دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ میلادی، شمار مهاجرت‌های ناشی از تغییرات آب و هوا به ۲۰۰ میلیون نفر برسد که بسیاری از آن‌ها کودکان هستند. به همین علت تاثیرات تغییر آب و هوا بر کودکان باید به عنوان یکی از محورهای اصلی تحقیقات و بحث‌های علمی در رابطه با این پدیده ناشی از زندگی مدرن بدل شوند.

تاثیر افزایش دمای جهانی بر سلامت کودکان

به گزارش ایرنا، دانشگاه پرینستون بر پیامدهای سیاست‌گذاری در رابطه با سلامت كودكان و تاثیر این سیاست‌ها بر تشدید یا تعدیل اثرات تغییر آب هوا بر سلامت و تندرستی كودكان تاكید دارد.

یكی از چالش‌های تصمیم‌گیری در رابطه با تغییرات آب و هوا، سطح بالای قطعی نبودن در تمام جنبه‌های آن است.

تصمیم‌گیری در رابطه با چگونگی مقابله با تغییرات آب و هوا كه در عمل هزینه آن را نسل امروز می‌پردازند و بهره آن را نسل‌های آینده می‌برند، نوعی برقراری تعادل بین آسایش نسل‌های آینده و آسایش نسل ما محسوب می‌شود.

در این رابطه چهار موضوع مهم مطرح می‌شود كه باید موردتوجه قرار گیرد:

- تغییرات آب و هوا، اساسا سیستم آب و هوایی زمین را به گونه‌ای متحول می‌كند كه سلامت جسمی و روحی كودكان را به طور مستقیم و غیرمستقیم به خطر می‌اندازد.

- كودكان امروز و نسل‌های آینده سهم نامتناسبی از بار سنگین تغییرات آب و هوا را بردوش می‌كشند.

- كودكان فقیر، كودكان كشورهای در حال توسعه و كودكانی كه ساكن كشورهای ضعیف هستند، با خطرات بسیار جدی مواجه هستند.

- عدم قطعیت مربوط به تغییرات آب و هوا و تشدید آن در كنار این واقعیت كه هزینه اجرای سیاست‌های مقابله‌ای باید اكنون پرداخت شود، اجرای سیاست‌های مناسب را دشوارتر می‌كند.

یافته‌های مرتبط با این موضوعات، برای سیاستگذاران و محققانی كه در تلاشند با چالش‌های متعدد ناشی از فرآیند تغییر آب و هوا مقابله كنند، پیامدهای واضحی به شرح زیر دارد:

- اجرای یك سیاست فراگیر در مقیاس جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوا بسیار دشوار است؛ چرا كه كودكان و نسل‌های آینده در جریان مذاكرات قرار ندارند. با وجود این كه توافق پاریس گام مهمی در این راه بود، میزان تاثیرگذاری آن تا سه دهه بعد مشخص نخواهد شد.

- با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته برای كاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای، سیستم آب و هوای زمین برای یك بازه زمانی طولانی، همچنان افزایش خواهد یافت. بنابر این باید سیاست‌های ویژه‌ای برای مقابله با تغییرات ناگهانی آب و هوا اتخاذ شوند.

- یك واكنش فراگیر و مناسب نسبت به تغییرات آب و هوا، پیامدهای اجتماعی چشمگیری در پی خواهد داشت. برای مثال جوامع مختلف باید برای مهاجرت‌های گروهی آمادگی داشته باشند. بر اساس پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رود تا سال 2050 میلادی بیش از200 میلیون نفر در سراسر زمین به دلیل تغییرات آب و هوا مهاجرت كنند.

- به منظور آموزش شهروندان در رابطه با خطرات ناشی از تغییرات آب و هوا كه در كمین كودكان است و محافظت از شهروندان و جوامع در برابر این خطرات، سرمایه‌گذاری و اجرای برنامه‌های ویژه، ضرورت دارد.

- انجام تحقیقات وسیع در تمام حوزه‌های مرتبط از جمله بهبود آب و هوا، تكنیك‌های مد‌ل‌سازی و اندازه‌گیری و شناسایی استراتژی‌های مناسب برای سازگاری و شناسایی روش‌های جدی برای تصمیم‌گیری و واكنش مناسب در مواجهه با افق‌های بلند مدت، ضروری است.

متخصصان سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی كرده‌اند كه تغییرات آب و هوا بین سال‌های 2030 تا 2050 میلادی، منجر به 250 هزار مرگ بیش‌تر در سال، بر اثر سوء تغذیه، مالاریا، گرمازدگی و اسهال می‌شود. این سازمان همچنین برآورد كرده است كه هزینه مستقیم وارد شده به بخش سلامت (بدون احتساب هزینه در بخش كشاورزی و آب و فاضلاب) در سال 2030 میلادی، بین دو تا چهار میلیارد دلار در سال باشد. مناطقی با زیرساخت های بهداشتی ضعیف كه عمدتا در كشورهای در حال توسعه قرار دارند، در این شرایط بدون كمك قادر به آمادگی و واكنش نخواهند بود.

  • تغییر آب و هوا

در طول 50 سال گذشته، فعالیت‌های انسانی، به ویژه سوزاندن سوخت‌های فسیلی، مقادیر قابل توجهی دی اكسیدكربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای منتشر كرده كه موجب انباشتگی گرمای اضافی در قسمت پایینی اتمسفر و افزایش دمای زمین شده است.

در 130 سال گذشته، هوای زمین حدود 0.85 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده است. از سال 1850 میلادی تاكنون، هر 30 سال، گرم‌تر از دهه‌های قبلی بوده و این فرآیند همواره تكرار شده است. سطح دریاها در حال افزایش است، یخچال‌های طبیعی ذوب می‌شوند و الگوی بارش تغییر كرده است و سوانح ناشی از تغییر آب و هوا، هر روز شدیدتر می‌شوند.

  • تاثیر تغییر آب و هوا بر سلامت

گرچه گرم شدن هوا ممكن است مزایایی موقتی مانند كاهش مرگ ناشی از سرمای شدید یا افزایش تولید محصولات كشاورزی در مناطقی خاص داشته باشد؛ ولی اثرات آن بر حوزه سلامت به شدت منفی است. تغییرات آب و هوا به روش‌های مختلفی روی عوامل اجتماعی و زیست محیطی تاثیر می‌گذارد. هوای پاك، آب آشامیدنی سالم، غذای كافی و سرپناه امن، مهم‌ترین عواملی هستند كه دستخوش تغییر می‌شوند.

افزیش شدید دما به طور مستقیم با مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی، به ویژه در افراد مسن مرتبط است. به عنوان مثال، موج گرما در تابستان سال 2003 میلادی در اروپا، منجر به 70 هزار مرگ بیش‌تر شد. افزایش دما، سبب افزایش ازن و آلاینده‌های دیگر در هوا می‌شود كه بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی را تشدید می‌كنند.

سطح گرده و دیگر مواد آلرژن در گرمای شدید بالاتر است كه زندگی 300 میلیون بیمار مبتلا به آسم را دشوار می‌كند.

  • بلایای طبیعی و الگوهای بارش متغیر

از سال 1960 تاكنون، تعداد بلایای طبیعی مرتبط با آب هوا، سه برابر شده است. این بلایا هر سال منجر به بیش از 60 هزار مرگ می‌شوند كه اغلب قربانیان در كشورهای در حال توسعه هستند.

افزایش سطح دریاها و حوادث شدید آب و هوایی، سرپناه انسان‌ها، تجهیزات پزشكی و خدمات ضروری دیگر را از بین می‌برد. بیش از نیمی از جمعیت جهان، در فاصله 60 كیلومتری دریا زندگی می‌كنند كه به اجبار باید مهاجرت كنند.

مهاجرت این افراد علاوه بر هزینه‌های هنگفت مالی، طیف وسیعی از اثرات بهداشتی و اختلالات روحی به همراه دارد و بیماری‌های مسری را منتقل می‌كند.

تغییر الگوی بارش به طور مستقیم بر منابع آب شیرین تاثیرگذار است. اثرات وحشتناك ناشی از كاهش منابع آب آشامیدنی سالم و شیرین بر كسی پوشیده نیست. اسهال یكی از مهم‌ترین پیامدهای كمبود آب آشامیدنی است كه هر ساله منجر به مرگ بیش از 760 هزار كودك بی‌گناه می‌شود. در موارد شدید، كمبود آب منجر به خشكسالی و قحطی می‌شود. بر اساس پیش‌بینی متخصصان، در اواخر قرن بیست و یكم برخی از مناطق جهان شاهد خشكسالی خواهند بود.

تغییر آب و هوا سبب شدت سیل و دفعات آن شده است. سیل علاوه بر حمله به منابع آب شیرین، زمینه را برای پرورش حشرات حامل بیماری مانند پشه فراهم می‌كند و آسیب‌های فیزیكی ناشی از آن به خانه‌ها و تجهیزات درمانی، فاجعه به دنبال دارد.

افزایش دما و بارش متغیر، تولید مایحتاج مورد نیاز افراد را به ویژه در بخش كشاورزی، در كشورهای كم درآمد و متوسط تحت تاثیر قرار می‌دهد و سوء تغذیه بیش‌تر می‌شود. هر سال حدود 3.1 میلیون نفر بر اثر سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهند.

  • تغییر الگوی بیماری‌های عفونی

شرایط آب و هوایی به شدت با امراض ناشی از آب و بیماری‌های منتقله از طریق حشرات، انواع حلزون و حیوانات خونسرد دیگر مرتبط است. تغییر آب و هوا فصول انتقال بیماری‌های منتقله را طولانی‌تر می‌كند. به عنوان نمونه، تغییر آب و هوا بسیاری از مناطق چین را تحت تاثیر یك بیماری ناشی از حلزون، به نام شیستوزومیازیس قرار داد.

مالاریا، یكی دیگر از بیماری‌هایی است كه به شدت تحت تاثیر آب و هوا قرار دارد. مالاریا یك مشكل جهانی در حوزه سلامت محسوب می‌شود كه بیش از 3 میلیارد نفر را در 97 كشور تهدید می‌كند. سالانه حدود 600 هزار نفر بر اثر مالاریا جان خود را از دست می‌دهند.

مالاریا از طریق نیش پشه آلوده به انگل پلاسمودیم فالسیپاروم به انسان منتقل می‌شود. این انگل وارد جریان خون میزبان می‌شود و سلول‌های قرمز را تخریب می‌كند. زمانی كه گلبول‌های قرمز تسلیم این انگل می‌شوند، علایم این بیماری كه شامل سردرد، لرز، درد عضلانی، خستگی، تهوع، اسهال و استفراغ است، ظاهر می‌شود.

این انگل همچنین سبب مشكلات تنفسی شدید، كاهش قندخون، كم خونی شدید و در نهایت بروز كما در بیمار می‌شود كه در صورت نبود درمان كشنده است. كودكان به دلیل ضعف سیستم ایمنی در مقابل این انگل تسلیم می‌شوند و از بین می‌روند.
تب دانگ یكی دیگر از بیماری‌هایی است كه با تغییر آب و هوا مرتبط است.

  • ارزیابی اثرات بهداشتی ناشی از تغییر آب و هوا چقدر است

ارزیابی سازمان جهانی بهداشت در این حوزه بسیار تقریبی است و فقط زیر مجموعه‌ای از اثرات بهداشتی درنظر گرفته می‌شود. با این وجود، پیش‌بینی می‌شود كه 250 هزار مرگ اضافی بین سال‌های 2030 تا 2050، ناشی از تغییر آب وهوا باشد، كه از این میان 38 هزار مورد به دلیل قرار گرفتن افراد سالمند در معرض گرما، 48 هزار مورد به علت اسهال، 60 هزار مورد به دلیل مالاریا و 95 هزار مورد كودكان به دلیل سوء تغذیه هستند.

  • آكادمی اطفال آمریكا: گرمای جهانی یك تهدید جدی برای سلامت تمام كودكان است

آكادمی اطفال آمریكا (AAP) با انتشار بیانیه‌ای تغییر آب و هوا و گرمای جهانی را یك تهدید جدی برای تمام كودكان دانست و از تمام متخصصان اطفال و سیاستمداران خواست كه با همكاری یكدیگر، بحران ناشی از گرمای جهانی را حل كنند. تغییر آب و هوا از طریق افزایش بلایای طبیعی، گرمازدگی و اسهال، كاهش كیفیت هوا، غذا و آب و افزایش بیماری‌های عفونی، سلامتی تمام كودكان، به ویژه در مناطق كم درآمد و متوسط را تهدید می‌كند.

در این بیانیه آمده است كه كودكان نیازمند یك محیط امن و سالم هستند و تغییرات آب و هوا یك تهدید جدی برای سلامت تمام كودكان است. كاهش گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل و نقل، تولید غذا و انرژی نقش عمده‌ای در بهبود سلامت، به ویژه از طریق كاهش آلودگی هوا دارد. حل بحران تغییر آب و هوا یك معضل جهانی است و با همكاری همه ساكنین كره زمین امكان‌پذیر است. 

کد خبر 333298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha