همشهری آنلاین: اخیرا خبرها و شایعات هک تلگرام نگرانی‌هایی را در میان کاربران این پیام‌رسان محبوب ایجاد کرده است.

هک در تلگرام

در اینجا می‌خواهیم با روش‌هایی آشنا شویم که با اجرای آنها تقریبا هرگز هک نخواهیم شد.

به گزارش دنياي اقتصاد، پیام‌رسان تلگرام در ایران از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و تقریبا تمامی کاربران گوشی‌های هوشمند از آن استفاده می‌کنند. همین عامل باعث شده تا سودجویان از غفلت برخی کاربران و آگاهی کم آنها برای دسترسی به اکانت این کاربران استفاده کرده و این موضوع و خبرهای پیرامون آن باعث ایجاد نگرانی در کاربران شده است. برخی تصور می‌کنند که هکرها به راحتی و تنها با داشتن شماره یا آی‌دی (شناسه) تلگرام شما می‌توانند آن را هک کنند، درصورتی که این تصور کاملا اشتباه است. در این مطلب چند قدم مهم و چند توصیه امنیتی را جهت جلوگیری از هک شدن در تلگرام عنوان خواهیم کرد.

تایید هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید: این مهم‌ترین قدم برای جلوگیری از هک شدن تلگرام یا هر اکانت دیگری است. حتما می‌دانید وقتی بخواهید از دستگاه دیگری به اکانت تلگرام خود وارد شوید این سرویس یک کد چند رقمی را ابتدا از طریق تلگرام و سپس پیامک برای شما ارسال می‌کند. این کد که البته چند دقیقه بعد منقضی خواهد شد کلید ورود به اکانت شما خواهد بود و هر کاربری با در اختیار داشتن این کد متغیر می‌تواند به اکانت شما دسترسی داشته باشد. با وجود اینکه این روش برای بسیاری کاربران کافی است اما اگر اپلیکیشن یا فردی بتواند به پیامک‌های شما دسترسی داشته باشد امکان دسترسی به اکانت شما نیز وجود خواهد داشت. تایید هویت دومرحله‌ای دقیقا برای حل این مشکل ایجاد شده است. برای فعال کردن تایید هویت دومرحله‌ای تلگرام ابتدا منوی کشویی سمت چپ را باز کنید و وارد تنظیمات (Settings) شوید.

از بخش Settings وارد Privacy and Security شده و Two-Step Verification را لمس کنید. حالا Set Additional Password را انتخاب کرده و پسوردی را انتخاب کنید. برای پسورد از شماره تلفن خود، سال تولد، نام خود یا بستگان و سایر عبارات قابل حدس استفاده نکنید. بهتر است پسوردتان ترکیبی از اعداد و حروف کوچک و بزرگ باشد. در مرحله بعد یک راهنمایی برای به خاطر آوردن پسوردتان بنویسید و در نهایت یک ایمیل برای بازیابی پسورد در صورت فراموش کردن. توجه کنید این ایمیل خود باید ایمن بوده و همین حالا هم به آن دسترسی داشته باشید. در مرحله بعد باید وارد ایمیل خود شده و روی لینک پیامی که تلگرام برای شما ارسال کرده کلیک کنید تا ایمیل تایید شود. هشدار: در صورتی که به ایمیل خود دسترسی نداشته باشید در آینده هیچ راهی برای ورود به اکانت در صورت فراموشی پسورد وجود نخواهد داشت. تبریک می‌گوییم! شما با موفقیت تایید هویت دومرحله‌ای را فعال کرده‌اید. حالا حتی هکرها در صورت دسترسی به پیام‌های تلگرام یا پیامک‌های شما باید برای ورود این پسورد را نیز بدانند.

  • بخش نشست‌های فعال را مرتب چک کنید:

بخش نشست‌های فعال یا Active Sessions نشان می‌دهد که چه دستگاه‌هایی با چه آدرس آی‌پی و در چه زمانی به تلگرام شما دسترسی دارند. در این بخش می‌توانید در صورت وجود فعالیت مشکوکی ارتباط آن را قطع کنید. برای بررسی این بخش به Settings و Privacy and Security تلگرام مراجعه کرده و Active Sessions را انتخاب کنید. مورد اول دستگاه فعلی شما را نمایش داده و موارد دیگر نام اپلیکیشن، دستگاه و آدرس آی‌پی را به همراه زمان دسترسی برای سایر دستگاه‌ها نشان می‌دهد. اگر در این بخش فعالیت مشکوکی دیدید با لمس آن دسترسی را قطع کنید. همچنین اگر از تلگرام تنها روی همین دستگاه خود استفاده می‌کنید با فشردن Terminate All Other Sessions تمامی اتصالات دیگر را قطع کنید.

  • دسترسی اپلیکیشن‌های مشکوک را به پیامک‌ها قطع کنید:

حتما راجع به دسترسی اپلیکیشن‌ها به بخش‌های مختلف سیستم شنیده‌اید. این ویژگی در اندروید 6 بهبود زیادی پیدا کرده و حالا هر اپلیکیشن در صورت نیاز به دسترسی به بخش‌های مختلف مثل پیامک همان موقع از شما اجازه می‌گیرد. به هر حال توصیه می‌کنیم بررسی کنید چه اپلیکیشن‌هایی به پیامک‌های شما دسترسی دارند. با وجود اینکه رابط کاربری اندروید در گوشی‌های برندهای مختلف متفاوت است اما روال کلی به این شرح است: ابتدا وارد تنظیمات گوشی شده و سپس Applications یا Application Manager را پیدا کنید. اپلیکیشن‌های مشکوک را پیدا کرده و آنها را لمس کنید تا در بخش Permissions بتوانید دسترسی‌های آنها را مشاهده کنید. در اندروید 6 یا بالاتر می‌توانید دسترسی اپلیکیشن‌ها را به هر بخش خاصی از سیستم محدود یا فعال کنید. اگر از سایر نسخه‌ها استفاده می‌کنید در صورت وجود دسترسی مشکوک به پیامک‌ها بهتر است آن اپلیکیشن را به کلی حذف کنید.

وارد Settings شوید و در پایین صفحه وارد اپلیکیشن مورد نظر شوید. در بخش Access to Allow می‌توانید دسترسی اپلیکیشن به هر بخش خاص مثل پیامک‌ها یا ... را قطع کنید. توصیه می‌شود از گفت‌وگوهای مخفی (Secret Chats) استفاده کنید. وقتی قصد ارسال پیام جدیدی را دارید در بالای لیست مخاطبان خود می‌توانید گزینه New Secret Chat را پیدا کنید. در گفت‌وگوهای مخفی پس از گذشت زمان مشخصی (چند ساعت یا روز) گفت‌وگوها به‌صورت خودکار حذف شده و اثری از آنها روی گوشی مخاطبین یا سرورهای تلگرام باقی نخواهد ماند. همچنین درصورتی‌که فردی از صفحه اسکرین‌شات بگیرد فرد مقابل نیز مطلع خواهد شد. همان‌طور که گفتیم اگر کسی به اکانت تلگرام شما از دستگاه دیگری وارد شد پیامی مبنی بر اتصال یک دستگاه دیگر از طریق تلگرام برای شما ارسال خواهد شد. به این ترتیب اگر با چنین پیامی مواجه شدید حتما بخش Active Sessions را بررسی کنید.

کد خبر 347225

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha