شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

نتایج ۷ سال تحقیق و مطالعه پژوهشگران شبکه صوتی و تصویری زنان اروپایی( EWAN) از جایگاه لرزان زنان در صنعت فیلمسازی اروپا حکایت دارد و به این واقعیت آشکار اشاره می‌کند که فقط ۲۰ درصد فیلمسازان فعال در قاره سبز زن هستند.

فیلیدا لوید از موفق‌ترین فیلمسازان زن اروپاست. مریل استریپ برای ایفای نقش مارگارت تاچردر « بانوی آهن

به گزارش همشهري، گرچه زنان سهمي 44درصدي از دانش‌آموختگان مدارس فيلمسازي در اروپا دارند اما كمتر از نيمي از آنها موفق مي‌شوند پشت دوربين بروند و فيلم بسازند. بخش اعظم بودجه شركت‌هاي فيلمسازي هم صرف پروژه‌هايي مي‌شود كه مردان در آن نقش اصلي را ايفا مي‌كنند و فيلمسازان مرد روي صندلي كارگرداني‌شان مي‌نشينند. از اين رو، زنان حتي در تأمين بودجه براي ساختن فيلم هم به اندازه سهم خود موفق نيستند.

براساس آنچه در گزارش EWAN با استناد به پژوهش استادان دانشگاه لندن آمده، مديران شركت‌هاي فيلمسازي، سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي ويژه زنان را «داراي خطر زياد» مي‌دانند و به همين دليل حدود 84درصد بودجه خود را به فيلم‌هايي اختصاص مي‌دهند كه كارگردان زن ندارند. ماجراي ناديده گرفته شدن زنان فيلمساز علاوه بر بريتانيا در كشورهايي چون سوئد، آلمان، ايتاليا، فرانسه، اتريش و كرواسي هم اتفاق مي‌افتد و ويژه يك منطقه خاص نيست.

در اين ميان اوضاع فرانسه از نظر تعداد فيلمسازان زن به لطف حمايت‌هاي دولتي بهتر از ديگر كشورهاي اروپايي است، با اين حال، بودجه‌اي كه به اين گروه تعلق مي‌گيرد هرگز به اندازه همتايان مرد نيست و زنان فيلمساز معمولا بيش از يك سقف مشخص نمي‌توانند پول دريافت كنند. دو‌سوم فيلمسازان زن بريتانيايي شركت‌كننده در اين مطالعه هم معتقدند كه سرمايه‌گذاران بخش خصوصي به پروژه‌هايي كه آنها مي‌سازند روي خوش نشان نمي‌دهند.

گرچه سهم زنان فيلمساز از بازار سينما و جشنواره‌هاي مهم و معتبر بسيار كمتر از مردان است اما تعداد جايزه‌هايي كه آنها مي‌برند در مقايسه با فيلمسازان مرد بسيار بيشتر است. مقام‌هاي اتحاديه اروپا قصد دارند در سال‌هاي آينده براي دوبرابر شدن تعداد زنان فيلمساز برنامه‌ريزي كنند و انتظار مي‌رود سهم اين گروه براي توليد فيلم‌هاي داستاني و مستند بالاي 60دقيقه به حدود 40درصد برسد.

کد خبر 332338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha