوش طلایی و  محسن نفر و داود آزاد اجرا کرده است که عمده آنها با تاکید بر اجرای ردیف موسیقی کلاسیک‌آوازی ایران تدوین شده بودند.

همچنین به همراه داود آزاد کنسرت‌هایی را در داخل و خارج از ایران به صحنه بردند و مدتی نیز با حمید سکوتی کنسرت‌هایی برگزار کردند.

صالح عظیمی ردیف‌دان و مدرس آواز و خواننده موسیقی سنتی تاكنون تنها ارائه‌دهنده سبك و شیوه آوازی استاد اقبال آذر است و وفادارترین شاگردی به شمار می رودکه استاد آذر طی یک صد و چند سال زندگی خویش تربیت کرد.

انس و مودت صالح عظیمی تا آخرین لحظه حیات به اقبال ادامه یافت و او از محضر آن خواننده بزرگ بهره بسیار برد و به حد مقبول اهل فن از لحاظ اجرای آواز ایرانی رسید تا جایی که روزی در حضور استاد شهریار، استاد محمود فرنام و دکتر بهروزیه به امر استاد اقبال آذر ، دنباله آواز چهارگاه را پس از استاد در گوشه های حصار، کرشمه ، مویه و فرود ادامه داد و مورد تشویق حاضران (که همگی صاحب نظران موسیقی اصیل ایران بودند) قرار گرفت.

در حقیقت می‌توان صالح عظیمی را در بخش آموزش ردیف‌های مکتب تبریز، تنها یادگار اقبال بزرگ دانست.

صالح عظیمی از سال 1360 در مركز موسیقی صداوسیما، مركز حفظ و پژوهش موسیقی سنتی ایران، حوزه هنری، مركز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه سوره به تدریس موسیقی و آواز مشغول بود.

او از معدود استادانی است که شاگردان بسیاری در حوزه ردیف آوازی تربیت کرد که از جمله آنها می‌توان به سید عبدالحسین مختاباد، فاضل جمشیدی، امیر مداح، امیر اثنی عشری، سبحان مهدی‌پور، پرواز همای و کمال‌الدین عباسی و سید ابوالحسن مختاباد اشاره کرد.

کد خبر 347477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha