حملات تروریستی در نقاط مختلف جهان بیشترین لطمه را به صنعت گردشگری کشورها وارد کرده است.

تروريست‌ها با هدف‌گرفتن برخي از مراكز تفريحي و گردشگري در تلاش براي فراگير كردن وحشت عمومي هستند و كشورهاي قرباني تروريسم بالاترين ميزان خسارت از حملات آنها را در گردشگري متحمل شده‌اند.در منطقه خاورميانه سوريه كه زماني بهشت گردشگران اروپايي در سفر به كشورهاي عربي بود با خاك يكسان شد و همسايگي آن كشور با لبنان موجب شد صنعت گردشگري به‌عنوان تنها صنعت پولساز آن كشور نابود شود. وضعيت عراق نيز بر كسي پوشيده نيست و حملات تروريستي تا كربلا كه مهد گردشگران مذهبي شيعه بود كشيده شد و نگرانی‌های امنيتي را تشديد كرد.

سايت جهاني بي‌بي‌سي در گزارشي از ركود گردشگري كشورهاي قرباني تروريسم اعلام كرد كه اين كشورها همچنان با مشكل كاهش ورود گردشگران خارجي و ميزان رزرو بليت هواپيما دست‌وپنجه نرم مي‌كنند. بيشترين آسيب اما در همسايگي ايران به كشور تركيه وارد شده است و براساس اين گزارش، پيش‌بيني مي‌شود ميزان رزروهاي بليت هواپيما به مقصد تركيه در حد فاصل سپتامبر تا دسامبر سال‌جاري ميلادي در مقايسه با سال گذشته 52درصد كاهش داشته باشد.

در اروپا نيز صنعت گردشگري آلمان، بلژيك و بيشتر از همه فرانسه به‌دليل حملات تروريستي با كاهش ورود گردشگر دچار ركود شده است. پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد كه رزرو تورها به مقصد فرانسه 20درصد كاهش خواهد يافت. اما اسپانيا، پرتغال و ايتاليا به‌رغم تهديد گروه‌هاي تروريستي مبني بر هدف قرار دادن آن كشورها، مقاصد جايگزين فرانسه براي گردشگران خواهند بود.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه در 7ماه ابتداي سال2016 سفر گردشگران انگليسي به اسپانيا در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته 19درصد افزايش داشته، همچنين گردشگران انگليسي 12درصد بيشتر به 12كشور پرتغال و ايتاليا سفر كردند كه نشان از جايگزيني اين كشورها با فرانسه به‌عنوان قطب اول گردشگري اروپاست. حملات تروريستي در فرانسه كه از تيراندازي به دفتر هفته‌نامه «شارلي ابدو» آغاز شد و با وقوع حملات تروريستي پاريس به اوج خود رسيد آن كشور را با ركود جذب گردشگر مواجه كرد به‌طوري‌كه فرانسه ظرف چند‌ماه با افت 5.4درصدي گردشگران بين‌المللي مواجه شد و پربازديدكننده‌ترين شهر جهان يعني پاريس با افت 7.5درصدي در سفر گردشگران خارجي مواجه شد.

گزارش‌ها همچنين مشخص كرده‌اند كه ميزان رزرو بليت هواپيما به مقصد تركيه در ‌ماه اوت2015 تا جولاي2016 با 15درصد كاهش مواجه شد و دليل اصلي آن نيز حملات تروريستي اخير در آن كشور اعلام شده است. انفجار انتحاري در فرودگاه آتاتورك، كودتاي خونين در تركيه و درگيري‌هاي مسلحانه و حملات انتحاري در شهرهاي مختلف تركيه در اين كاهش بي‌تأثير نبوده است. «اوليور جَگر»، از كمپاني پژوهش و بازاريابي گردشگري «فوروارد كيز» گفته است كه گردشگران با توجه به شرايط كشورهاي قرباني حملات تروريستي تصميم به جايگزين كردن مقاصد گردشگري ديگر گرفته‌اند و خطوط هواپيمايي نيز ترجيح داده‌اند در مسيرهايي فعال شوند كه تمامي صندلي هايشان در پروازها پر شود.

کد خبر 345092

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha