نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت بحرانی هوا در سیستان بر لزوم ورود جدی دولت و همچنین تخصیص ردیف اعتباری ویژه برای رفع این مشکل از سوی مجلس تأکید کرد.

ریزگرد

ريزگردها نه‌تنها مردم سيستان بلكه احمدعلي كيخا نماينده زابل، زهك و هيرمند در مجلس را تا آن اندازه به ستوه آورده است كه روز گذشته به خبرگزاري خانه ملت گفت: اگر مردم سيستان ايراني هستند چرا دولت فكري براي رفع مشكلات آنها نمي‌كند اگر ايراني نيستند سيستان را به كشور ديگري واگذار كنند تا اين كشور بتواند مشكلات اين ايرانيان اصيل را مرتفع كند؛ البته با اين روشي كه دولت‌ها در رابطه با سيستان در پيش گرفته‌اند بدون شك طولي نخواهد كشيد كه سيستان براي هميشه از نقشه روزگار محو خواهد شد.

كيخا گفت: به‌نظر مي‌آيد به غيراز مقام معظم رهبري كه اخيرا هيأت دولت را مورد خطاب قرار دادند كه آيا شما به سيستان هم سفر كرده‌ايد؛ هيچ مسئول ديگري به فكر رفع مشكلات سيستان كه همه از بي‌توجهي نشات مي‌گيرد، نيست.

وي با انتقاد از اينكه بيش از 90درصد ريزگردهاي سيستان منشأ داخلي دارند، تصريح كرد: اين روزها ريزگردها نفس مردم را تنگ و زندگي آنها را با مشكل جدي روبه‌رو كرده است. مردم سيستان تصور مي‌كنند دولت آنها را با مشكلات‌شان تنها گذاشته و به نوعي فراموش كرده زيرا دولت‌ها هرگز به‌دنبال مهار و مديريت ريزگردهاي سيستان نبوده و نيستند.

وي كه سخنگوي كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس است، افزود: در اكثر روستاها حتي امكان پخت نان هم وجود ندارد و مردم در منازل خود حبس شده اند؛ تمامي مردم سيستان عقيده دارند كه زابل يك بخش جدا از وطن محسوب شده و مهار ريزگردها در كانون توجه جدي مسئولان نيست زيرا اگر اين بحران در تهران يا ساير استان‌هاي كشور اتفاق مي‌افتاد از اولويت بيشتري نزد مسئولان برخوردار بوده و حتي صداوسيما بيشتر به آن مي‌پرداخت.

كيخا با بيان اينكه ريزگردها نه‌تنها سلامتي مردم سيستان را در معرض خطر جدي قرار داده بلكه فقراقتصادي را در اين منطقه رواج داده، تصريح كرد: فقر در سيستان به‌گونه‌اي است كه تقريبا نيمي از مردم تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي و همچنين بيش از 90درصد مردم زير خط فقر قرار دارند.

سخنگوي كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي در مجلس دهم خواستار ورود جدي سازمان جنگل‌ها به مسئله ريزگردهاي سيستان شد و افزود: اين دستگاه به‌عنوان متولي امر تثبيت شن‌هاي روان و همچنين كنترل فرسايش خاك در كشور بايد با ديگر دستگاه‌هاي نظارتي و اجرايي مانند حفاظت محيط‌زيست، وزارت نيرو، مرزباني، وزارت كشور و هلال احمر در چنين مواقعي مانند بروز زلزله در آماده باش كامل قرار بگيرند و غذا و آب سالم و نيز ماسك براي مردم تأمين كنند ضمن آنكه نظارت ويژه‌اي بر عملكرد مراكز درماني براي خدمات رساني مطلوب‌تر داشته باشند.

وي با اشاره به اينكه سازمان جنگل‌ها براي حل نهايي بحران ريزگردهاي سيستان بايد برنامه جامع و كاملي را به دولت ارائه كند، تصريح كرد: اين دستگاه بايد شفاف‌سازي‌ كند كه چه برنامه‌هايي و با چه حجم اعتباري براي مهار ريزگردها و همچنين مديريت بادهاي 120روزه سيستان كه سلامت مردم را در معرض خطر جدي قرار داده درنظر گرفته است؟

كيخا با تأكيد بر اينكه به‌عنوان نماينده مردم منطقه سيستان به مسئولان و دولت هشدار مي‌دهم به‌صورت جدي به فكر رفع مشكلات مردم سيستان به‌ويژه ريزگردها باشند، گفت: دولت اگر نسخه علمي و درستي را براي رفع مشكلات سيستان طراحي نكند بايد عواقب اين كار يعني مهاجرت، حاشيه نشيني، نارضايتي و از همه مهم‌تر مرگ مردم به‌دليل ريزگردها را بر عهده بگيرد؛ تا كي و چه وقت بايد مردم سيستان به اجبار مهاجرت كرده و رفتار غيرانساني ديگر هموطنان را تحمل كنند؟

وي افزود: مگر مردم سيستان خانواده شهيدان و آزادگاني نيستند كه در خط مقدم دوش به دوش هموطنان براي سربلندي عزت ايران و ايراني جنگيدند؛ امروزه نه‌تنها خانواده شهدا و ايثارگران بلكه تمامي مردم مظلوم و دردكشيده سيستان نه‌تنها از دولت بلكه از تمامي مردم ايران زمين انتظار دارند در چنين شرايطي مشكلات آنها را درك كرده و به‌عنوان حامي در كنارشان باشند.

سخنگوي كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس با تأكيد بر اينكه دولت و مردم ايران نبايد در چنين مواقعي مردم سيستان را تنها بگذارند، تصريح كرد: مجلس و دولت بايد به مسئله ريزگردهاي سيستان به‌صورت جدي ورود كرده و مشكلات سيستان را با تخصيص اعتباري ويژه و تدوين و طراحي برنامه‌هاي مؤثر به‌صورت ريشه‌اي رفع كنند.

نماينده مردم زابل، زهك و هيرمند در مجلس دهم، يادآور شد: در مجلس هشتم رديف اعتباري براي تثبيت شن‌هاي روان و كنترل فرسايش بادي درنظر گرفته شد و همچنين در كنار اين موضوع با همكاري سازمان ملل طرحي در جهت آموزش مردم كه در شرايط بحراني ريزگردها چه اقداماتي بايد انجام دهند تدوين شد ولي متأسفانه اين برنامه‌ها ادامه پيدا نكرد.

كيخا افزود: از دولت و دستگاه مذكور تقاضا داريم مسائل زيست‌محيطي سيستان را درك كنند و به‌صورت شبانه روزي به فكر نقشه راه مناسبي براي رفع مشكلات سيستان باشند.

كيخا ادامه داد: اداره تثبيت شن‌هاي روان اگر واقعا به‌دنبال مهار ريزگردهاي سيستان است بايد با ايجاد كمپ در سيستان به‌صورت شبانه روزي در آنجا مستقر شود و در كنار اين موضوع بايد منشأ ريزگردها را شناسايي و برنامه‌هاي جداگانه‌اي براي مقابله با آن طراحي كند. وزارت نيرو هم با تجديد نظر در مديريت منابع آب، نبايد مانع ورود آب به درياچه هامون شود زيرا بخشي از ريزگردهاي سيستان ناشي از خشكي اين تالاب است.

وي يادآور شد: بادهاي 120روزه سيستان از اواخر ارديبهشت شروع مي‌شود و تا پايان شهريور ادامه دارد البته در گذشته اين بادها وجود داشته ولي با تغييرات آب و هوايي به‌شدت و طول آنها افزوده شده و در مواقع خشكسالي كه به خشكي درياي عمان و تالاب‌هاي سيستان منجر مي‌شود در اكثر مواقع سال باراني از گرد و خاك كه ناشي از خشكي تالاب‌ها و دشت‌هاست بر سر مردم مي‌ريزد. البته بخش‌هايي از گردوغبار منطقه سيستان ناشي از كشور افغانستان به‌دليل سدسازي‌هاي اخير است بنابراين بهترين راهكار، رهاسازي آب در تالاب هامون و به‌طور كلي توجه به افزايش آب در سطح منطقه است.

اين نماينده مردم در مجلس دهم افزود: براي تثبيت شن‌هاي روان بايد اقدام به كاشت نهال كرد كه اين كار با اعتبار معمولي محقق نمي‌شود مگر اينكه بودجه خاص و ويژه‌اي براي اين امر درنظر گرفته شود تا مشكل ريزگردها رفع شود. به گفته وي، بايد همانطور كه دولت هنگام زلزله بم تمام قد در كنار مردم ايستاد، حمايت ويژه‌اي را هم از مردم سيستان داشته باشد زيرا ريزگردهاي سيستان چيزي از زلزله بم كم ندارد و حتي در تاريخ از بادهاي 120روزه سيستان به‌عنوان زلزله تعبير مي‌شود.

كيخا، با بيان اينكه تبعات بادهاي 120روزه سيستان از زلزله بيشتر است، يادآور شد: اين بادها زندگي مردم را به‌طور كلي مختل كرده و به نوعي تبعات آن از زلزله بيشتر است بنابراين همانطور كه دولت در مواقع زلزله تمامي دستگاه‌ها را به سمت اين مناطق بسيج مي‌كند در مورد سيستان هم بايد چنين سياستي را در پيش گيرد تا آلام و رنج‌هاي مردم كاهش يابد.

کد خبر 340173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha