مهم‌ترین خبر این روزهای سینمای ایران نه اکران «لانتوری» برای گروه سنی بالای ۱۶سال از هفته آینده که آغاز شمارش معکوس برای نمایش عمومی «فروشنده» اصغر فرهادی پس از پایان اکران فیلم پرحاشیه رضا درمیشیان است.

سینما ایران


به گزارش همشهري، لانتوري پس از ناكامي نسبي در جشنواره سي‌و‌چهارم و حضور در چند رويداد بين‌المللي، از چهارشنبه 13مرداد در گروه آفريقا روي پرده مي‌رود. اين سينما كه در گروه‌بندي‌هاي سينمايي مدتي جاي خود را به اريكه ايرانيان داده بود، با فيلم درميشيان دوباره سرگروه مي‌شود. هر چند خوردن برچسب «نامناسب براي گروه سني زير 16سال» روي لانتوري مي‌تواند بر فروش فيلم تأثير بگذارد اما اتفاق مهم پس از پايان اكران آن مي‌افتد.

فروشنده كه پاييز امسال در اروپا و آمريكا به نمايش عمومي درمي‌آيد، به‌احتمال فراوان زودتر از ديگر نقاط دنيا در ايران روي پرده سينماها مي‌رود. تاريخ اكران فيلم تازه فرهادي در فرانسه چهارشنبه 19آبان و در آمريكا جمعه 9آذر است. اگر سقف نمايش لانتوري را 7هفته درنظر بگيريم، فروشنده نيمه اول مهر در گروه آفريقا اكران مي‌شود، ضمن اينكه قرار است همزمان در سينماهاي گروه هنر و تجربه هم به نمايش عمومي درآيد.

سيدشهاب‌الدين حسيني و ترانه عليدوستي بازيگران اصلي هفتمين فيلم فرهادي در مقام كارگردان هستند كه بهار امسال نخستين بار در دنيا در بخش مسابقه شصت‌و‌نهمين جشنواره كن به نمايش درآمد و 2جايزه بهترين فيلمنامه و بهترين بازيگر مرد را برد. فروشنده پس از آن به جشنواره‌هاي مونيخ در آلمان، افق‌هاي تازه لهستان و نيوزيلند رفت و تا پايان هفته در جشنواره فيلم ملبورن در استراليا هم به نمايش درمي‌آيد.

قرار است همزمان با اكران فروشنده، مجموعه‌اي از فيلم‌هاي تنها ايراني برنده اسكار در گروه هنر و تجربه هم به نمايش درآيد. «رقص در غبار»، «شهر زيبا»، «چهارشنبه‌سوري»، «جدايي نادر از سيمين» و «گذشته» در كنار فيلم آخر فرهادي در اين گروه روي پرده مي‌روند؛ گرچه تاريخ دقيق اكران اين فيلم‌ها هنوز اعلام نشده و همه‌‌چيز به زمان آغاز نمايش فروشنده موكول شده است.

کد خبر 341322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha