تسویه بدهی شهرداری به پیمانکاران یکی از اولویت‌های اصلی امسال شورای شهر تهران است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران

رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران ديروز در نشست خبري خود ضمن اعلام اين مطلب رقم بدهي شهرداري به پيمانكاران را حدود 2هزار و 500ميليارد تومان تخمين زد و گفت: البته دولت نيز به شهرداري تهران بدهي‌هاي كلاني دارد كه هنوز درباره نحوه پرداخت آن اطلاعي در دست نيست. محمدسالاري تهيه ضوابط نماي ساختمان را از مهم‌ترين اقدامات شوراي شهر تهران در سال گذشته دانست.

البته وي از بخشنامه اخير كه به مناطق ابلاغ شده انتقاد كرد چه آنكه به اعتقاد وي اين امر موجب شده تا مانع جدي در مسير نهادينه شدن ضابطه‌مند نماهاي شهري ايجاد شود. اين عضو شوراي شهر تعيين عوارض كاربري تجاري و اداري كه نتيجه آن قاعده‌مند شدن دريافت اين عوارض است را از ديگر دستاوردهاي شوراي شهر دانست، اگرچه اجراي اين مصوبه هم تاكنون به تعويق افتاده است.

  • نظارت بر فرايند صدور پروانه‌ها

رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران اجراي نامناسب برخي از بخشنامه‌هاي طرح تفصيلي را نيز از آسيب‌هايي دانست كه مي‌تواند منجر به تخلفات ساخت‌وساز در شهر شود. به‌گفته سالاري گاهي در شوراي معماري مناطق تصميماتي گرفته مي‌شود كه مغاير با طرح جامع و تفصيلي است. وي تأكيد كرد: به همين دليل در شوراي شهر تهران كارگروه نظارتي تشكيل شده كه بر فرايند صدور پروانه به‌صورت الكترونيكي نظارت مي‌كند. البته اين عضو شوراي شهر به‌دليل افزايش تخلفات ساخت‌وساز رسيدگي به اين وضعيت و برخورد با تخلفات را در اولويت كاري شوراي شهر دانست.

رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر در بخش ديگري از نشست خبري خود دليل افزايش بدهي شهرداري تهران را افزايش بودجه پايتخت دانست. سالاري پيشنهاد خود براي رفع اين مسئله را نيز اينطور ارائه كرد. «از آنجا كه منابع درآمدي شهرداري محدود است به همين دليل ما تأكيد داريم كه حوزه‌هاي نرم‌افزاري درآمد شهرداري را بيشتر تقويت كنيم تا بارگذاري‌ها به سمت گردشگري يا درآمد از شبكه‌هاي فيبرنوري، شبكه‌هاي ‌آي‌تي و دكل‌هاي مخابراتي احصا شود كه البته لازمه تحقق اين مهم مديريت يكپارچه شهري است.»

وي حتي از تعريف پروژه‌هاي جديد در پهنه‌هاي S ويژه در جنوب شهر خبر داد وگفت: دراين پهنه درجنوب شهر 170هكتار زمين داريم كه مي‌شود براي ساخت بازار تجارت جهاني و فضاهاي خدماتي استفاده كرد از طرفي مي‌توان با اين اقدام براي تهران 10ميليون نفري بستر خوبي براي اشتغال و كسب و كار و از آن مهم‌تر درآمدهاي پايدار ايجاد كرد. حركت به سمت درآمدهاي حاصل از اجاره‌داري املاك يكي ديگر از پيشنهادهاي سالاري براي شهرداري بود.

  • اصلاح برنامه ششم توسعه

يكي ديگر از موضوعات مورد اشاره از سوي سالاري اين بود كه شوراي شهر در حوزه نظارتي كه وظيفه خطيرتري از قانونگذاري است موفق نبود از همين رو يكي از راه‌هايي كه براي تقويت اين نظارت مي‌توان پيشنهاد كرد اين است كه شوراي شهر بتواند روي انتخاب و ادامه كار معاونين شهردار و شهرداران مناطق اعمال نظر داشته باشد.

اصلاح برنامه ششم توسعه به‌منظور جلوگيري از كاهش جايگاه شوراها از ديگر تأكيدات رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر بود. افزايش دريافت عوارض از ساخت و سازهاي نيمه‌كاره موضوع ديگري بود كه سالاري به آن اشاره كرد و از طرح شورا در اين‌باره خبر داد. موضوع پاياني هم كه اين عضو شوراي شهر در نشست خبري خود به آن اشاره كرد رأي كميسيون ماده100 براي تخريب و قلع و قمع تخلفات ساخت بود. به‌گفته سالاري در اين‌باره نيز قوه قضاييه رأي كميسيون را شكسته و موجب مي‌شود تا قبح عمل خلاف ريخته شود.

کد خبر 332089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha