دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نفت تحت تاثیر نشانه‌های رشد فعالیت تولیدکنندگان شیل آمریکا و ضعف اقتصادی در چین، در معاملات روز دوشنبه ۲۱ تیرماه بازار جهانی به پایین‌ترین سطح در دو ماه گذشته سقوط کرد.

به گزارش ایسنا، نفت خام شیرین سبک برای تحویل در اوت در بازار نیویورک ۴۴.۹۱ دلار در هر بشکه معامله شد که ۵۰ سنت در معاملات الکترونیکی گلوبکس کاهش داشت. نفت برنت برای تحویل در سپتامبر در بازار لندن ۴۳ سنت کاهش یافت و در ۴۶.۳۳ دلار ایستاد. هر دو قیمت پایه هفته گذشته حدود هشت درصد کاهش رقم زدند.

بهای معاملات نفت از رکورد پایین ۲۶ دلار برای نفت خام آمریکا و ۲۷ دلار برای برنت در سه ماهه اول امسال، حدود ۷۵ درصد بهبود یافته است.

گروه صنعتی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته ۱۰ حلقه افزایش پیدا کرده و به ۳۵۱ حلقه رسیده که پنجمین افزایش هفتگی در شش هفته گذشته است. بهبود فعالیت حفاری آمریکا این گمان را ایجاد کرد که تولید داخلی در هفته‌های آتی ممکن است رشد پیدا کند و نگرانیها نسبت به اشباع عرضه را تشدید کرد.

شمار دکلهای حفاری معیاری برای سنجش فعالیت صنعت نفت است و در اکتبر سال ۲۰۱۴ به رکورد ۱۶۰۹ حلقه صعود کرده بود اما قیمتهای پایین باعث شد شمار دکلهای حفاری به میزان چشمگیری کاهش پیدا کند.

افزایش شمار دکلهای حفاری به عنوان نشانه‌ای از تمایل شرکتهای تولیدکننده کوچک شیل آمریکا برای بازگشت به میادین نفتی تعبیر می‌شود زیرا قیمتهای نفت پس از اینکه در ماه فوریه به پایینترین حد در ۱۳ ماه گذشته سقوط کرد، به طور مستمر بهبود داشته است.

از سوی دیگر گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت هفته گذشته ۲.۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و به ۵۲۴.۴ میلیون بشکه رسیده است. این کاهش کمتر از میزان مورد پیش‌بینی تحلیلگران بود و میزان ذخایر نفت از نظر این سازمان در سطح بالایی برای این وقت از سال قرار دارد.

به گفته گائو جیان، تحلیلگر انرژی در "اس سی آی اینترنشنال"، سودگیری معامله‌گران از افزایش قیمت روز جمعه نشان می‌دهد که بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان نسبت به آینده میان‌مدت نفت مطمئن نیستند بویژه که با اشباع رو به رشد محصولات نفتی مانند بنزین در بازار مواجه شده‌اند.

سایر تحلیلگران بر این باورند که کالاها یکی از شاخصهای اصلی برای رشد اقتصاد جهانی هستند و تقلای نفت برای ماندن در بالای سطح ۵۰ به شکل پایدار، نشان‌دهنده ریسک‌گریزی گسترده‌ای است که میان فعالان بازار وجود دارد.

بارناباس گان، اقتصاددان شرکت OCBC سنگاپور هم معتقد است با وجود اینکه فروش گسترده پس از رای انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا ضعیف شده است اما بازار همچنان سرگرم رصد هر گونه تاثیر این رویداد بر تقاضا برای نفت در اروپاست.

اروپا حدود ۱۵ درصد از تقاضای جهانی برای نفت را تشکیل می‌دهد از این رو باید دید آیا تصمیم اخیر انگلیسی‌ها اعتماد به سلامت اقتصادی این قاره را بیشتر از این متزلزل خواهد کرد.

به گفته گان، برای اینکه بازارها به تعادل بازگردند، باید تقاضای بالا و رشد آهسته‌تر تولید وجود داشته باشد اما به نظر می‌رسد که حداقل در یک طرف برقراری تعادل دشوار شده است.

بر اساس گزارش مارکت واچ، معامله‌گران نفت در هفته جاری به آمار واردات نفت چین در ژوئن و گزارش هفتگی نفت آمریکا معطوف می‌شوند که قرار است روز چهارشنبه منتشر شوند.

کد خبر 339613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha