سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیاتی از سازمان حج و زیارت ایران به دعوت وزارت حج عربستان برای انجام دور دوم مذاکرات حج به عربستان رفت.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شهسواری، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت با تایید این خبر گفت:‌ ترکیت هیأت مذاکره‌کننده حج ایران تغییر نکرده و رییس سازمان هواپیمایی همچنان سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت را در این سفر همراهی می‌کند.

به گفته‌ی او، این سفر به درخواست و دعوت وزارت حج عربستان صورت گرفته و ویزای هیات ایرانی نیز در کشور ثالث، امارات صادر شده است.

شهسواری بدون آن‌که به نظرات و مواضع جدید دولت ایران درباره‌ی سرنوشت حج با توجه به کارشکنی‌های عربستان در این‌باره اشاره کند، گفت:‌ هیأت حج و زیارت ایران قرار است روند مذاکرات قبلی ایران با دولت عربستان را درباره‌ی حج ادامه دهد. درخواست‌های ایران تغییر نکرده و همچنان بر حضور زائران کشورمان در حج با حفظ شأن و امنیت و همچنین دریافت خدمات کنسولی و صدور ویزا در خاک کشور، آن‌چنان که حق همه زائران است، تاکید داریم.

وی گفت:‌ رییس سازمان حج و زیارت در این سفر که سه‌شنبه -4 خردادماه-به مقصد عربستان صورت گرفته، قرار است با وزیر جدید حج عربستان دیدار داشته باشد و دور دوم مذاکرات را ادامه دهد.

سفر هیأت ایرانی طبق وعده وزارت حج عربستان قرار بود حدود یک ماه پیش انجام شود که دولت این کشور با تاخیر در صدور ویزای هیأت ایرانی در روند مذاکرات تاخیر ایجاد کرد. سازمان حج و زیارت پیشتر اعلام کرده بود به خاطر این کارشکنی عربستان، عملیات حج ایرانی‌ها وارد محدوده‌ی زمانی قرمز شده است که این شرایط یقینا بر پیگیری قردادهای مسکن، تغذیه و حمل و نقل زائران تاثیر خواهد گذاشت.

کارشکنی‌های عربستان درباره‌ی حج ایرانی‌ها حتی باعث نشان دادن واکنش‌هایی از سوی مراجع عظام ایرانی شد، به طوری که برخی از آن‌ها صراحتا اعلام کردند: باید فکر حج امسال را از سر بیرون کرد.

وزارت حج عربستان بلافاصله پس از این واکنش، با صدور بیانیه‌ای و با طرح این ادعا که ایران خود مانع از شرکت شهروندانش در مراسم حج امسال شده است، مدعی شد: مانع از ورود هیچ مسلمانی به این سرزمین‌های مقدس برای انجام مناسک حج تا زمانی‌ که آنها مطابق با قوانین رفتار می‌کنند، نخواهد شد و پادشاهی و مردم عربستان از ورود تمام حجاج از سراسر جهان استقبال خواهند کرد.

این وزارت‌خانه همچنین چندی پیش وعده داد؛ حاضر است تمهیداتی را فراهم کند تا ویزای زائران ایرانی در داخل کشور ایران صادر شود که سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت در مقابل این ادعای جدید تاکید کرد: تفاهم‌نامه‌ای که در آن عزت، کرامت و حرمت زائران حفظ نشده و تضمینی برای تأمین امنیت زائران در آن قید نشده باشد، امضا نخواهد شد.

کد خبر 334826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha