دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

نرخ دیه سال ۹۵برای ماه‌های غیرحرام ۱۹۰میلیون تومان است که به گفته سخنگوی قوه قضاییه این مبلغ با بررسی‌های صورت گرفته و لحاظ کردن نتایج بررسی‌های میدانی و تورم موجود در کشور تعیین شده‌است.به این ترتیب دیه سال ۹۵نسبت به سال‌جاری ۳۰میلیون تومان افزایش پیدا کرده‌است.

حجت‌الاسلام غلامحسين محسني‌اژه‌اي توضيح داده كه در ماه‌هاي حرام نيز يك‌سوم اين مبلغ به اصل مبلغ ديه اضافه مي‌شود.

  • افزايش مبلغ ديه

ديه كامل از ابتداي سال 94 در ماه‌هاي غيرحرام از سوي قوه قضاييه 165ميليون تومان تعيين شده بود كه در ماه‌هاي حرام نيز يك سوم به آن اضافه مي‌شد و مبلغ220ميليون تومان بود. با اعلام نرخ ديه سال 95در ماه‌هاي غيرحرام، مبلغ ديه سال 95به نسبت امسال30ميليون تومان و در ماه‌هاي حرام نيز 63ميليون و 333هزار تومان افزايش پيدا كرده‌است.

بدين‌ترتيب مبلغ ديه در ماه‌هاي حرام سال 95 به ميزان 253ميليون و 333هزار تومان خواهدبود كه نسبت به سال 94بيش از 33ميليون تومان افزايش دارد.

  • ماه‌هاي حرام كدام هستند؟

ذي‌القعده، ذي‌الحجه، محرم و رجب مطابق با ماده 299مجازات اسلامي ماه‌هاي حرام هستند. شروع و پايان ماه‌هاي حرام در سال 1395خورشيدي به اين ترتيب است: 21فروردين تا 18ارديبهشت(ماه رجب)، 14مرداد تا 12شهريور(ذي‌القعده)، 13شهريور تا11مهر(ذي‌الحجه) و 12مهر تا10آبان (محرم).

رانندگان وسايل نقليه بايد درنظر داشته باشند كه در اين ايام يك سوم به مبلغ ديه افزوده مي‌شود و مبلغ ديه 253ميليون و333هزار تومان محاسبه خواهدشد.

  • تبعات افزايش نرخ ديه

با توجه به افزايش نرخ ديه در سال95، يقينا نرخ بيمه‌نامه وسايل نقليه نيز افزايش مي‌يابد و بايد منتظر واكنش شركت‌هاي بيمه‌گر به اين افزايش بمانيم و اينكه نياز به متمم بيمه‌‌نامه وجود دارد يا خير؟

حسين كاظمي، كارشناس بيمه در اين‌باره به همشهري گفت: «افزايش نرخ ديه يقينا موجب افزايش نرخ حق بيمه مي‌شود كه بسياري از دارندگان وسايل نقليه قادر به تهيه بيمه‌نامه براي مسئوليت‌هاي مدني خود نباشند. در اين صورت اين امكان وجود دارد كه بخش حمل‌ونقل عمومي با اختلالاتي روبه‌رو شود و حتي در مواردي ارائه خدمات در اين بخش متوقف شود كه اين وضعيت مي‌تواند موجب بروز آثار و تبعات متعددي شود.»

سال گذشته پس از اعلام افزايش نرخ ديه، محمد ابراهيم امين، رئيس‌كل بيمه مركزي از افزايش نيافتن تعرفه حق بيمه شخص ثالت در سال 94خبر داد و گفت: «دارندگان وسايل نقليه مي‌توانند از امروز براي دريافت الحاقيه رايگان شخص ثالت به شركت‌هاي بيمه مراجعه كنند.» اينكه بيمه‌گذاران بايد براي تهيه رايگان الحاقيه به شركت‌هاي بيمه‌گذار مراجعه كنند بازتاب‌هاي زيادي داشت تا اينكه چند شركت بزرگ بيمه موافقت كردند تا بدون نياز به مراجعه حضوري بيمه‌گذاران به‌صورت يكجا سقف تعهدات را افزايش دهند و ديگر كسي به نمايندگي‌ها مراجعه نكند.

 

کد خبر 327396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha