چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشگاه مذاهب اسلامی پس تدوین اساسنامه، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۱ و زیر نظر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاسیس شد.

دانشگاه مذاهب اسلامي با هدف پرورش نسلی از علما و دانشمندان و محققان مسلمان که در عین آگاهی از مذاهب خود، از مبانی دیگر مذاهب اسلامی مطلع و مایه وحدت و ائتلاف مسلمان‌ها باشد، تربیت مدرس و استاد و نیز پژوهشگران ورزیده در فقه و مبانی حقوق (فقه مقارن)، اصول، علوم قرآن، علوم حدیث، کلام و عرفان برای مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز دینی و فرهنگی از طریق دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا و همچنين تربیت خطیب و مبلغ دینی برای داخل و خارج از کشور در سطح مذاهب مختلف اسلامی تأسيس شده است.

عالي‌ترين مرجع دانشگاه مذاهب اسلامي، هیئت امنای اين دانشگاه متشكل از رئيس‌جمهور یا نماینده وي، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی (رئیس هیئت امنا)، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و یا نماینده وي، وزیر آموزش و پرورش یا نماینده وي، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا نماینده وي، ریاست دانشگاه و سه نفر از اعضای هیئت علمی و یا شخصیت‌های فرهنگی است.

سه دانشكده فقه و حقوق مذاهب اسلامی، علوم قرآن و حدیث و کلام، فلسفه و ادیان در دانشگاه مذاهب اسلامي فعال است كه رشته‌هاي فقه و حقوق امامیه، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق حنفی، علوم قرآن، علوم حدیث، تاریخ اسلام، فلسفه و عرفان اسلامی، ادیان و مذاهب اسلامی و کلام در مقطع كارشناسي، رشته‌هاي فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی، فقه مقارن و حقوق عمومی اسلامی، فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی و علوم قرآن و حدیث در مقطع كارشناسي ارشد و فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقطع دكتري در آنها داير است.

دانشجویان این دانشگاه در دوره کارشناسی 135 واحد درسی را در سه مرحله عمومی، مشترک و تخصصی و در دوره کارشناسی ارشد 42 تا 52 واحد (28 واحد اصلی، 4 واحد پایان نامه و 10 تا 20 واحد پیش نیاز) را پشت سر خواهند گذاشت.

این دانشگاه از طریق آزمون سراسری مراکز آموزش عالی کشور به روش متمرکز دارای شرایط خاص یا نیمه متمرکز، از میان علاقمندان به تقریب مذاهب اسلامی در دو مرحله کتبی و شفاهی (مصاحبه) با حق اولویت برای حافظان قرآن دانشجو می‌پذیرد.

  • منبع: برگرفته از پايگاه رسمي دانشگاه مذاهب اسلامي
کد خبر 320633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha