مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲ مهر ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

داریوش علی‌نژاد: برچسب ستاره انرژی، مشتری‌ها را به سمت انتخاب درست صرفه جویی در انرژی سوق می‌دهد.

مهر یا برچسب ستاره انرژی در فروشگاه‌های آمریکای شمالی به خوبی شناخته شده است.

تقریبا 60 در صد از مشتریان آن را به عنوان علامت صرفه جویی و کارآیی انرژی می‌شناسند و وقتی آن را  روی یک وسیله آشپزخانه، یک ابزار برقی ساده، یک رایانه، یک تلویزیون، یا یکی از هزاران قلم اجناس دیگر می‌بینند، برچسب به آنها اطمینان می‌دهد که فرآورده مزبور مطابق با استانداردهای رسمی برای استفاده درست و با بازده کافی انرژی تهیه شده و به همین علت استفاده از آن، در قیاس با فرآورده مشابهی که مهر مزبور را ندارد، ارزانتر و با انرژی کمتر است؛ و در دراز مدت به صرفه می باشد.

آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده (ای. پی. ا.) مهر ستاره انرژی را در 1992 به عنوان تلاش و مشارکتی بازار پسند برای کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش آلودگی هوا روانه بازار کرد. از آن زمان تا به حال وزارت نیروی آمریکا و دولت کانادا نیز به این تلاش پیوسته‌اند و سعی دارند در ساخت و کارکرد فرآورده‌های صنعتی ضوابط مربوط به کارآیی و بازده انرژی را مراعات نمایند.

شعار ستاره انرژی عبارت است از: کیفیت محیط زیست ما مسئولیت همگان است. هدف برنامه این‌است که حمایت از صرفه جویی و بازده انرژی را اقدامی سهل و آسان برای مصرف کننده و نیز تولید کننده و کار و کسب کند. ستاره انرژی همزمان سرگرم انجام تحقیقات و تعیین و تدوین ضوابط و استانداردهاست و اطلاعات لازم در این زمینه را تهیه و در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد تا او بتواند تصمیمات عاقلانه مبتنی بر اطلاعات کافی در مورد مصرف صحیح انرژی اتخاذ نماید.

مصرف کنندگان با خرید بیش از 5/1میلیارد دلار کالای دارای برچسب ستاره انرژی در طول 13 سالی که از عمر برنامه می‌گذرد، در واقع مهر تائیدی بر برنامه و بر برچسب بازده درست انرژی زده‌اند. بر اساس آمار تهیه شده توسط ای. پی. ا. تنها انرژی صرفه جویی شده در سال 2004 از این طریق برای تامین انرژی مورد نیاز 24 میلیون خانه کافی بوده است.

 بعلاوه این برنامه توانسته باعث کاهش نشر 30 میلیون تن گازهای مخرب و آلوده کننده گلخانه‌ای در فضا شود. این مقدار گاز گلخانه ای معادل گازهای آلاینده است که هر ساله 20 میلیون اتوموبیل در ایالات متحده در هوا منتشر می‌کنند و در نهایت مصرف کنندگان معادل 10 میلیارد دلار در مصرف انرژی صرفه جویی کرده اند.

در عین حال برنامه ستاره انرژی به بیش از 7000 شرکت و کار و کسب خصوصی و سازمان‌های غیر دولتی (ان. جی. او.) که در این برنامه مشارکت دارند سود و منافع رسانده است. برنامه ای. پی. ا. – دی. او.‌ای. به شرکت‌های مزبور راهنمایی‌ها و دستورالعمل‌های لازم را ارائه می‌کند که چطور استراتژی انرژی خود را مدیریت کنند، چگونه اهدافی برای بهبود کارشان تدوین نمایند، و چطور حساب انرژی صرفه جویی شده خود را داشته به مصارف لازم دیگر برسانند.

بسیاری از بنگاه‌های عظیم اقتصادی آمریکا شرکای طرح ستاره انرژی هستند .شرکت‌هایی نظیر: ام. 3، ماریوت اینترناسیونال، جنرال الکتریک، سیلوانیا، ویرل پول، و کانون. این برنامه ضمنا شروع به ورود در بخش ساخت و ساز را کرده و سریعا به حجم عملیاتش اضافه می‌شود.

 اینک بیش از نیمی از شرکت‌های مقاطعه کاری و خانه سازی آمریکا در برنامه‌های ستاره انرژی مشارکت می‌نمایند، و طرح‌های صرفه جویی در انرژی و راندمان بهتر را در ساختمان‌های جدید از همان خشت اول اعمال می کنند.

کد خبر 32189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز