اکران یک فیلم تازه با موضوع ریاضیات و نوابغ علم ریاضی بار دیگر این موضوع را در میان سینمادوستان مطرح کرده که چرا تعداد فیلم‌های مهم درباره ریاضیات در بهترین حالت از عدد انگشتان ۲ دست فراتر نمی‌رود و هالیوود به‌ندرت سراغ این موضوع مهم می‌رود.

سینما

به گزارش همشهري، «مردي كه بي‌نهايت را شناخت» به كارگرداني متيو براون داستان زندگي واقعي رياضيداني به نام سرينيواسا رامانوجان است كه از زندگي فقيرانه در مدرس هند تا پذيرفته‌شدن در دانشگاه كمبريج راهي سخت را پشت سر گذاشت و در نهايت تحت هدايت و حمايت پروفسور جي. اچ. هاردي به يكي از برترين نظريه‌پردازان علم رياضي تبديل شد. نقش اصلي فيلم را ديو پاتل بازي مي‌كند كه بيش از همه با نقش جمال مالك در «ميليونر زاغه‌نشين» شناخته مي‌شود.

شايد قديمي‌ترين صحنه مربوط به رياضي در تاريخ هاليوود به 1941 و كمدي «در نيروي دريايي» با بازي بود ابوت و لو كاستلو باشد. در سال‌هاي اخير توجه فيلمسازان و تهيه‌كنندگان به جذابيت‌هاي علم رياضي بيشتر در قالب فيلم روايت شد و البته «راشمور» وس اندرسن(1998) از نمونه‌هاي نه‌چندان جذاب آن است؛ جايي كه معلم روي تخته سخت‌ترين معادله هندسه دنيا را نوشته و قهرمان داستان مشغول خواندن روزنامه است!

اگر از اين نمونه بامزه بگذريم، قطعا بايد از «ويل هانتينگ خوب» گاس ون‌سنت ياد كنيم كه علاوه بر موفقيت خيره‌كننده هنري و تجاري، 2 اسكار بهترين بازيگر مرد مكمل را براي رابين ويليامز فقيد و بهترين فيلمنامه غيراقتباسي را براي زوج مت ديمن و بن افلك به ارمغان آورد. فيلم داستان كارگري به نام ويل هانتينگ است كه خيلي زود نبوغ خود را در رياضيات كشف مي‌كند و صحنه‌هاي حل مسائل سخت رياضي در آن نقشي كليدي در پيشبرد داستان دارد.

«يك ذهن زيبا» به كارگرداني ران هوارد و بازي راسل كرو در نقش جان فوربس نش جونير رياضيدان نامدار مبتلا به اسكيزوفرني، «شبكه اجتماعي» ديويد فينچر با موضوع داستان زندگي خالقان فيس‌بوك و «بي‌اهميتي» نيكولاس روگ با حضور آلبرت اينشتين در ميان شخصيت‌هاي اصلي از ديگر تلاش‌هاي هاليوود براي ورود به دنياي جذاب رياضيات از دريچه دوربين بوده است.

کد خبر 330248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha