همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفر آمانو به تهران در چارچوب توافقات بین ایران و آژانس انجام شده است.

جابر انصار

ایسنا نوشت: حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران بعد از قرائت بیانیه وزارت خارجه در واکنش به اقدام اخیر خزانه داری آمریکا مبنی بر تحریم جدید 11 شخص و موسسه ایرانی در ارتباط با آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران اظهار کرد: سفر آقای آمانو به تهران یک امر فوق‌العاده و خاص نیست و در چارچوب توافقات بین ایران و آژانس یبن‌المللی انرژی اتمی انجام شده است.

  • عربستان سیاست‌های پر اشتباهش را تغییر دهد

جابری انصاری در این نشست مطبوعاتی در مورد مشکل پیش آمده در روابط بین ایران و عربستان و صحبت‌های روز گذشته وزیر خارجه عراق مبنی بر اینکه دولت عربستان پیشنهاد این کشور جهت حل اختلاف ایجاد شده بین ایران و عربستان را پذیرفته است گفت: در ارتباط با مشکل پیش آمده بین ایران و عربستان مسئولیت این موضوع بر عهده عربستان است چرا که این کشور سیاست مبتنی بر تنش زایی و افزایش بحران را دنبال می‌کند.

جابری انصاری با اشاره به تلاش‌های برخی از کشورها جهت حل مشکل پیش آمده در زمینه رابطه بین عربستان گفت‌: ما از مساعی کشورهای دوست در این زمینه استقبال می‌کنیم ولی معتقدیم که این تلاش‌ها منوط به تغییر سیاست‌های پراشتباه عربستان است که منابع خود را در افزایش تنش و رویارویی تعریف کرده است.

این دیپلمات عالی رتبه‌ کشورمان با بیان این که ایران از اقدامات مثبت همه کشورهای دوست و برادر در این زمینه استقبال می‌کند تصریح کرد:‌ اما باز هم ما تاکید براین داریم که موفقیت این تلاش‌ها منوط به ایجاد تغییرات در سیاست‌های تنش آفرینانه عربستان است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه اولویت سیاست خارجی کشورمان بعد از اجرای برجام چه خواهد بود تصریح کرد:‌ اولویت قطعی سیاست‌خارجی ایران بعد از اجرای برجام گسترش تعاملات و ارتباطات خود با همه کشورهای جهان به ویژه همسایگان خود و کشورهای اسلامی مبتنی بر منافع مشترک است و در همین چارچوب دستگاه دیپلماسی کشور اقدامات خود را پیگیری می‌کند.

جابری انصاری با تبریک اجرای برجام به ملت ایران اظهار کرد:‌ این رویداد مبارک را به ملت بزرگ ایران و تمام ملت‌های جهان تبریک می‌گویم و امیدوارم که این موضوع زمینه را برای افزایش صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا و بهبود وضعیت جهانی فراهم کند و فرصت‌های مناسبی را برای ملت و دولت ایران برای موفقیت‌های بیشتر در عرصه‌ی سیاسی و اقتصادی فراهم کند.

  • سیاست‌های ایران عدم مذاکره با آمریکا در خصوص مسائل دیگر است

جابری انصاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا ایران تلاش دارد که از مدل دیپلماسی برجام برای حل دیگر مسائل منطقه‌ای و جهانی استفاده کند و آیا برای اجرای برجام نیاز به نشستهای دیپلماتیک دیگری با طرف‌های مذاکره کننده وجود دارد که او در پاسخ گفت: اجرای برجام، مکانیزم‌ها و ساز و کارهای مخصوص به خود را دارد و این امر در خود برجام پیش بینی شده است.

انصاری بابیان این که نوع اجرای تعهدات آمریکا و شرکای برجام در زمینه تصمیمات ناظر بر آینده ایران میتواند تاثیرگذار باشد گفت: سیاست‌های ایران عدم مذاکره با آمریکا در خصوص مسائل دیگر است.

  • دریافت یک میلیارد و 700 میلیون دلار از آمریکا از موفقیت‌هایی است که با گفت‌وگو به دست آوردیم

خبرنگاری از جابری انصاری پرسید که آقای اوباما مدعی شده که برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و تبادلی که صورت گرفته تلاش‌های دیپلماتیک زیادی انجام شده و این که خود وی با آقای روحانی به صورت تلفنی در این زمینه گفت و گو کرده و آیا شما این خبر را تایید می‌کنید از دیگر سو همچنین اعلام شده که یکی از پروند‌ه‌های قدیمی بین ایران و آمریکا حل شده و قرار است پرونده‌های دیگر نیز حل و فصل شود که جابری انصاری در پاسخ گفت: در بیانیه‌ای که قرائت کردم به این مطلب اشاره شد که یک پرونده قدیمی که بیش از سه دهه و نیم بین ایران و آمریکا طول کشیده حل و فصل شده است که این پرونده در ارتباط با بخشی از پولهای بلوکه شده ایران مربوط به خرید تسلیحاتی قبل از پیروزی انقلاب بوده است. این پرونده مدت‌ها به عنوان پرونده اختلافی بین دو کشور مطرح بوده و اکنون به نقطه حل رسیده است و مبلغ 400 میلیون دلار اصل پول بلوکه شده ایران و مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون دلار در مجموع به عنوان اصل و بهره پول بلوکه شده در اختیار ایران قرار گرفته شده و این یکی از موفقیت‌های ایران است که توانسته این پرونده قدیمی و پیچیده حقوقی را به صورت گفت و گو حل کند.

وی همچنین با بیان اینکه جزییات چگونگی رفع محدودیت‌های قانونی از اتباع ایرانی که درآمریکا بودند در بیانیه‌ای که در ابتدای جلسه خوانده شد اعلام شد و در اختیار ملت ایران قرار گرفت، در پاسخ به سوالی در ارتباط با تماس‌های تلفنی که بین ظریف و کری در ارتباط با اجرای برجام وجود دارد و آیا اینکه امکان دارد این گفت‌وگو ها به مسائل دیگری نیز گسترش پیدا کند تصریح کرد: تماس‌های تلفنی مستمری در تمامی مراحل مذاکرات برجام و تا نقطه شروع آن بین وزرای خارج دو کشور برای پیگیری جزییات برجام و توافق حاصل شده صورت گرفته است و این تماس‌های تلفنی، ایمیلی و گفت‌وگوهای رودرویی که در ارتباط با این موضوع صورت گرفته باید در حد خود تفسیر شود و نباید تفسیرهای بالاتر از واقعیت در مورد آن ارائه شود.

  • اقدامات ایران منطبق با مواد دقیق برجام خواهد بود

جابری انصاری در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید با توجه به اجرای برجام آیا ایران آماده امضای پروتکل الحاقی هست یا نه ؟ گفت: اقدامات ایران منطبق با مواد دقیق برجام خواهد بود و ایران اجرای اختیاری پروتکل الحاقی را پذیرفته و در همین چارچوب و بر اساس تعهدات خود اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی افزود:‌ هر تصمیم جدیدی منوط به طی مراحل قانونی هم به لحاظ قانون گذاری و هم تصمیم‌گیری ملی است که خارج از بحث و توافق است.

  • تصمیمات یک جانبه چند کشور تاثیری بر روند در حال شکل‌گیری منطقه‌ای و بین‌المللی نخواهد داشت

وی گفت: در حال حاضر تعهد اختیاری ایران براساس برجام و متن آن است و بیش از این موضوع مطرح نیست.

خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت: با توجه به اجرای برجام وزارت خارجه چه اقداماتی را در راستای همکاری‌های اقتصادی ایران با دیگر کشورها در نظر خواهد گرفت و از دیگر سو قطع رابطه عربستان و برخی از کشورهای کوچک با ایران چه تاثیری می‌تواند بر روند گسترش همکاری‌های ایران با دیگر کشورها و همچنین اجرای برجام داشته باشد که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: طبیعی است که تصمیمات یک جانبه چند کشور تاثیری بر روند در حال شکل گیری منطقه‌ای و بین المللی نخواهد داشت .

  • وزارت خارجه اقدامات لازم را برای تسهیل فرآیند پیشرفت کشور اتخاذ کرده است

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان تصریح کرد: وزارت خارجه اقدامات لازم را برای تسهیل فرآیند پیشرفت کشور اتخاذ کرده است چنانچه از مدت‌ها قبل به موازات اجرای برجام با حضور نمایندگان وزارت‌خانه‌های مرتبط با مسائل اقتصادی کشور جلساتی برگزار شده و تصمیمات جهت انجام اقدامات لازم اتخاذ شده است و اکنون نیز این موضوع و اجرای این تصمیمات در حال پیگیری است و در هر یک از این وزارت‌خانه‌ها بر اساس وظایف تخصصی اقدامات لازم در حال انجام دادن است تا از فرصت ایجاد شده به نحو احسن استفاده شود.

وی به نقش وزارت خارجه به عنوان تسهیل کننده‌ی روابط خارجی اشاره کرد و گفت: دستگاه دیپلماسی کشور نیز در تلاش است که بر اساس وظایف خود تسهیلات لازم را در این ارتباط در اختیار بخش اقتصادی کشور قرار دهد.

  • تحریم‌های اخیر آمریکا به فهرست‌ تحریم‌های قبلی علیه ایران افزوده شده است

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه درمورد تحریم‌های اخیر جدید آمریکا علیه ایران پرسید و گفت: بر خلاف آنچه که از سوی برخی از مسئولان ایرانی مطرح می‌شود این تحریم‌ها مانور نیست که سخنگوی وزارت خارجه در جواب گفت: در بیانیه‌ای که در ابتدای جلسه قرائت کردم صراحتا در مورد این تحریم‌ها توضیح دادم و در واقع این تحریم‌ها به فهرست‌ تحریم‌های قبلی علیه ایران افزوده شده است و استفاده از لفظ تحریم جدید از دقت کافی برخوردار نیست.

  • وزارت خارجه بر اساس تصمیمات کمیته نظارت بر اجرای برجام عمل می‌کند

وی همچنین به تشکیل کمیته نظارت بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی کشور اشاره کرد و گفت: مطابق آنچه که توسط عالی‌ترین سطوح کشور مقرر شده است هیات عالی نظارت بر اجرای برجام به عنوان مرجع ملی تصمیم‌گیری در این زمینه عمل می‌کند و وزارت خارجه نیز بر اساس تصمیمات عالی این هیات عمل خواهد کرد و هرگونه اقدامی در نقض تعهدات بین‌المللی آمریکا که در برجام اشاره شده است از سوی این هیات مورد بررسی قرار می‌گیرد و وزارت خارجه تصمیم آن هیات را به عنوان مجری کلمه به کلمه اجرا می‌کند.

  • موضوع تبادل زندانیان به موازات گفت‌وگوهای هسته‌ای به نتیجه رسید

وی درباره مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا نیز گفت: این موضوع به موازات گفت‌وگوهای هسته‌ای بین جهات ذی‌صلاح جمهوری اسلامی و طرف آمریکایی دنبال شد و به نتایجی رسید که جزییات آن اعلام شد. ابعاد انسانی آن و همینطور تامین حقوق تعداد قابل توجهی از اتباع جمهوری اسلامی که با زندان و محدودیت‌های قضایی مختلفی روبرو بودند، مبنای تعامل ما بود که با رفع این محدودیت‌ها به نتایج مطلوب رسید.

  • سیاست ایران تاکید بر گسترش همکاری‌ها با آذربایجان و ترکیه است

جابری انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کشورها از جمله آذربایجان و ترکیه در حال گسترش روابط با رژیم صهیونیستی هستند. رویکرد ایران پس از برجام در قبال این کشورها چیست؟ توضیح داد: سیاست ایران تاکید بر گسترش همکاری‌ها با همسایگان از جمله آذربایجان و ترکیه است و رایزنی‌های دیپلماتیک با کشورهای اسلامی زمینه حفظ همبستگی‌های ملی را فراهم خواهد کرد تا فضا برای ارتقای اقتدار کشورهای اسلامی ایجاد شود. قطعا تعامل مثبت با کشورهای اسلامی موجب ارتقاء جایگاه این کشورها در جهان خواهد شد.

در بخش دیگری از نشست امروز از سخنگوی وزارت خارجه کشورمان بحث تعرض نیروهای سعودی به نمایندگی ایران در صنعا مطرح شد که وی در این خصوص گفت که اقدامات لازم از نظر دیپلماتیک انجام گرفته و اخبار مربوطه به رسانه‌ها اطلاع‌ داده شده است.

  • در صورت نقض تعهد آشکار از سوی آمریکایی‌ها دستورات لازم اتخاذ می‌شود

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آمریکا پس از برجام تحریم‌های دیگری را علیه ایران اعمال کرده است و یا به طور کلی قرار است تحریم‌هایی علیه ما اعمال شود یا خیر نیز خاطرنشان کرد: اقدامات اجرایی یا قانونی توسط قوه مجریه و قوه مققنه اتخاذ می‌شود. طی مراحل کامل شدن آن توسط جمهوری اسلامی ایران این موضوع بررسی می‌شود در صورتی که نقض تعهدی آشکار از سوی آمریکایی‌ها در قبال تعهدات بین‌المللی آنها صورت گرفته باشد دستورات لازم اتخاذ می‌شود و وزارت خارجه آنها را پیگیری خواهد کرد.

وی در خصوص آزادی دارایی‌های ایران از سوی آمریکا اینطور گفت که مبلغ 400 میلیون دلار اصل بلوکه شده ایران در آمریکا است که یک میلیارد و 700 میلیون دلار به عنوان غرامت و بهره آن از سوی آمریکا پرداخت خواهد شد که جزئیات بیشتر آن به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

سوال مطرح شده دیگر از سخنگو درباره آزادی تفنگداران آمریکایی و برخی گفته‌ها مبنی بر این بود که ظریف از کری برای آزادی تفنگداران آمریکایی درخواست نامه کتبی کرده است.

سخنگو در این رابطه توضیح داد که وزارت خارجه در بیانیه‌ای پس از آزادی تفنگداران آمریکایی به طور واضح اعلام کرد که در گفت‌وگوهایی در قالب برجام تماس‌هایی بین وزیر خارجه کشورمان با کری صورت گرفته است که به دلیل ویژه و فوری بودن بحث تفنگداران در این رابطه نیز گفت‌وگویی انجام شده است.

وی ادامه داد: پس از اثبات آن که ورود تفنگداران آمریکایی به دریای سرزمینی ایران به دلیل نقص فنی بوده است نه نقض محدوده دریایی کشورمان، زمینه آزادی آنها فراهم شد. آنچه اتفاق افتاد بیشتر از این نیست.

  • تعامل در مرحله جدید پسابرجام با کشورهای دیگر براساس منافع ملی ما مشخص می‌شود

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران و فرانسه قبل از اعمال تحریم‌ها در زمینه خودروسازی با یکدیگر تعامل داشتند، آیا قرار است پس از برجام نیز با آنها ارتباط برقرار کنیم، خاطرنشان کرد: سیاست‌های خارجی ما در محور منافع ملی ایران است و تعامل در مرحله جدید پسابرجام با کشورهای دیگر نیز براساس منافع ملی ما مشخص می‌شود که کشورهای اروپایی نیز شامل این امر می‌شوند.

وی ادامه داد: البته نوع تعامل کشورها در زمان تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران نیز قطعا در کنار منافع ملی مد نظر ایران برای گسترش همکاری‌ها با سایر کشورها قرار خواهد گرفت.

  • امیدواریم فضای جدید زمینه همکاری‌های بیشتر بین کشورهای ساحلی خزر را فراهم کند

یکی از خبرنگاران در رابطه با پیگیری حقوق ایران در حوزه دریای خزر از جابری انصاری سوال کرد و او این طور پاسخ داد که حقوق ایران در دریای خزر در بخش‌های قانونی و تاریخی پس از تحولات مختلف و فروپاشی شوروی همواره مورد گفت‌وگوی کشورهای ساحلی دریای خزر قرار داشته و همچنان این مذاکرات ادامه دارد.

وی ادامه داد: ایران در قالب این گفت‌وگوها به دنبال تحقق منافع و حقوق خود خواهد بود. امیدواریم فضای جدید زمینه همکاری‌های بیشتر بین کشورهای ساحلی خزر را فراهم کرده و نتیجه مطلوب ایجاد شود.

جابری انصاری در پاسخ به این سوال که آمریکا می‌گوید 5 زندانی آزاد شده است ولی ایران اعلام کرده است که 4 زندانی آزاد شده‌اند، گفت: آنچه اعلام شده و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است همان چیزی است که واقعاً اتفاق افتاده و بیش از آن مورد تأیید ما نیست.

  • حکم دادگاه کویت در رابطه با کشف سلاح از نظر ما بی‌اساس است

وی با اشاره به حکم دادگاه کویت در خصوص ایران، گفت: حکم دادگاه کویت در رابطه با کشف سلاح از نظر ما بی‌اساس است و در مرحله استیناف امیدواریم در این رابطه تجدید نظر شود. علاوه بر این اسامی متهمان و روندی که طی آن این حکم برای ایران صادر شده است،‌ به صورت شفاف برای ما روشن نشده است.

  • نواز شریف برای سفر به ایران ابراز تمایل کرده است

سفر نواز شریف به منظور میانجیگری میان ایران و عربستان سوالی بود که جابری انصاری در پاسخ به آن اینطور توضیح داد که دولت جمهوری اسلامی پاکستان و شخص نواز شریف همواره به عنوان دوست و همسایه ایران مورد احترام ما بوده است. نواز شریف برای سفر به ایران ابراز تمایل کرده و قطعاً در این سفر به منطقه از جمله موضوعی که شما مطرح کردید مورد گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

  • امیدواریم همکاری کشورهای اسلامی موجب تغییر سیاست‌های عربستان شود

وی ادامه داد: ایران از همکاری کشورهای اسلامی به منظور کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کند. در همین راستا امیدواریم همکاری کشورهای اسلامی موجب تغییر سیاست‌های عربستان سعودی در بحران‌آفرینی در منطقه شود و همچنین امید داریم این تلاش‌ها با واکنش مثبت عربستان در زمینه همکاری‌ها روبرو شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اینکه ایران چند پرونده دیگر در دادگاه لاهه دارد، گفت: بسیاری از معوقات مربوط به قبل از پیروزی و بخشی هم به مسائل بعد از انقلاب اسلامی مربوط می‌شود. بعداً اطلاعات لازم را در اختیار افکار عمومی قرار خواهیم داد.

  • ایران نگاه مثبتی به شرق و کشورهای شرق دارد

جابری انصاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در رابطه با موضوع عضویت دائم ایران در پیمان همکاری شانگهای که به واسطه تحریم‌ها ایران تنها توانسته بود عضو ناظر این پیمان شود، اینطور توضیح داد: پس از پایان تحریم‌ها و اجرای برجام این موضوع دنبال خواهد شد. ایران نگاه مثبتی به شرق و کشورهای شرق دارد. متأسفانه در یک دهه اخیر برخی مشکلات به وجود آمده در حوزه هسته‌ای و بحث تحریم‌های ظالمانه شکاف‌هایی در این زمینه به وجود آمده است ولی در حال حاضر زمینه گسترش همکاری‌های در حوزه شرق و تعامل بیشتر با این کشورها فراهم شده است.

  • در چارچوب توافق‌ها امکان خاتمه دادن به پرونده‌ اتباع ایرانی در آمریکا وجود دارد

یکی از خبرنگاران از سخنگو در رابطه با اینکه گفته می‌شود 12 تا 19 ایرانی به واسطه دور زدن تحریم‌ها در زندان‌های آمریکا هستند پرسید و او پاسخ داد: پرونده‌های مختلفی علیه اتباع ایران در دادگاه‌های آمریکا وجود دارد. دقیقاً تعداد این پرونده‌ها را نمی‌دانم ولی در چارچوب توافق‌ها امکان خاتمه دادن به این پرونده‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: در دوران تحریم‌ها پرونده‌های مختلفی علیه اتباع ایرانی مقیم آمریکا به وجود آمد که منجر به صدور احکامی در این خصوص شد. در حال حاضر تلاش شده است حداکثر این پرونده‌ها در چارچوب توافق اخیر قرار گرفته و زمینه رهایی آنها فراهم شود. ما وظیفه ذاتی خود را در پیگیری مسائل اتباع ایران دنبال خواهیم کرد.

جابری انصاری در پاسخ به این سوال که تعداد دقیق زندانیان آزاد شده چند نفر و اینکه چه سازوکاری برای ایرانی‌هایی که در آمریکا هستند و می‌خواهند به کشور بازگردند اندیشیده‌اید، خاطرنشان کرد: اینکه ایرانی‌های مقیم آمریکا چه تصمیمی برای ادامه زندگی خود اتخاذ کرده‌اند مربوط به خودشان می‌شود.

  • 28 ایرانی در قالب توافق اخیر از زندان‌های آمریکایی خارج شدند

وی ادامه داد: به دلیل تحریم‌ها احکام قضایی متعددی برای ایرانی‌های مقیم آمریکا و اتباع آن صادر شد و ما تلاش کرده‌ایم محدودیت‌های اتباع کشورمان برداشته شود. همچنین 28 ایرانی در قالب توافق اخیر از زندان خارج شدند و محدودیت‌های مربوط به آنها نیز برداشته شد ولی اینکه آنها برای ادامه زندگی خود چه تصمیمی می‌گیرند به خودشان مربوط است.

  • هیچ سیاست تنگ‌نظرانه‌ای با کشورهای اسلامی نداریم

آخرین سوالی که از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسیده شد مربوط به کنفرانس وحدت اسلامی بود که در تهران برگزار شد و اخبار منتشر شده مبنی بر این که تاجیکستان بابت دعوت محی‌الدین کبیری که در حزب نهضت اسلامی تاجیکستان فعالیت دارد، نارضایتی‌هایی ابراز کرد و وزیر امور خارجه این کشور پس از این موضوع به عربستان سفر داشت، گفت: کنفرانس وحدت اسلامی به منظور ایجاد همبستگی میان کشورهای اسلامی برگزار می‌شود و آنچه در روزهای اخیر اتفاق افتاد تنها تلاشی برای وحدت دولت‌های اسلامی بود.

وی ادامه داد: برخی کشورهای دوست و برادر نسبت به چند مهمان از صدها مهمانی که به این کنفرانس دعوت شده بودند نگاه دیگری داشتند. اما رابطه دو کشور از چنان عمقی برخوردار است که این مسائل نمی‌تواند در روابط دولت‌های اسلامی تغییری ایجاد کند. ما هیچ سیاست تنگ‌نظرانه‌ای با کشورهای اسلامی نداریم و معتقدیم سیاست‌های بحران‌ آفرینی برخی کشورهای اسلامی نیز باید خاتمه یابد.

کد خبر 322027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha