سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس محیط زیست شهر تهران ضمن اشاره به انواع پرندگان و زیستگاه‌های آنها در شهر تهران گفت: ۱۷۷ گونه پرنده در تهران زندگی می‌کنند.

گنجشک

محمد حسین بازگیر در گفت‌وگو با ایلنا در مورد انواع مختلف گونه‌های پرندگان در شهر تهران گفت: در شهر تهران با وجود همه مشکلات از جمله ازدحام، آلودگی‌ها، جمعیت زیاد و صدا‌های فراوان ۱۷۷ گونه پرنده زندگی می‌کند.

رئیس محیط زیست شهر تهران افزود: بیشترین تعداد پرندگان در شهر تهران گنجشک‌سانان و پس از آن کلاغ و قمری هستند، علاوه بر آنان گونه‌هایی همچون کبک دری، زنبور‌خوار، کمرکوهی، بلدرچین، برخی پرندگان شکاری همچون عقاب سارگپه، دلیجه، قرقی؛ گونه‌های آبزی و کنار آبزی مانند پلیکان، بوتیمار، غاز، اردک، پرستو، کاکایی و همچنین جغد، هدهد، شاهو، سهره، بلبل و چکاوک نیز در تهران دیده می‌شوند.

بازگیر با اشاره به اینکه برخی گونه‌های جدید پرندگان جایگزین گونه‌های قدیمی شده‌اند، اظهار کرد: مشاهدات ما نشان می‌دهد که گونه‌هایی مانند مینا، طوطی و بلبل خرما جای برخی گونه‌های قدیمی مانند سار و دارکوب را گرفته‌اند. این گونه‌ها بیشتر توسط انسان‌ها به زیستگاه‌های تهران وارد شدند و پرندگان پس از آنکه وضعیت زیستگاه جدید را می‌پسندند؛ شروع به افزایش جمعیت می‌کنند.

وی ادامه داد: این پرندگان در زیستگاه‌های مختلفی در شهر تهران زندگی می‌کنند که از جمله این زیستگاه‌ها می‌توانیم به ارتفاعات شمال تهران، تپه‌های شهری، همچون تپه‌های سوهانک و پارک پردیسان، رودخانه‌ها و روددره‌ها مانند رودخانه‌های کن، فرحزاد، دارآباد درکه و گلاب دره، دریاچه‌ها و تالاب‌ها مانند دریاچه شهدای خلیج فارس، دریاچه پارک ارم و دریاچه مجموعه ورزشی آزادی، پارک‌های تهران به ویژه پارک‌هایی با وسعت و تنوع گیاهی زیاد، مانند پارک شهر و...، کشت زارهای و مزاع جنوب شهر در مناطق ۱۸ و۱۹ و حتی به برخی سازه‌های شهری نیز که پرندگان در آن لانه ساختند، اشاره کنیم.

بازگیر در پایان تصریح کرد: باید توجه کنیم که هرچند این پرندگان با وجود تمامی شرایطی که در تهران وجود دارد، همچنان در این شهر زندگی می‌کنند؛ اما آلودگی‌ها، تخریب درختان و فضای سبز و همچنین زباله‌ها، مواد شیمیایی، کودهای شیمیایی مزارع و آلودگی‌های خاک می‌تواند بر جمعیت آن‌ها بسیار تاثیرگذار باشد.

کد خبر 320600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha