دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب(آبفا) کشور گفت: تابستان امسال ۳۵ میلیون نفر در ۳۰۱ شهر کشور از جمله شیراز، اصفهان، بوشهر و کرمان در معرض تنش آبی قرار دارند.

آب

به گزارش ایرنا، حمیدرضا جانباز در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته صرفه جویی در مصرف آب افزود: سال گذشته از مجموع یک هزار و 136 شهر تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب، 547 شهر با جمعیت بیش از 50 میلیون نفر با شرایط تنش آبی مواجه بودند و کمبود منابع مصرف آب در شهرها 23 درصد بود.

به گفته این مقام مسئول، تحلیل‌های کارشناسان حاکی از مواجهه 301 شهر کشور با جمعیت نزدیک به 35 میلیون نفری با تنش آبی در تابستان امسال است که شامل 78 شهر با جمعیت بیش از 100 هزار نفر از جمله شیراز، اصفهان، کرمان و بوشهر می‌شود.

وی افزود: انتظار می‌رود نسبت منابع به مصارف آب در سال جاری با کاهش 8.6 درصدی مواجه شود.

جانباز بیان داشت: برای آبرسانی به شیراز، خط دوم انتقال آب از سد «درودزن» در دست اجرا است و تونل خط انتقال را قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اجرا می‌کند و تا پایان سال 1396 به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: حفر چاه‌های متعدد و تکمیل رینگ آبرسانی شهر، برای عبور از شرایط تنش آبی در این شهر و همچنین دو سایت مسکن مهر شیراز در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل آبفای کشور با اشاره به شهر اصفهان و اینکه تامین آب مجتمع بزرگ فولاد مبارکه نیز با مشکل مواجه شده است، اضافه کرد: تنش آبی بیش از پنج میلیون نفر از ساکنان استان‌های اصفهان و یزد را با مشکل مواجه خواهد کرد که به همین منظور، مدیریت فشار آب، حفر چاه‌ها و تکمیل سامانه‌های هوشمند آب در دستور کار است.

وی همچنین به شرایط تنش آبی در شهر کرمان اشاره کرد که تامین آب آن از طریق آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود و گفت: طرح انتقال آب از سد «صفا» به کرمان در دست اجرا است و بخشی از لوله‌های مورد نیاز این طرح فاینانس (تامین مالی خارجی) شده و انتظار می‌رود تا پایان سال 1396 به بهره برداری برسد.

جانباز با اشاره به شهر بوشهر که پیش از این تامین آب آن از طریق خط انتقال سراسری «کوثر» و سامانه انتقال آب از جنوب فارس انجام می‌شد، افزود: اینک 10 هزار مترمکعب آب شیرین کن در بوشهر وارد مدار بهره‌برداری شده و با رایزنی‌های انجام شده با نیروگاه اتمی این شهر، مقرر است ظرفیت 35 هزار مترمکعب آب شیرین کن در سایت مجتمع ساخته شود.

وی وضعیت آبی سایر کلانشهرها و شهرهای بزرگ کشور را نسبتا مناسب توصیف کرد و گفت: امسال و با وجود بارش‌های نسبتا مناسب در تهران، پایتخت از شرایط تنش آبی خارج شده، اما در مشهد و با ساخت سد در بالادست سد «دوستی» توسط افغان‌ها، بروز تنش آبی در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌شود.

این مقام مسئول همچنین وضعیت آبی شهر همدان را با وجود بارش‌های مناسب و آبگیری سد «اکباتان»، خوب توصیف کرد که البته کمبود فشار و یا قطعی احتمالی در برخی ایام تابستان در آن پیش‌بینی می‌شود.

پیش تر معاون آب و آبفای وزیر نیرو خاطر نشان کرده بود، مشکل اصلی در شرایط تنش آبی، مواجه شدن با کمبود آب در زمان اوج مصرف است، به طوری که در برخی مناطق حتی تا 1.5 برابر میانگین روزهای گرم سال آب مصرف می‌شود.

به گفته میدانی، پیش‌بینی می‌شود 301 شهر کشور در تابستان 95 و اوج گرما با شرایط تنش آبی رو به رو باشند که به معنای سر به سر شدن میزان تولید و مصرف آب است.

کد خبر 337680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha