پنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
۰ نفر

سعید جلیلی در سال ۱۳۴۴ در مشهد به دنیا آمد.

سعید جلیلی

به گزارش همشهری آنلاین سعید جلیلی عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مقام رهبری در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. جلیلی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود.  

سعید جلیلی در ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ خورشیدی در مشهد متولد شد، پدر او به نام محمدحسن جلیلی اهل بیرجند، دانش آموخته زبان فرانسه، معلم و مدیر دبستان نواب صفوی مشهد و مادرش اهل اردبیل است. جلیلی مقاطع دبستان و دبیرستان خود را در مشهد گذراند، سپس وارد دانشگاه شد و مدارج تحصیلی خود را تا مقطع دکتری در رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق (ع) به پایان رساند و مدتی در این دانشگاه به تدریس برخی از دروس دینی مانند دیپلماسی پیامبر (ص) پرداخت. عنوان پایان نامه دکتری جلیلی «بنیان اندیشهٔ سیاسی اسلام در قرآن» است که در ۱۳۸۱ خورشیدی آن را با موفقیت پشت سر گذاشت. جلیلی در ۱۳۷۱ خورشیدی با فاطمه سجادی ازدواج کرد، او پزشک عمومی است؛  حاصل این ازدواج یک پسر به نام سجاد است. او از نزدیکان به طیف آیت الله مصباح یزدی است که در انتخابات سال ۹۲ گزینه جبهه پایداری برای ریاست جمهوری محسوب می شد.

خدمت در دوران جنگ تحمیلی

بعد از پیروزی انقلاب و با آغاز جنگ تحمیلی، جلیلی نیز در جبهه های جنگ حضور یافت،  او که دیده بان تیپ ۲۱ امام رضا (ع) خراسان بود در دی ۱۳۶۵ خورشیدی زخمی شد و به دلیل نبود امکانات کافی در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه پای راست خود را از دست داد، پس از آن در تدارکات لشکر حاضر شد.

فعالیت‌های اجرایی

او که از چهره های سیاسی با گرایش اصول گرایی است، مسوولیت‌های گوناگونی داشته است که در ادامه به برخی از مهم ترین سمت های اجرایی وی اشاره می‌کنیم: یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسوولیت‌های این فعال سیاسی این بود که از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲خورشیدی یعنی به مدت بیش از ۶ سال نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و رییس گروه مذاکره کننده هسته ای ایران با کشورهای غربی بود. اوج و شاخص فعالیت چند ساله جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، موضوع مذاکرات هسته‌ای بود که در دوران مسوولیت او سه قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران ظرف بازه زمانی اسفند ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۸۹ تصویب شد و به قرار دادن ایران ذیل فصل ۷ ماده ۴۱ منشور ملل متحد در قطعنامه ۱۹۲۹ منجر شد؛ یعنی شناسایی ایران به عنوان یک کشور مخل و تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی.

 علاوه بر این موارد که اشاره شد از دیگر مسوولیت‌های وی به ترتیب زمانی باید از رییس اداره بازرسی وزارت خارجه در ۱۳۷۰ خورشیدی، معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه در ۱۳۷۶خورشیدی، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری در ۱۳۷۹خورشیدی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ۱۳۸۶خورشیدی نام برد.  

زندگینامه: سعید جلیلی (۱۳۴۴-) | کارنامه یک مذاکره کننده

او در انتخابات سال ۹۲ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود که با بیش از چهار میلیون رای، جایگاه سوم را به خود اختصاص داد و بعد از شکست در این دوره از انتخابات، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شد. شعار انتخاباتی جلیلی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری «حیات طیبه» بود. در آن دوره انتقاداتی نسبت به او از طرف طیف محمد باقر قالیباف وارد شد و دلیل شکست قالیباف در انتخابات سال ۹۲ اصرار جلیلی بر ادامه حضور در انتخابات علیرغم وضعیت شکننده او در نظرسنجی ها بود. او در سال ۹۶ با تشکیل دولت سایه ظاهرا تلاش می کرد دولت روحانی را در اجرای برخی سیاست ها کمک کند اما جزو تندترین منتقدان سیاست خارجی دولت روحانی بود.

پیشینهٔ اجرایی

  • ۱۳۷۰: رئیس ادارهٔ بازرسی وزارت خارجه
  • ۱۳۷۶: معاون ادارهٔ اول آمریکا در وزارت خارجه
  • ۱۳۷۹: مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری
  • ۱۳۸۴: معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
  • ۱۳۸۶: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
  • ۱۳۸۷: نمایندهٔ رهبری در شورای عالی امنیت ملی 
  • ۱۳۹۲: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • ۱۳۹۳: عضو شورای راهبردی روابط خارجی

زندگینامه: سعید جلیلی (۱۳۴۴-) | کارنامه یک مذاکره کننده

سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران

سعید جلیلی در انتخابات ۱۴۰۰ بار دیگر وارد عرصه شد و جزو هفت نامزدی بود که از شورای نگهبان تایید گرفت. وی در ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۰ از با حمایت از ابراهیم رئیسی از ادامه رقابت  انصراف داد.

کد خبر 34534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز