همشهری‌آنلاین: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان فردا جمعه ۴ تیرماه در شرایطی در چارچوب سفر سه روزه عازم ارمنستان می‌شود که احتمالا این سفر به تنش‌های قبلی در روابط با ترکیه بر سر اقدام واتیکان در توصیف قتل‌عام ارامنه به‌عنوان نسل‌کشی، بیش از پیش دامن خواهد زد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی تحت عنوان « خشم احتمالی آنکارا از سفر پاپ به ارمنستان»‌ نوشت:‌ ترکیه سال گذشته به سخنان پاپ فرانسیس که قتل عام ارامنه به دست امپراتوری عثمانی را نخستین نسل‌کشی قرن بیستم لقب داده بود ، به شدت واکنش نشان داد. آنکارا به نشانه اعتراض سفیر خود را از واتیکان فرا خواند و روابط از آن زمان تاکنون همچنان تیره و تار است.

این در حالی‌ست که تصمیم آلمان نیز مبنی بر شناسایی کشتار ارامنه به عنوان نسل کشی خشم آنکارا را برانگیخته است و پیش‌بینی می‌شود اگر پاپ فرانسیس در طول سفر به ارمنستان این اظهارات را تکرار کند، باید منتظر یک تنش دیپلماتیک تازه در خصوص این مسئله باشیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از فرانس‌پرس، پاپ قرار است صبح روز شنبه 5 تیر از بنای یادبود قربانیان کشتار ارامنه دیدن کند ولی برنامه‌ای برای سخنرانی در این محل ندارد.

تحلیلگران می گویند مقام‌های دیپلماتیک واتیکان از بیم به خطر انداختن موقعیت مسیحیان در ترکیه و نیز آوارگان مسیحی که از سوریه و عراق وارد ترکیه شده‌اند، چندان مایل به تحریک بیشتر آنکارا نیستند.

پاپ فرانسیس دومین پاپ است که از زمان استقلال ارمنستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از این کشور دیدن می‌کند. پاپ ژان پل دوم نیز در سال 2001 به ارمنستان سفر کرده بود.

کد خبر 337999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha