چهاردهمین جشنواره قلم زرین عصر روز گذشته با گلایه محمدرضا سرشار از بی‌مهری وزارت ارشاد، حرف‌های همراه با بغض فیروز زنوزی‌جلالی در مراسم بزرگداشتش و معرفی برگزیدگان در تالار مهر حوزه هنری به پایان رسید.

به گزارش همشهري، انجمن قلم ايران هر سال همزمان با 14 تيرماه روز قلم، برگزيدگان جشن قلم زرين را معرفي مي‌كرد كه امسال به دليل همزمان شدن با روزهاي پاياني ماه مبارك رمضان، اين مراسم به 19 تير موكول شد. سخنران ابتدايي مراسم اختتاميه سرشار رئيس انجمن قلم بود كه در حضور سيدعباس صالحي معاون فرهنگي وزير ارشاد از حمايت نكردن وزارت ارشاد از اين جايزه ادبي گلايه كرد.

پس از پخش نماهنگي درباره زنوزي جلالي، محسن مومني شريف روي صحنه رفت و از سابقه دوستي ديرين و 28 ساله خود با اين نويسنده نام‌آشنا گفت. كامران پارسي‌نژاد و راضيه تجار هم متن‌هايي در وصف زنوزي جلالي خواندند و صالحي سخنران بعدي مراسم بود. در بخشي ديگر، علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومي از خريداري و ارسال «برج١١٠» آخرین رمان زنوزی جلالی به همه كتابخانه‌هاي عمومي سراسر ايران خبر داد.

زنوزي كه چند سال است با بيماري سرطان مبارزه مي‌كند، با بغضي در گلو روي صحنه آمد و در ميانه حرف‌ها، اشك از ديدگانش جاري شد. برنده جوايز ادبي جلال و قلم زرين كه از ديدن تصاوير دوران جواني خود بغض كرده بود، از مرحوم اميرحسين فردي به نيكي ياد كرد و گفت:

«او هميشه مي‌گفت وقت نداريم و من وقتي خبر ابتلايم به بيماري سرطان را شنيدم، با خودم گفتم واقعا وقت نداريم؛ آن هم در حالي كه شيمي‌درماني مي‌شوم.» خالق رمان تحسين‌شده «قاعده بازي» افزود: «چند روز پيش در يك روزنامه مربوط به فروردين امسال عکس مرحوم حميد سبزواری، مرحوم کیارستمی، محمدرضا شجریان و خودم را ديدم كه هر كدام به نوعي با سرطان درگير بوديم و هستيم. حالا حس مي‌كنم نوبت من است. گرچه مرگ حق است اما تنها آرزويم اين است كه کتاب‌هایی چون «خورشید پنهان» را به پايان برسانم. از نيمه‌تمام ماندن اين آثار اذيت مي‌شوم.»

پايان‌بخش مراسم اختتاميه، معرفي برترين‌هاي جايزه قلم زرين بود. اين بخش برگزيده نداشت و آثار تقديري به اين شرح معرفي شدند: «پایان یک نقش» جلال توکلی و «ادواردو» بهزاد دانشگر در داستان بزرگسال، «تلنگر باران» حمیدرضا شکارسری، «در فصل‌های خانه» داوود لطف‌الله و «از نوک خودکار من گل می‌چکد» سیدسعید هاشمی در شعر کودک و نوجوان، «بهانه‌ها» پروانه نجابتی در شعر بزرگسال، «بازگردانده‌شده» انوشه منادی، «شاهزاده خانمی در مترو» محدثه گودرزنیا و «آخرین مرخصی» عقیل برزگر در داستان کودک و نوجوان و «جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی داستانی دفاع مقدس» احمد شاکری در نقد و پژوهش ادبی.

کد خبر 339415

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha